/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
loddestation
Fra : etdye
Vist : 1152 gange
100 point
Dato : 23-02-06 20:01

hey
jeg kunne godt tænke mig at købe en loddestation men ved ikke særlig meget om loddestation, loddestation må max koste 600 kr

ps håber det er det rigtige sted at stille dette spørgsmål

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 23-02-06 20:13

Heyy

Tjek f.eks : http://www.brinck.dk/vaerktoj.asp

VTSS5 Prisbillig loddestation m. variabel temp. 175-480°c 148,-
VTSSC40N 48 W. loddestation m. variabel temp, Ker. varmelegeme og LCD-Display 599,-

Fusses

Kommentar
Fra : etdye

Dato : 23-02-06 20:16

hvad er forskellen på de 2 loddestationer??????

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-06 20:36

Kik på de forskellige typer her, søgning på google:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=loddestation&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Det betyder jo en del, hvad du skal bruge den til. Finere elektronisk arbejde på hobbyniveau eller produktion af grovere ting, hvor præcisionen af temperaturen måske betyder mindre, men det måske er større emner, du skal varme op. F.eks hvis du skal sætte ledninger fast på et metalemne, så behøver du ikke den store præcision, mens lodning af sarte komponenter på en printplade kræver mere præcis temperatur og finere loddekolbe.

Hvad skal du bruge den til?

Kommentar
Fra : etdye

Dato : 23-02-06 20:44

jeg skal bruge den til hobby arbejde med ledning,dioder og den slags (altså komponenter).

ved du/i hvad low-coast betyder kommer fra navnet (Loddestation Low-Cost VTSS5) linket til den omtalte loddestation http://www.ajdata.dk/product.asp?ProductID=130757

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 23-02-06 21:18

Low-cost betyder bare "lavpris".
Det er muligt, at det er nok til at dække dine behov..

Jeg har selv loddet mange komponenter med en simpel lille hobbyloddekolbe.. Dengang jeg købte den, for mange år siden, var der ikke så mange sofistikerede modeller.
Men jeg havde i en årrække loddet elektroniske komponenter på min daværende arbejdsplads, så jeg har lidt fornemmelse for, hvornår der er for meget/lidt varme o.s.v.

Hvis du ikke har arbejdet så meget med det, så er det sikkert en god ide med noget temperasturstyring.

Jeg tror, at hvis jeg var i din situation, så ville jeg købe den billige model. Det kan da godt være, at du senere synes, at du har brug for mere specialiserede værktøjer, men til at starte med er den sikkert god nok.

Kommentar
Fra : etdye

Dato : 23-02-06 21:36

OK TAK FOR DINE ANGE GODE OG BRUGBAR RÅD

TROEDE AT LOW-COAST VAR EN ELLER ANDEN SPECIAL TYPE LOL

JEG VIL TAG DINE RÅD TIL MIG OG KØBE EN BILLIG MODEL
TAK TAK TAK TAK TAK...............

Godkendelse af svar
Fra : etdye

Dato : 23-02-06 21:40

Tak for svaret Birgitta. du havde svaret på alle min spørgsmål
tak tak du har helt sikker fortjent alle 100 points og en medalje oveni :D men du må nøjes med points

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-06 14:16

Tak for accepten af mit svar.

Lige netop med sådan noget som en loddestation og mange andre elektriske dimser kan det ikke altid betale sig at købe dyrt og avanceret. For det bliver tit bare mere indviklet. Og det har man ikke så meget brug for hvis man er førstegangskøber.
Jeg håber, at du får glæde af dit køb i nogle år, -og hvis du så stadig til den tid beskæftiger dig med den slags lodning SÅ ved du også mere om, hvad det egentlig er af finesser, lige netop DU har brug for i dit arbejde. Og så ved du lige, hvad du vil have -til den tid.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 25-02-06 15:43

Hej.
Hvis du ikke har købt en endnu har jeg en Weller loddestation i overskud.
Hvis du bor i eller omkring København kan du få den for et symbolsk beløb eller en flaske rødvin.
Jes