/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Detox-mad, opskrift søges
Fra : nosunshine5
Vist : 4474 gange
300 point
Dato : 28-02-06 12:40

Jeg skal have gæster, hvoraf den ene er "detoxer".
Defor søger jeg en hovedret og desert og evn.t noget til kaffen/theen...
Jeg prøvede deres hjemmeside. men den er blevet hakket og derfor kan jeg ikke finde opskrifter der.

Det skal være uden sukker, korn, stivelse(ris, kartofler, pasta), mælkeprodukter fra ko (undtagen fløde), gris, alkohol.

Jeg er på bar bund, har dog lavet noget. Men de opskrifter er væk. Fiskeretter er også velkommen. :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 13:02
Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 28-02-06 13:13

Du kan jo lave noget oksekød -fx roastbeef og så servere ovnbagte rodfrugter og salat til. Jeg laver tit rødbeder, selleri, pastinak, gulerødder, løg osv med meget lidt olie, noget salt, hvidløg og peber og så en times tid i ovnen. Også lækkert med lidt god balsamico blandet med.
Og så bare noget lækkert oksekød og en spændende salat med olie/eddike dressing:)

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 28-02-06 13:19

Til dessert er der jo en del muligheder når du gerne må bruge fløde. Du kunne jo lave en form for frugtsalat (uden at der behøver at gå alt for meget børnefødselsdag i den;)) Brug evt nogle mere eksotiske former for frugter og og måske sultanarosiner for at få det lidt sødt. I Føtex kan man også få ferskner og pærer på dåse i egen saft - dvs ingen tilsat sukker. Hvis det er kan du jo også bruge en lille smule kunstig sukker...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-02-06 13:45

Fra bogen "Stenalderkost" har jeg hugget denne opskrift:

Bagte Æbler med valnødder

4 æbler
2 dl rosiner
½ dl valnødder
½ tsk kanel
½ tsk naturlig vanilleekstrakt
1 dl vand

Tænd ovnen på 190 grader. Udkern æblerne uden at skære dem over. prik huller i æblerne med en gaffel for at undgå de revner under bagningen. Bland rosiner, nødder, kanel og vanille i en lille skål. Fyld hullet i æblerne op med blandingen. Læg æblerne i et glasfad med vand. Dæk fadet med staniol og bag æblerne i 30 minutter eller til de er møre...

Du kan jo eventuelt servere flødeskum til - selvom det undrer mig meget, at det er lovligt på detox

Velbekomme

Vaxen

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 300 point
Dato : 28-02-06 20:34

Nu er der jo lidt forskel på hvordan folk "detoxer", så prøv at spørge din gæst, om han/hun må få oksekød eller kød i det hele taget. Det plejer man nemlig ikke at måtte, så vidt jeg ved.

Til hovedret kunne du evt. servere nogle gode fiskefrikadeller af grovhakket fars, som du selv hakker og kan blande med et æg, lidt fløde og salt + peber. Jeg mener at færdigkøbt fiskefars indeholder hvedemel, og det skal du jo undgå.
Men altså evt. fiskefrikadeller eller dampet fisk. Dertil ovnbagte rodfrugter, som KathrineE beskriver + en god salat. Jeg har lige serveret en super salat i aften, som er som ren slik:
Sprød iceberg
gode søde tomater
majs
avocado
gulerod skåret i bittesmå tern (så fint som grovhakkede mandler)
græske oliven (Kalamates)
rød peberfrugt
Dressing: God kvalitet olivenolie, hvidvinseddike, salt, peber, hvidløg + herbes de provence

Hvad dessert angår er jeg desværre blottet for idéer. Det er da vist svært at detoxe og få dessert!
Men måske ovnbagte bananer med iskold flødeskum? Du kan evt. tilsætte lidt korn fra en ægte vaniliestang i flødeskummen for at give ekstra smag.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 05-03-06 21:30

Tak for svaret Axelise.
Jeg har haft lidt problemmer med at komme på nettet. Derfor det lidt sene indlæg. Tak for opskriften. Jeg kunne ihvertfald bruge den.
Der var en der fejlagtig troede man ikke måtte spise kød. Men det er svinekød på grund af svolvindholdet i kødet. Det er ikke godt for imunforsvaret. Det kommer af af dyret ikke kan svede så ophobes de giftstoffer som andre dyr har mulighed for at svede ud. Så alt andet kød fra dyr med en mor, for at sige det lidt firkantet er ok.
Fløde er ok vis ens krop kan tåle det...

Tak for op skrifterne.