/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nem og lækker middagsmåltid
Fra : johnny80
Vist : 1893 gange
250 point
Dato : 23-02-06 22:16

I morgen kommer kæresten på besøg. Og jeg har låede at lave en lille gang middagsmad til os. Så ville jeg høre om I har nogle forslag til hvad det kunne være. Bedste forslag eller hjælp til at jeg kommer på noget får alle pointen. Seneste svar er i fredag kl. 9.30, da jeg også skal ud og handle lidt. Jeg havde tænkt på små pizza stykker, men da vi pizza i aftes hos nogle venner, dur det ikke.

Nolge krav:
Det skal ikke være varmt mad, med gerne lun.
Jeg skal ikke ud og købe en masse specialle ting, som jeg kommer til at bruge igen.
Handler nok i Fakta, så det skal kunne fåes der.

Det er ikke nogle krav som skal opfyldes fuldt ud, hvis du sidder med en rigtig god idé.

Håber meget du kan hjælpe mig. Jeg skulle jo gerne inponere den unge dame.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-02-06 22:54

Denne ret er nem at lave og smager helt utrolig godt. Den har vakt lykke hver gang jeg har serveret den, og så er den anderledes end hvad man plejer at få.
Jeg vil betsemt tro at du kan få det hele i Fakta.

Retten er nok til 2 personer.

300-400 g kyllingefilet
1 banan
½ dåse flåede tomater
1½ dl piskefløde
5-6 spsk sød chilisauce
1 håndfuld peanuts
½ pakke bacon
salt + peber

Kog kyllingen i lidt vand i ca. 15 min.
Læg kyllingestykkerne uden væde i et ovnfast fa.
Bananer + tomater skæres i stykker og fordeles over.
Fløden piske til skum og blandes med chilisaucen og tilsættes alt + peber efter smag. Blandingen hældes over kød, baner og tomater.
Baconen skæres i tern og ristes på en pande i eget fedtstof til den er sprød. Fordeles over retten sammen med peanuts'ene.
Det hele steges i ovnen 20-25 min. ved 200 grader.
Serveres med løse ris.

Jeg er sikker på at din kæreste bliver imponeret. Og glad!
Held og lykke!

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 23-02-06 23:13

Ja, det lyder meget speciel, men lækkert. Har aldrig hørt om noget i den stil før.

Men:
Det lyder meget tung. Det må det ikke være, da vi skal have det som middagsmad, altså kl. 12.00.

Igen synes jeg:
Fantastik fundet på.

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 250 point
Dato : 23-02-06 23:24

Franskbrød med fiskefars stegt på panden.

Smør fiskefars på en skive franskbrød, steg fars-siden først ved middel varme. Derefter vendes brødsiden nedad og ristes på panden.

Læg et salablad på en tallerken eller et fad (lav evt. 2 til hver)

Udhul en ½ tomat og fyld den med remoulade, drys over med klippet purløg.

Resten af fiskefarsen kan steges til deller.

Måååms og nemt - og billigt - og hurtigt..

Hanne

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-02-06 23:28

Okay.
Hvad så med et lave en tallerken til jer hver med forskellige typer grøn salat, lidt tomater og andet grønt: evt. majs (fra dåse) eller frisk avocado skåret i skiver.
Svits 300-400 g kyllingeinderfiléter på panden med lidt bacon og læg ovenpå salaten.
Køb en god færdigdressning (evt. en karrydressing hvis du kan få det) som kan hældes over efter behov. Server med godt brød til og måske et lille stykke ost, hvis du synes.
Istedet for kyllingestykker kan du også bruge laksesteaks krydret med salt og peber og overdryppet med citron ved servering. Eller hjemmestegte fiskefrikadeller (evt. af laksefars) ovenpå førnævnte salat, evt. med en god hjemmelavet remoulade til. (Fås i ISO i København eller i mange fiskehandler).

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 23-02-06 23:32

Et udmærket forslag, Hanne.

Ved desværre ikke, hvordan hun har det med fisk. Men mener at hun spiste sild, makral og fiskefile til jul. Klart et forslag jeg kan bruge.

Men vil lige høre om der er nogle som har et bedere.

Iøvrigt, kunne jeg servere noget sammen med den menú?

