/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
hennafarvet hår og klorvand ?
Fra : hovsada
Vist : 5737 gange
100 point
Dato : 28-02-06 11:41

Har tænkt mig at begynde at svømme lidt igen i svømmehal, men har siden sidst farvet mit hår med henna gennem længe tid. Sker der noget med håret/farven i forbindelsen med klor ??

erfaringer eller råd udbedes !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-02-06 11:48

intet hår - hverken farvet eller naturligt har godt af klorvand når alt kommer til alt.
Du kan dog få præparater der beskytter håret en del - og så på med den famøse badehætte

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 11:49

Håret kan blive bleget, jeg ville bruge en badehætte. Min søn havde engang afbleget sit hår, og efter en tur i svømmehallen blev håret grønt, og det forsvandt ikke før det var groet ud igen, jeg tror ikke din hennafarvet vil blive misfarvet, men bleget

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-02-06 11:51

et lille trick jeg så nogen bruge da jeg boede sydpå - meget syd hvor kvinderne oftere end de fleste steder bruger henna - er at smøre håret ind i olie (kokos olie)

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 28-02-06 11:54

badehætte---bvadr det er ikke lige mig- og håret er efterhånden 30-40cm så beskyttende præparater koster vel en lille formue !

er der ikke nogen der selv har prøvet det ?

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 28-02-06 12:53

Vil det billigste og nemmeste ikke bare være at skylle håret igen med noget ny hennafarve, hvis det bliver bleget lidt?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-06 13:16

Nææh, man må altså ikke smøre håret ind i kokosolie inden man hopper i et offentligt svømmebad. Hvis man ikke har badehætte på, så skal man faktisk vaske, -eller i det mindste skylle håret godt først..

Så meget klor er der altså heller ikke i en svømmehal at det ligefrem virker blegende. Jeg kender mange, der hennafarver hår, men jeg har da aldrig hørt om, at håret skulle blive misfarvet af svømmehal.

Og du har vel heller ikke tænkt dig at ligge og padle frem og tilbage i timevis? Hvis du vasker og skyller håret godt og grundigt BAGEFTER også, så sker der ikke nogen blegning.
Men selvfølgelig: Når du på den måde vasker håret to gange eller mere på en dag, så vil hennafarvningen ikke holde lige så længe.

Hvis du er bekymret for, hvordan lige netop DIN svømmehals vand vil virke på lige netop DIT hår, så gå hen og bed dem om et par liter vand fra bassinen. Så kan du prøve at udsætte en lille tot af dit hår for det f.eks. 1 time hver dag i en uges tid.
Hvis dit hår -mod forventning- skulle blive blåt eller affarvet, så er skaden jo begrænset.

Sammensætningen af vandet kan være forskelligt fra hal til hal..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-06 17:32

Jo, det er faktisk en dårlig kombination med noget i håret der indeholder henna, og så vand med klor.

Håret bliver bleget og kan meget nemt få et grønt farveskær, og jo lysere din oprindelige hårfarve er, jo mere grønt skær

mvh dova

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 28-02-06 19:32

Nu er hennafarvning altså ikke en skyldning, men en permanent farvning---så det er ligemeget om jeg vasker det flere gange om dagen, hvad farven angår-----------

jeg var mere interesseret i om håret bliver grimt/misfarvet af klorforbindelsen- jeg er i forvejen mørkeblond med tiltagende grå/hvidt

faktisk lyder ideen med en tot i en klorvandsprøve som et forsøg værd ..det vil jeg overveje indtil videre

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-06 20:45

Med en klorvandsprøve får du også dit hår udsat for lige netop det vand, du har tænkt dig at bade i. Som sagt kan der være stor forskel på sammensætningen af vandet i forskellige bassiner.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 09-03-06 21:33

Hennahår har ikke godt af klorvand.
Hm... Jeg havde en virkelig uheldig oplevelse med Henna, dog ikke mht. klorvand. Mit hår blev bare ikke brunt, som der stod på pakken, at det ville! Det blev grønt... :S

Accepteret svar
Fra : Danni8

Modtaget 100 point
Dato : 09-05-06 13:54

nu om dage er man faktisk begyndt at rense vandet i svømmehallen med elektrolyse. Det vil sige at der faktisk ikke er klor i vandet. Sådan er det ihvertfald her i Silkeborg, hvor jeg bor.

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 13-12-06 08:46

Tak for svaret Danni8.