/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Duel Thorn.-Schmidt-Kjærsgaard
Fra : JanChris
Vist : 557 gange
150 point
Dato : 24-02-06 11:07

Jeg så debatten mellem Helle Thorning-Schmidt og Pia Kjærsgaard i går på DR2. Som man kan se nedenfor, har jeg min egen vurdering af duellen, men jeg er også meget interesseret i at høre, hvordan andre brugere synes, de to politikere klarede sig. Hvis man ikke fik set udsendelsen, kan den genses på følgende adresse: http://www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=160191
Debatten viste med al ønskelig tydelighed, at Thorning ikke engang er tæt på at have det politiske format til at slå Fogh. Hun blev udklasset af Kjærsgaard, og så kræver det ikke megen fantasi at forestille sig, hvordan det vil gå i en direkte duel med Fogh.
Det mest bemærkelsesværdige ved duellen i går var, at hjemmehjælperen, Pia Kjærsgaard, var cand. scient. pol.'en, Thorning-Schmidt, fagligt klart overlegen.
Thorning har flere åbenlyse svagheder. For det første er det tydeligt, at hun ikke har detailviden om politiske aftaler og forhandlingsforløb. Hun kunne f.eks. ikke tilbagevise Kjærsgaards påstand om, at S ville finde penge til førtidspensionisterne ved at tage fra satspuljen, d.v.s. de hjemløse, narkomanerne etc. Det passede ikke, sagde Thorning - uden at uddybe det.
Hendes andet problem er den evindelige tendens til at tale i fraser: Vi vil have bedre velfærd, bedre sygehuse, bedre skoler etc. Hvem vil ikke det?
Efter min mening er det også helt forfejlet at kræve, DF skal vise forhandlingsvilje. Partiet har været med i stort set alle aftaler de sidste fem år. Det er derimod Thorning, der skal vise vilje og evne til at indgå forlig med regeringen og DF.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 24-02-06 12:02

Nej, jeg så ikke programmet. Alligevel kan jeg sagtens forestille mig situationen - "hjemmehjælperen" vs "Gucci Helle"

Helle kunne efter min efter overbevisning godt trænge til et par DIEU kurser. Eksempelvis noget med "træning i vanskelig ledelsessituationer" og "gennemslagskraft som leder"

Angående fraserne!

Alle kneb gælder jo i politik - og det kan være at Helle satser på den gruppe, der endnu ikke har formået, at forlige sig med tanken om, at det socialdemokratiske "tag selv bord" - er en afsluttet periode?!

ps. Jeg stemmer ikke på nogen af de damer, men kan dog godt gennemskue, hvem af dem der minder mest om en "mrs Wannabe-intellektuel" LOL

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-06 12:47

Hmm..
Pia er en garvet politiker og hun er betydeligt mere troværdig fordi hendes udtalelser passer med den politik DF står for mens Helle tydeligvis har lært at formulere sig, desværre hører man ikke rigtigt noget budskab bortset fra, at det ikke er gået op for hende, at hun er parat til at kæmpe.
Helle har bare ikke noget at kæmpe med fordi ingen gider at høre floskler om velfærd for andre end dem selv.

Helle udfordrer og inviterer, men hun har ingen kampmidler og ikke noget at invitere til.

Pia har fod på det og har faktisk gjort sig bemærket med at få gennemført ting der har beskyttet de svage mod regeringens spareplaner, og det er noget helt andet end Helles ønske om at sætte de "gamle" førtidspensionister ind i den nye førtidspensionsordning, som ikke er så meget bedre end den gamle.

Pia er så garvet at hun fanger Helle på at de har gået fra det ene forlig efter det andet og Helle får jo slet ikke fortalt om, at S ikke kan forhandle fordi regeringen ikke vil komme dem i møde når de har DF i baghånden.

Ellers intet nyt i den debat. Tomme floskler fra begge.
Pia opfører sig som vinder og Helle opfører sig som den nybegynder hun er.

Pia var en klar vinder i den debat og jeg bemærkede især, at hun slet ikke forsøgte at fokusere på den debat der rent faktisk har givet dem deres fremgang, men forsøgte at tegne en profil af at være folkets politiker.

