/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp !!
Fra : Sunowich
Vist : 679 gange
200 point
Dato : 23-02-06 16:27

Jeg skal lige ændre drev i dosmode og den stå med startdiskette i og venter på A://og skal have den over på C: men hvordan er det lige jeg får et kolon frem På min laver den < i stedet Har prøvet at trykke alle taster for at finde et kolon Skal jeg trykke flere taster ?? KAN IKKE HUSKE DET MEN HAR DA FÅET DEN TIL DET FØR *ss*
M vh Sune

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-06 16:35

Jeg er ikke helt sikker, men er det ikke alt gr eller alt tasten der skal bruges??

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-02-06 16:42

shift æ

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-02-06 16:44

backslash ligger samme sted (mener det er uden Alt gr)
slash ligger i nederste højre hjørne -

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-02-06 16:47

shift æ er det rigtige, det er fordi, du kører med et engelsk tastatur i DOS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-06 17:41

Alt og 58 på det numeriske tastatur

Hvis det har interesse har jeg alle koderne til hele alfabetet og de forskellige tegn der måtte være

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-06 17:44

Det hele står på side 276 i Microsoft MS-DOS 6 User guide når vi tale om Codepage 865 for Nordic

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-02-06 19:30

Fedt nok nu kan jeg skrive C: Men den siger det er en bad command Nogle ideer eller facts så bliver jeg sørme glad

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-02-06 20:05

Din prompt skal se sådan ud A:\> og så skriver du C:
Er det en rigtig dos boot-diskette - Nr 1 af et sæt på 3 ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-06 21:02

Hvad for en opstartdiskette har du startet op på. For det er vel ikke en Win 98, da det består kun af en diskette.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-02-06 21:48

Det er Win 98 diskette loaded på nettet og den kører jo også frem til a

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-02-06 21:50

Hvordan er harddisken formateret?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-02-06 21:50

Hvordan er din harddisk formateret?

Hvis den enten er "ikke formateret", eller NTFS formateret, så får du IKKE adgang til den ved at skrive c: ved kommandoprompten.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-02-06 21:56

Hvad så ?? Den har kørt før men hvad ka jeg så evt skrive for at formaterer jeg kan feks godt skrive dir og den viser autuex bat osv eller kan den ikke lave en diskundersøgelse/rep??

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 23-02-06 22:02

Du kan vel bare boote fra windows cd'en. og så formatere.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 23-02-06 22:04

Eller tag din HD og sæt den i en anden computer som slave, og så formatere den i diskhåndtering.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-02-06 22:04

Hvis du bare skriver dir ved A: prompten er det disketten du ser indholdet af.
Prøv engang at skrive dir og se om du har en fil på disketten, der hedder format. Så bør du kunne skrive format C: og dermed få C-drevet formateret (i en FAT formatering).
Er der en fil der hedder fdisk, kan du skrive det ved prompten og se en oversigt over harddisken. Her kan du slette og oprette partitioner (f.ex. C:) men di kan IKKE formatere. Dertil skal du bruge den fil, der hedder format.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-02-06 22:05

Hvis din prompt er A:\> og du så skriver DIR - så er det en DIR på floppydisken du får.

Prøv at skrive DIR c: ved prompten A:\>

Hvis det ikke virker - så har du ikke adgang til harddisken, af een af ovennævnte årsager, eller din partition er slet ikke aktiveret. I så fald skal du ind over FDISK og få oprettet og aktiveret en primær partition.

Hvis din harddisk er partitioneret og du har en aktiv primær partition, så skulle du ved prompten A:\> kunne skrive FORMAT c:

Så bliver din harddisk formateret i enten FAT16 eller FAT32 pr. default afhængig af hvor gammel din BOOT disk's command.com er

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-06 23:02

Det er tegnsættet der 'driller' i DOS.

I DOS skal du angive denne kommando : promt=$p$g

..i AUTOXEC.BAT ..for at få vist den command prompt du efterlyser.

Dernæst skal den rette landekode og tegntabel angives i CONFIG.SYS :
Kode
country=045,850,country.sys
device=display.sys con=(ega,850,1)
device=mode.com con cp prepare=((850) ega.cpi)
device=mode.com con cp select=850
device=keyb.com dk,850,keyboard.sys

..hvilket selvfølgelig kræver; du dels har filerne ..dels at de ligger som angivet i rette biblioteker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-06 23:04

Ps. Dette virker kun under et reelt DOS system som MS-DOS/IBM-DOS/DR-DOS (...eller i Win95/Win98)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-06 23:06

Stavefejl : promt=$p$g

I DOS skal du angive denne kommando : prompt=$p$g;

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-06 11:46

Hvad er det du vil lave med dine drev:
formatere
indstallere
flytte noget

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-02-06 18:46

Sune hvad er det du vil gøre med harddisken.

Hvis det er formatering og du har startet op på en standard Win98 diskette, kan du fra A promten skrive - format c:\q/u
C for hvlken hardisk der er tale om
q for quick
u for at også at formatere undelete filer

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 26-02-06 08:31
Godkendelse af svar
Fra : Sunowich

Dato : 19-03-06 15:02

Tak for svaret molokyle.også til jer andre