/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Behandling af muresten
Fra : panserkran
Vist : 2313 gange
50 point
Dato : 23-02-06 23:31

Jeg søger et godt råd om hvordan man kan behandle en indendørs murstensbar så den får en vandafvisende og pæn overflade hvor strukturen rigtig trækkes frem.

Accepteret svar
Fra : mangorossa

Modtaget 60 point
Dato : 23-02-06 23:44

Er den behandlet med noget?
Det er lidt vigtigt...står den som rå mur?

Hvis den står som rå mur:

Så kan du bruge noget siliconebehandling til murværk. Det kan købes i byggemarkeder.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-02-06 06:15

silikone er en dårlig ide , hvad nu hvis den skal males eller lign om nogle år , så kan du ikke det
Borup kemi har lavet en inprenering til murværk , kan ikke lige huske hvad det heder men noget med vand , det har de i de fleste byggemarkeder
det er helt klart , og efter et par dage kan man ikke se det mere , men er ret effiktivt , og stenende ser helt friske ud igen

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 24-02-06 07:08

men frygt for at lyde som flemming leth , så mener jeg at det bedste resultat får du ved at smøre en blanding af terpentin og linolie ( 50/50) på , og smør så meget på at murværket ikke suger mere , så er det næsten vand afvisende

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-02-06 16:06

bredker...oki det kendte jeg ikke.
Hamgeniet...jamen der får du jo samme problem, hvis det skal males om nogle år.

Kommentar
Fra : panserkran

Dato : 24-02-06 21:48

Hej, jeg kan høre i ikke er helt enige, men jeg kan fortælle at muren står rå, den er faktisk blevet muret for et par uger siden så den skal jo nok lige stå et par uger mere men det er meningen at den skal stå rå i hele sin glans. Det jeg vil undgå er at væske fra baren siver ned fra baren og ind i stenene.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-02-06 23:48

Jamen, nu har du fået nogle muligheder..og du må så selv bedømme hvad du kan bruge.

Siliconen vil jo lægge et lag så der ikke trænger noget som helst ind..men d har jo så også mistet muligheden for at male stenene senere.
Det samme gælder terpentin og linolie.

Hvad angår Bredkers råd, kender jeg det ikke..det må du spørge ham om

MVH Mangorossa

Godkendelse af svar
Fra : panserkran

Dato : 25-02-06 08:53

Tak for svaret mangorossa.