/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
har købt hus kontant
Fra : ladies
Vist : 1851 gange
100 point
Dato : 28-02-06 09:27

hejsa
vi har købt vores hus kontant for en måned siden både den tidligere ejer og køber(os) skrev under i overværelse af en landsretsadvokat huset blev betalt kontant samme dag,og så skulle det jo være på sin plads(overtagelsen var pr 1-1-2006)så pludselig for 2 dage siden modtager vi et brev fra advokaten at hun vil tale med os-vi ringer og får oplyst at den tidligere ejer pludselig vil have 23.000 mere fordi den tidligere ejer havde lavet en regnefejl,nu skal vi op til advokaten imorgen men vi er ikke indstillet på at betale det da vi mener vi har betalt hvad vi skal

spørgsmålet er kan den tidligere ejer komme med et krav når handlen er afsluttet og huset betalt????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 09:34

Jeg må sige, det lyder urimeligt, at skulle betale mere, efter handlen er afsluttet, men er det en regnefejl, som burde være opdaget ved et nærmere eftersyn, er jeg i tvivl, men prøv at rette henvendelse hertil, det er gratis, og de plejer at svarer hurtigt på hverdage

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 28-02-06 09:41

det er da også et advokatansvar da advokaten vel har godkendt handelen...

utilstedeligt efter min mening.

Måske advokaten har en forsikring der kan dække, men fatter ikke at sælger kan gøre det krav gældende nu...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-06 09:42

Jeg er spændt på svaret. Har ikke en dyt forstand på det, men vil da mene, at det ikke er afgørende om huset er betalt kontant. Det afgørende er vel om handlen er afsluttet, hvilket jeg mener den må være. Men der kommer vel nogen ind, som har forstand på det. Om ikke andet, så forsøg at få fat i Rye Jensen...... http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=126651

Han ved god besked om juridiske spidsfindigheder

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 09:48

handlen blev afsluttet den dag for en måned siden der blev skrevet under både på beløb og handel og betalt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 09:51

At den tidligere ejer har lavet en regnefejl, burde være hans problem og ikke jeres

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-06 09:56

Jeg skal ikke gøre mig klog på sp. - men jeg ville ringe til advokaten og bede om at få tilsendt hvilke krav sælger har i dette spørgsmål og med henvisning til loven vedrørende dette, samt hvilke skridt man vil tage for at inddrive beløbet, da I ikke agter at betale. Så har I et skrifteligt materiale at forholde jer til og kan bedre søge råd.

Det kan jo være at påstanden er rigtig, uden dermed at sælger har krav på en disse, men at advokaten bare lige forsøger en feberredning for at redde sit eget skind

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 28-02-06 10:13

Ved du, hvor regnefejlen ligger?

Er der i købsaftalen lavet en forkert sammentælling af tal, hvor totalen er 23.000 lavere, eller er det et krav, der på ingen måde fremgår af købsaftalen.

Hvem har lavet aftalen med advokaten?

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 10:18

det er et tal der ikke fremgår af købeaftalen-

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 10:18

det er et tal der ikke fremgår af købeaftalen-

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-02-06 10:22

Ring til den advokat og få det møde udsat.

I skal have det skriftligt hvoraf det fremgår, at der er en "regnefejl"

En advokat, der tager sit ansvar alvorligt ville ikke bare sende en skrivelse om "kontakt mig"

Det er måske advokatens salær, der ikke blev råd til

Når I har fået det skriftligt, skal I kontakte egen advokat, som så kan gennemgå papirerne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 10:28

Underlig advokat du har der.
Prøv at stille spørgsmålet her: http://www.retograad.dk/
Sørg for at få flere oplysninger med for ingen kan vurdere ud fra dine sparsomme oplysninger.

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 10:33

kort er sagen vi købete huset for en måned siden og betalt hus samt advokatomkostninger kontant samt skrev under på parpirerne sammen med sælger i overværelse af advokaten nu her over en måned efter kommer sælger så og siger at hun har regnet sig frem til at der er en regnefejl og vi skal betale 23000 mere det fik vi bare et brev om vi mener ikke der er nogen regnefejl overhovedet og mener heller ikke man kan komme en måned efter handlen er afsluttet og gøre krav gældende
ladies

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 10:39

skal lige sige at vi havde lejet huset i 10 mdr først hvor vi havde betalte de 10 mdr forud samt et depositum-depositumet blev fratrukket prisen da vi købte huset og det mener sælger her en måned efter at hun havde ret til at beholde der er det vi mener som aftalt på skrift at det skal fratrækkes husets pris da et depositum jo er til istandsættelse og garanti for husleje da vi så køber huset som aftalt skal sælger jo ikke have de penge der er betalt i depositum(stod også i lejekontakten med forkøbsret at de skulle fratrækkes husprisen ved købet)
og det har hun så forlangt 1 mdr efter handlen er afsluttet

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 10:44

ved ikke om det er forklarende nok men
1 huslejen betalt vi forud ialt 10 mdr
depositum betalte vi også=230000
huset blev overtaget som aftalt,og i leje/forkøbskontrakten stod der at depositumet fratrækkes husets pris ved handlen
huset blev som aftalt købt og betalt kontant den aftalte dag alt forbrug har vi løbende selv betalt som man skulle
først nu en måned efter handlen er afsluttet kræver sælger pludselig 23000

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 10:51

Det afhænger jo af hvordan de 23.000 kr fremkommer. Hvis beløbet fremgår af papirerne kan der være tale om et beløb I skal udrede, men det er advokatens ansvar at gennemgå papirerne og godkende dem for I har forhåbentlig ikke anvendt samme advokat og hvis I har skal du se at få fat i en anden der kan udrede problemet.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 28-02-06 10:52

I forlængelse af mit svar på dít private indlæg kan jeg da tilføje, at de oplysninger, du kommer med i dine indlæg 10:39 og 44, ikke ændrer ved mit svar.