DF får ikke min stemme og S som jeg ellers har været trofast over for får den heller ikke før de finder deres egne ben og får en brugbar ledelse for det har de ikke nu.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-02-06 13:03

Da Helle vandt formandsvalget, var min første tanke nu kommer Laubor til Danmark.
Det gjorde der heldigvis ikke, Helle er godt nok svag, og jeg vil ikke sætte mit kryds på dette parti før medlemmerne har valgt en formand med styrke til at støtte den arbejdende klasse.
Blot en betragtning.

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 24-02-06 20:49

Til JanChris.
Dialektisk set var Helle langt den bedste. Du burde lægge mærke til Pia's papirbunke samt utallige gentagelser om at har har været med i 22 år. Hvis du analyserer hendes ord, så vil du finde, at hun er en højttaler for Anders Fogh.
Men politik er politik.
Helle Thorning-Schmidt kom fra hjertet.
Skal jeg vælge statsminister, så var der ingen tvivl om at det blev Helle.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-06 21:16

HTS taler i ring og behøver derfor intet manuskript, og er for mig at se en parodi på en socialdemokrat med sin totale mangel på politisk bevidsthed og profil.
Jeg bryder mig ikke om DF's populistiske stil, men de har da i det mindste kunnet bruge deres mandat til, at dæmpe effekten af V & K's spareiver, og det kan man da ikke nægte dem at fortælle.

Kommentar
Fra : ingeliseSuper

Dato : 30-03-06 15:55

Nu har "Jeanne Darque" lige meldt, at Marianne står i vejen for hende, og PK er vist lige glad:

Så en lille en der ikke generer ret mange i overflødighedsdebatten rigtig vrede i deres stillingtagen til ligegyldigt vrøvl.

Hvorfor fa’en skal det være så surt …hele tiden

Hurra! Ytringsfriheden er blevet udvidet af to imamer og politiet.
Bare gå i gang!!

Det var for eksempel skønt at høre vor tidligere "overkvalificerede" økonomiminister Marianne Jelved berette på TV2 Nyheder 4/12 2000, "at orkanen året forinden 4/12 1999 gav produktionen og beskæftigelsen et (efter hendes udtryk såkaldt) "hop opad" (sådan rent kenesiansk).

Hun viste sågar en kurvetegning i flere farver af fænomenet på skærmen. Gad vist, hvorledes hun så vil få opsvinget til at bide sig rigtig fast, tænkte jeg? Er det mon noget Voldborg – nu hans efterfølgere - kunne klare? Umiddelbart kunne man da også lægge op til mere hærværk i gadebilledet. Det virker nemlig på samme måde som orkanen i 1999.

Spørg ikke om Vadehavsbeboernes mening; det vil give signalforvirring.

Hermed udskrives en konkurrence om gode opsvingsforslag, som alle skal tilgår vor økonomiminister Bent Betjent, kaldet Dådyrbent, når vi har samlet en større serie. Lidt inspiration:

Fast månedsløn til rambuktyve.Tilskud til motorsave og lufthamre.Gratis ferierejser til fremmed-angste (fremmer beskæftigelsen og hjælper på den svindende markedsandel hos SAS. En fjortendages konkurrence om strøggaderne i Danmark omdannet til "Det Muntre Køkken" (a'la Tivoli-boden). Fri fart på alle landets gader og veje (åh, sygehussektoren har vist nok at se til; men det vil kunne fremme beskæftigelsen af indvandret sundhedspersonale). Tilskud til mobiltelefoner. Flere indvandrere til indvandrerindustrien.

KOM SÅ, Lad da more os lidt! Gudskelov, kan det ikke fortsætte i al evighed. Jamen, vi har det da så rart så længe. Alt er på plads, Plads til alle, en Ny Chance til Alle….der skal integreres igen. Mere Integration og mere indvandring giver ikke mere terror.

Tag vel imod en fremmed, han være en ven du ikke har mødt eller terrorist.

Marianne har lige advaret om at kast statsborgerskaber i grams - se det er en dame, der taler af erfaring.

Hun sad på skøddet af Bondepartiets formand på Krogerup Højskole, da de sammen planlagde fremtiden. Bondepartiet var et af "såkaldte partiet" i DDR - ligesom vi har dem her.

Omkring 1997 blev Marianne efter et møde med den tyske national-bankdirektør – hvor de drak slotsaftappet rødvin - oplyste hun selv - for at få kronen koblet til euroen – interviewet på TV af TVA-journalist om EU’s landbrugstilskud var nogle milliarder eller nogle millioner. Hun vidste det altså ikke. Det var ikke rødvinen!

