/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Format ved fremkaldelse...
Fra : dinamus
Vist : 4177 gange
100 point
Dato : 27-02-06 20:44

Hejsa. Er der nogen af jer der har erfaring med at "fremkalde" billeder over nettet? Jeg har først for nylig fået digital kamera, og vil nu gerne have print af mine billeder. Kan se at der er ret stor forskel på prisen de forskellige steder, på www.godigital.dk koster et billede fx fra 89 øre, hvorimod Photocare er oppe på en 2-3 kr pr billede (10 cm). Skal man gå ud fra at kvaliteten svinger lige så meget?
En anden ting; på de fleste sider står der under format fx "10 cm". Betyder det 10x15 cm???
Og er formatet "13 cm" så 13x18 cm??
Håber nogen kan hjælpe!

Dina

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-02-06 21:10

Jeg har lagt rigtig mange billeder på cd-rom, og fået fremkaldt i henholdsvis kvickly-løvbjerg-japanfoto. De har været fine og altid i 10x15cm. Men i januar kørte Bilka med tilbud 400 billeder til 199,-kr. Det er jo billigt....Men, da jeg kommer hjem og vil sætte dem i album, er de for korte, altså 10x13cm ca. og jeg kunne ikke opdrive fotolommer der passede... Forklaringen fra bilka var at de ikke tilskærer fotoet, som de gør andre steder. Men hva´ ka´jeg bruge det til, når man ikke kan få lommer der passer til. Så jeg syntes du skal notere at de skal være 10x15cm når du bestiller, hvis du kan leve med at de bliver skåret til. Jeg kan....Men jeg er heller ikke prof. fotograf. Det er bare almindelige familiebilleder.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-02-06 21:17

Hvis det kun er få billeder du skal fremkalde er det sikkert fint over nettet, men tjek lige med opstartsgebyr. hvis det er mange billeder som jeg får fremkaldt, er det nemmere i butikken, da jeg jo ville sidde her endnu,(Så havde mine billeder måske passet i str. i stedet får det pis fra Bilka, ja, undskyld sproget, men det irriterer mig stadig ). men det kommer jo også an på hastigheden af din linie.

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 27-02-06 21:48

Hrj

Jeg får billedder fremkalt hos www.extrafilm.dk der kan du få i flerer størelser og jeg har altid været godt tilfreds og der er ikke nogen startgebyr størelse alt efter opløsning af billedet. prøv der kan anbefales

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-02-06 22:09

orpe.

Har lige været inde på extrafilm.dk det ser fint ud...Har du fået lavet billeder med hvid kant??? eller er det noget flop???

hilsen

hightowernr1

Kommentar
Fra : dux_delux

Dato : 27-02-06 22:59
Kommentar
Fra : orpe

Dato : 27-02-06 23:16

hightowernr1

Nej det er rigtig nok

Hilsen
Orpe

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-06 23:18

Mit canon digitalcamera laver størrelsen 10X13 som jeg laver om til 10X15 ved at beskære (crop)
Men en del af bunden eller toppen skæres væk.
10X15 svarer til størrelsesforholdet 3x2
Jeg bruger Photoshop Element II som rimelig nemt og hurtigt kan gøre det.
Når Merlin 1,30 pr, stk afhentet og betalt i den butik jeg vælger, skriver 10Xstandard så betyder det 10 i højden og bredden som dit format er dog max 15.

Kommentar
Fra : base850

Dato : 02-03-06 17:10

Gå ind på http://www.digitalshoppen.com/ og opret dig.
upload dine billeder i jpeg og få dem tilsend en coop butik nærmest dig inden for en uge..
de er extremt gode til SH billeder uden nogen stæk af frve(det får du ved dem der fremkalder SH på farve papir)

feks 20*30 cm koster 14kr plus opstartsgebyr(bestil flere på een gang).
husk hvis du selv redigere i dine billeder så sæt DPI til 300 i stedet for de 72 de oftes får af hvisse kameraer

mvh
Stefan

Godkendelse af svar
Fra : dinamus

Dato : 05-03-06 11:36

Tak for svaret emesen.
-Det var lige det jeg manglede at vide før jeg "turde" bestille billederne
Jeg har nu beskåret dem, og bestilt ved Godigital!