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 23-02-06 23:37

@Axelise
Et klart bedere forslag til middagsmad.
Den anden opskrift har jeg kopiert, den må jeg bare prøve og lave engang.

Kom endeligt med flere. Jeg går snart i seng, også kigger jeg Jeres forslag efter i morgen. Og den bedste får point.

Men Axelise, jeg kan ikke helt komme over den der første opskrift du kom med. Har fundet den et sted, eller har du selv fundet på den?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-02-06 23:41

Du skriver, at det er til et middagsmåltid....

Er det ikke til en frokost, du mener?

Du kan lave en blandet salat til franskbrød med fiskefars.

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 23-02-06 23:47

Jo til frokost kl. 12.00.

Middagsmad kan hvis betyde mange ting, alt efter hvor gammel man er, hvor man bor i landet og i hvilken miljø man lever i.

Men ja, til frokost ved middagstid. kl. 12.00.

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 23-02-06 23:49

Ring til den nærmeste pizzabar der som regel har ca.250 retter at vælge imellem. da det tager sin tid før de kommer med det, så passer det med at det gerne må være lunt
Jeg syntes ikke at du gider at gøre meget for din kæreste når hun kommer på besøg ,så det er formedelig sidste gang du har det problem.
hilsen betonjens

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 23-02-06 23:51

Jeg mente også bare at Axelise anden forslag, var klart bedere end hendes første, som frokost.
Ligger meget op ad franskbrød med fiskefars. Det lyder lækkert. Tror hun bliver overrasket.

Men flere forslag er ikke af vejen.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-02-06 23:54

Ja, jeg forstår heller ikke, at det skal imponere kæresten, men samtidig skal det være nemt at lave.

Jég ville i hvertald ikke blive imponeret over et stykke pizza...

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 23-02-06 23:57

@betonjens1

Tak for idéen.
Men:
Jeg gav vist udtryk for at jeg ville lave noget maden til hende.
Og det er ikke et problem, jeg ville bare høre om nogle have nogle gode idéer.
Du prøvede at være kreativ, men tror ikke jeg kan bruge det.

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 24-02-06 00:04

Jeg ville bare lave en lille nem frokost. Vi skal ikke bruge ret meget tid på det, da vi skal nå nogle ting. Hun kommer kl. 12. Istedet for at jeg har smurt et par rugbrødsmader, kunne jeg godt tænke mig at lave noget mere lækkert. For at overraske hende lidt. Mere er der ikke i det. Og dertil kunne jeg godt bruge noget hjælp fra Jer.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-02-06 00:06

At imponere kæresten er vel ikke et spørgsmål om hvor nem madlavningen er, men nærmere et sprøgsmål om at tænke på hvad Hun kan lide.
Hvis hun ser du har tænkt på hende i valget af maden, så tror jeg bestemt ikke hun tænker på, hvor lang tid du har brugt i køkkenet.

Piger er ofte til lidt lettere måltider, der ikke ligger så tungt i maven. De fleste piger er også til salat og et godt stykke mad-brød til. Hvis du serverer salat, så server dressingen ved siden a, så hu kan tage den mængde hun vil.

En skål salat med kold pasta i eller til.
Lidt Tun, små krydrede kyllingestykker og måske lidt bacon (steges nemt i ovnen så huset ikke lugter af stegt bacon i 14 dage efter - læge skiverne på en bageplade med bagepapir, ind i ovnen ved 225-250 grader i ca.10 min. Men hold øje med dem.
Et par lune brød til med lidt koldt smør.

Og i stedet for at bruge for mange timer i køkkenet, så brug lidt mere tid på borddækningen. Et par lys, et par servietter, tallerkener, glas og bestik, der ligger pænt, gør også et godt indtryk.
Det sammen med en dejlig fyr, der gider lave mad til kæresten, og måske har gjort lidt ekstra ud af sig selv, er meget bedre end en fyr, der er træt og svedig efter flere timer i køkkenet.

God fornøjelse, og glem nu ikke at være dig selv. Du gør garanteret også et indtryk.