Du er i øvrigt velkommen til at lægge mit svar ud her, men jeg lægger normalt kun de svar jeg giver i private indlæg offentligt frem efter aftale med den, der har spurgt (der kan jo være grunde til at man vælge at spørge privat).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 10:53

..eller sagt på en anden måde så se at få en advokat eller anden sagkyndig til at gennemse papirerne så det kan blive opklaret om I skylder noget eller ej og vedgå det ikke før sagen er fuldt opklaret.

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 10:56

de 23000 fremkommer som indbetalt depositum og der står de skal fratrækkes husets pris når handlen indgår og det blev det også advokaten gennemgik det og vi og sælger skrev under og så skrev advokaten under og de fik pengene via vores bank på det beløb advokaten havde regnet sig frem til og godkendt jo vi havde desvære samme advokat-men ikke mere

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 11:00

Det er jo alt sammen som du ser det.
Få en sagkyndig til at gennemgå papirerne.
Uanset hvilke svar du får her kan du jo ikke bruge dem da de er baseret på hvordan du opfatter tingene og hvis advokaten overhovedet kan mene, at I skylder noget må der være mere i det. hvis advokaten overhovedet har gjort sit arbejde.

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 11:00

er et svar fra rye jensen
Hej Ladies

Det altovervejende udgangspunkt er NEJ - hvis man har indgået en aftale om køb af dette eller hint for et bestemt beløb, så kan man som sælger ikke komme en måned senere og kræve, at man skal have en højere pris. Det fremgår helt klart af Aftalelovens kapitel 1, der fastslår, at tilbud og accept er bindende for afgiveren.

På den anden side kan der være tilfælde, hvor sælger kan komme og kræve mere. Det vil for eksempel være tilfældet, hvis der er tale om en fejl fra sælgerens side, men det forudsætter, at du som køber vidste eller burde vide, at der var tale om en fejl (eksempelvis tilfælde hvor der er sat et komma i stedet for punktum i "1.000 kr."). Ud fra de oplysnigner du har givet, er der intet der tyder på, at du burde have gennemskuet fejlen her - man kan jo ikke forvente at du som lægmand skal kunne vurdere en fast ejendom med 23.000 kr. nøjagtighed (det var noget andet, hvis det var en halv mio). Endvidere må man også konstatere, at det er en noget sen reaktion fra sælger, så spørgsmålet er, om et eventuelt krav ikke også vil være bortfaldet som følge af hans passivitet. Så jeg mener helt bestemt ikke, at de kan kræve yderligere penge af den grund.

En anden mulighed er, at der kan være taget forbehold for beløbet i den indgåede aftale, men det kan jeg ikke forestille mig der er.

Så når I taler med sælgers advokat i morgen, så må I bede om at få oplyst på hvilket grundlag I skulle være pligtige til at betale det opgjorte ekstrabeløb. Så kan I jo altid nægte at betale, når I har hørt hendes begrundelse. Men for guds skyld lad være med at skrive under på noget, før I har læst det grundigt igennem eller endnu bedre talt med jeres egen advokat.

mvh Jensen

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 11:02

det jeg skriver er hvad der er sket og hvad der står i parpierne og salgsopstilling

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-02-06 11:06

Som jeg tidligere skrev, så skal I have egen advokat til at gennemgå papirerne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 11:11

Jeg syntes du skal rette dig efter RyeJensen's svar, som dækker den uvished omkring formulering og evt. fejl i papirerne som jeg hentyder til.

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 11:20

det vil jeg også også gøre skal til advokaten i morgen og vil godt være godt rustet og vil så finde en advokat til at gennemgå det hele skriver igen imorgen hvad der blev sagt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-06 11:48

Ladies

Det ville være passende om du lagde Rye Jensens svar til dig ud, så vi andre kunen se hvad han mener. Det er jo sådan set det Kandu er beregnet til.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-06 11:53

Det ligger skam i Ladies indlæg fra kl. 11.00

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-06 11:57

Ok...... Sorry

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 11:58

den har jeg da lagt ud kl 11

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-06 12:04

Ja. Jeg så det efter Rye Jensen gjorde mig opmærksom på det. Jeg har osse beklaget og undskyldt

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 28-02-06 12:07

det er da helt ok

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 01-03-06 17:57

Tak for svaret RyeJensen.
kan fortælle at de ikke havde et juridsk krav så vi sagde selvfølgelig nej til at betale og heller ikke slå ½ skade som blev foreslået-og det accepterede advokaten da der ikke var juridisk hjemel for at gå videre
ladies

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-03-06 18:42

SÅDAN. Så endte det jo fint nok

Glad for at jeg kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-03-06 19:26

Hej Rye

Du er altid så proff. hjælpsom og imødekommende. Et afgjort +++ for Kandu

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 02-03-06 18:57

Ih altså Klumme, nu får jeg jo helt røde ører. Men tak.