/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn med vandtank
Fra : hennooah
Vist : 2512 gange
50 point
Dato : 28-02-06 00:58

jeg kunne godt tænke mig en udførlig vejledning til instalation af brændeovn med vandtank.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 28-02-06 10:07

Hvilken brændovn (type) taler vi om ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 10:35

Første betingelse er åben ekspansion, og en fejlmontering kan fremkalde en eksplosion der kan vælte huset.
Tal med en fagmand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-06 17:04

Lad være med mindre det er en rigtig kedet som står frostsikkert.

En almindelig pejs eller brændeovn kan få ispropper i "grisen" så den eksploderer når der fyres op, selv om systemet har åben ekspension.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 28-02-06 18:23

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/ekspert.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=XF3A30B7585F7AE9FC1256F6500319935

Her står der lidt om fordele og ulemper

http://www.lav-det-selv.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=421&highlight=&sid=f6d2bfc1fc9b6be9252044d7add642c5

Her er et forum som omtaler det du tænker på

http://www.uniterm.dk/dansk/packagesolutions/pakkediagrammer.htm

Ovenfor har du diagram og skitse omhandlende hvordan du tilslutter en sådan ovn

Mvh sverola

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 03-03-06 22:48

Det bliver muligvis en ovn fra jimex, da vi har en af samme fabrikat som vi har været tilfreds med de sidste 13 år.
Men nu har vi fået solvarme og gulvvarme, så mener vi også vi kan udnytte overskudsvarmen fra en mere effiktiv brændeovn.
Jeg ved godt der skal være åben ekspansion + sikkerhedsventil, men det jeg søger er nok lidt svært for jer at vide.
Det kræver jo at i ved hvor brændeovnen står i forhold til fyr, solvarmebeholder og evt lagertank.
Jeg har fyrrum i stalden så det står lidt hist og pist.
Jeg har tænkt mig at få Jimex til at vejlede.
Jeg venter med at uddele point, så er der gode ider kan i nå det endnu.