/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nyt drivaksel led eller?
Fra : Rayox
Vist : 412 gange
100 point
Dato : 26-02-06 15:59

Hej,

Jeg kørte hjem fra KBH. her den andne dag og bilen begyndte og larme rigtig meget. Da jeg kørte af mod Næstved testede jeg lige med venstre og højresving for og høre hvilken sider der var problemet. Højre og ikke hjuleleje for da jeg tog den op på lift var drivaksel gået 2 cm ud af gearkassen!!!

Fandeme vildt, nåmen af med det og kigge på skidtet. Gearkassen's tandhjul ser ikke ud til og have taget skade, men selve akselen er der sket noget med. Selve det første styk 1 cm inden låseringen er nu sådan at der hvor der er riller (fordybninger) nu er udfor hvor der på resten af navet er toppe (forhøjninger)

Mit q er så: Kan man dreje det lille styk tilbage, så det passer med riller udfor riller, eller skal der nyt nav til?? Synes nu at navet virker som et stk jern der er lavet riller i, men hey man skal aldrig sige aldrig.

Bil: Mitsubishi Galant 2.0 GTI '92

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-06 16:19

Nej, det lyder som om du skal have en anden drivaksel, du kan evt. finde en hos en ophugger.

grunden til det der er sket, er at den har været totalt slidt op i ledet, og egentligt underligt, at du ikke tidligere har kunnet høre nogen "knurrende" lyde derude fra.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-02-06 19:21

Tror ikke jeg har set at drivakselen er gået ud af gearkassen uden at det har vært noget galt med undervognen. Tjek støddæmper,bøssinger,bærekugler,hjullejer,kødben,tårnet.
alimak

Kommentar
Fra : Rayox

Dato : 26-02-06 19:57

Jaa efter og have kigget på det lidt mere, så kan det jo være ens ven der hjælp med og skifte motor der ikke har været god til og stramme tingende ordenligt, kunne se at ophæng til gearkasse manglede et par mm for og sidde helt fast så måske har han hellere ikke skruet kardanled og hjulnav nok sammen.

Så kan man lære og få hjælp af en radio/tv mekaniker - haha

Går for fremtiden tingene igennem hvis mna får hjælp men takker begge

Godkendelse af svar
Fra : Rayox

Dato : 26-02-06 19:58

Tak for svaret dova.

Men regnede nu også med at det var farvel til det gamle og hej til en helt ny eller semibrugt