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 24-02-06 00:15

@jeb3

Tak for tipet.
Mange kloge ord. Damen er allerede min kæreste, så der er jo ikke nogle første gangsindtryk. Men tager alt til mig. Heldigvis er mange af tingene en selvfølgelighed. Men mange tak.
Du ved jo lige hvad du vil have hvis en fyr skulle lave mad til dig.
Jeg skal nok ud og sætte min sparepenge i salaten.
Må nu også snart komme i seng, så jeg er frisk til hun kommer.

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 24-02-06 03:42

Hejsa!

Her er en lille ide som jeg håber du kan bruge!

Du tager nogle grove skiver franskbrød og rister dem lidt på begge sider! Derefter lægger du skinke på, bagefter skærer du nogle tomater i skiver og lægger oven på skinken, dernæst drysser du med hvisløgssalt (det kan du købe alle steder - tror at det er fra Santa Maria) Slut af med at lægge et par skiver ost oven på ( Jeg plejer at bruge fløde havarti - den er god, men du kan også købe noget revet ost i pose, eller hvad du nu kan lide). Slut af med at sætte dem i ovnen i 5 min.

Du kan evt. lave lidt salat til!

De er så lækre, og når du nu ved at hun kan lide pizza er det her en rigtig god lille ret, der ikke tager lang tid at lave og er billig!

God fornøjelse
Mette117

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 24-02-06 07:13

Hvad med en tærte. Her er en opskrift på skinketærte http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7149
Det kan også være løgtærte kyllingetærte m.m. Dejen kan muligvis købes færdiglavet, så du selv kun skal lave fyldet. Eller køb en færdiglavet tærte, der kun skal lunes og server lidt salat til.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-02-06 07:38

En let og lun ret kunne være fyldte peberfrugter med kold skiveskåret skinke m. en grøn salat til.

Ingredienser: 4 peberfrugter
300 g parboiled ris
2 løg
1 fed hvidløg
250 g champignon
8 soltørrede tomater i olie
1 spsk. olivenolie
salt og peber
75 g reven ost
(f.eks. emmentaler)

Peberfrugterne koges i 2 min., toppen skæres af og frøstolene fjernes. Kog risen som angivet på emballagen og afdryp i en sigte. Hak løg og hvidløg, skær de soltørrede tomater i strimler og champignon i skiver. Svits grønsagerne i olien på en pande i ca. 5 min. Tilsæt risene og varm igennem. Smag til med salt og peber. Fordel fyldet i peberfrugterne og sæt dem i et smurt ovnfast fad. Fordel osten over peberfrugterne og gratiner dem ved 200 grader i 15 min.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-02-06 08:28

Et stykke rugbrød med mørbradbøf med ristede champignon og bløde løg og surt.

Pariserbøf (hakket okse smurt på en skive franskbrød og stegt på panden) med hakkede rødbeder, rå rødløg (ikke så stærke, som alm. zitauerløg - og mere dekorative) hakket lidt smilende æg, kapers, revet peberrod, hakkede syltede agurker eller asier.

Andre ting kan bruges til pariserbøf, hvis man har lyst eller køleskabet byder på det.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-02-06 09:37

Nu vælger du så bare at lave retterne - er det prc. kl. 12:00, vi skal være der

Godkendelse af svar
Fra : johnny80

Dato : 24-02-06 10:05

Mange gode svar.
Jeg vælger at lave Franskbrød med fiskefars stegt på panden, og lidt blandet salat til.

Men I skal alle have mange tak for Jeres hjælp.

God weekend.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 24-02-06 10:37

Hej Johny.
Den første ret jeg gav dig har jeg fået opskriften på af en tidligere kollega, som lavede retten til os på arbejde, når vi havde aftenvagt og "madklub". Den smagte så godt at vi blev afhængige af den, og så var vi nogle stykker, der fik opskriften.
I den oprindelige opskrift skal man dog bruge kødet fra 1 hel kogt kylling (og så doble op med de øvrige ingredienser, så er der nok til 4 personer) men nu sagde du jo at det skulle være nemt og at I kun skulle være 2, så jeg har halveret opskriften og anbefalet kyllingefilet istedet for hel kylling.
Opskriften hedder i min kogebog "Helle's kyllingeret", fordi min kollega hed Helle.
Den er absolut værd at prøve engang!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-02-06 12:56

Super Johnny80!

Jeg er spændt på at høre, hvordan det smagte!

Hanne