Nogle kan huske Charles Manson, ham med morderbanden og Sharon Tate mordene. Siden da han var blevet dømt og fængslet løftede han noget af sløret for sine bevæggrunde:

Han ville som hvid myrde så mange hvide, at de sorte efterhånden kunne komme til magten med ham på toppen. hævdede han.

Det er s'gu da ikke herfra de har fået ideen???

For kunstnere in spe:
Ny stil vinder indpas

Mangler kunstværker - ikke kunstnere og museer:

"Fuglekongens flugt til Amerika"

"Man skal ikke forveksle de øverste med de yderste"

"Lagene bliver tyndere, mere nedslidte, mere udslidte"

"Det er blevet fedt er være tynd"

"Og det er jo ikke så godt for det mellemste lag"

"Det kaldes forurening og privat kapitalisering blandt de øverste - ikke blandt de yderste"

"Man behøver derfor ikke vende pyramiden på hovedet"

"Terrorismen giver beskæftigelse"

"AF sender dig virus, du takker, det giver også beskæftigelse"

"Statsgælden vokser selvom den er blevet væk"

"Marianne Jelved og Dådyr-Bent som højskolelærere"

"Jeg er tilmeldt kurset"

"Der må stilles spørgsmål"

"Man skal ikke forveksle gasballoner med spædbørn og huspriser, for gasballoner havner direkte i himmelen"

"Med børn kan man aldrig vide; de husker ikke længere tilbage end til treårsalderen"

"Det er meget forvirrende med huspriserne, de bevæger sig altid opad, men de havner hver gang i helvedet"

Find nogle kunstværker til disse titler og du bliver muligvis berømt

Kommentar
Fra : Sonia112

Dato : 30-03-06 16:38

Lige for en ordens skyld. Uanset hvem der har været med i alle aftaler de sidste fem år, så er der ikke sker noget:

Uddrag af http://www.lilliput-information.com/udl05/index.html

"...Tilstrømningen af indvandrere øges 1)
Antallet af tilstrømmede indvandrere til Danmark i 2005 kan ikke aflæses af de opgjorte opgørelser over indvandrere og efterkommere samt udenlandske statsborgere, der er udgivet af Danmarks Statistik den 13. februar 2006. Vi er nået dertil, at bl.a. lektor på Københavns Universitet Hans Oluf Hansen medgiver, at ” indvandrere og efterkommere er et uegnet grundlag for både en beskrivelse af den nuværende befolkning og for udarbejdelser af prognoser om den fremtidige befolkning”.
Statsborgerskabsopgørelsen viser officielt en stigning på 2.447 i antallet af udenlandske statsborgere. Da der er tildelt 10.197 2)statsborgerskaber ved lov i 2005 i alt , skal dette antal naturligvis lægges til, da de ikke forsvinder ved at modtage et brev med ny officiel anerkendelsesstatus, og væksten i antallet af udenlandske statsborgere er i stedet 12.644. I stedet for et officielt fald i 2004 på 3.607, var der reelt en vækst på 11.369, når 14.976 statsborgerskaber behørigt tillægges for året 2004...."

Fodnoter:
1. Vi kan ikke bruge de skiftende officielle grupperinger af lande, hvorfra udlændingene stammer. De kan kun ses at udviske det billede, der skal kunne tegnes af landets befolkningsforhold gennem årene. Således er EU blevet en størrelse med 10 nye lande, fortrinsvis i den gamle østblok, hvorfra tilstrømningen officielt netop fremskyndes netop primo 2006. Og hvad Danmarks Statistik betegner eller har betegnet som vestlige eller udviklede lande er også ubrugeligt. Tyrkiet og eks-Jugoslavien f.eks. skal ikke betragtes som vestlige lande.

2. Disse fremmede tages ud af opgørelsen af udlændinge og optælles i stedet som om de var danske. Blandt de naturaliserede i 2005 var der bl. a. 1709 fra Somalia, 1678 fra Bosnien-Herzegovina og Eks-Jugoslavien, 961 fra Irak og 878 fra Tyrkiet (se tabel 2 på side 1).

-------------------------------------------------------
Regering og DF har absolut flertal; de kunne vedtage hvad som helst i morgen.
Men det sker ikke - for skal ikke ske.

Sonia

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 16:45

Hvorfor er det lige, at jeg tror, at Joern Vig og co. er på banen?