/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Gratis tegneprogram
Fra : 2100
Vist : 57752 gange
200 point
Dato : 22-02-06 16:00

Hej, nogen der ved hvor man kan hente et godt tegneprogram gratis (ikke demo eller prøve i 30 dage) Det som jeg ønsker er at det skal kunne lave en tegning af grundplan for et hus, hvor man indsætter vinduer og døre. Det skal helst være målfast.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-06 16:24
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-06 16:27

Prøv også at se denne tråd

http://www.kandu.dk/Spg50884.aspx

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-02-06 16:31

Lite versionen kan ikke sætte vinduer og døre i. Du skal tegne dem sev.
De versioner der kan koster penge.
Jeg har endnu ikke set en gratis version med de egenskaber.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-06 16:33
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-02-06 16:37

SmartDraw er en trial

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-02-06 16:46
Kommentar
Fra : 2100

Dato : 22-02-06 17:00

Programmet skal ikke tegne i 3D da det er ganske fint med 2D.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-02-06 17:10

Den her har ikke færdige vinduer at sætte ind men du kan tegne målfast
http://www.cadstd.com/
Den kan se lidt uopverskuelig ud hvis man ikk ehar anvendt cad programmer tidligere, men den er nem at bruge.

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 22-02-06 18:40

http://cph.ing.dk/shareware/tek_cad.html
Prøv dette link der ligger et gratis 2D CAD program

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 22-02-06 19:15

Her på dette link http://www.kvik.dk/article.asp?PID=385
Ligger der et udmærket tegne program, ganske udmærket til og tegne et køkken eller endet rum i.

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 22-02-06 21:03

Her endnu et link til et tegneprogram. Det minder om Microsoft Paint, men har masser af muligheder. Det ser nemt ud at anvende, hvor CAD programmer er er mere komplekse for ikke kendere. Linket er: http://www.eecs.wsu.edu/paint.net/;-)

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 22-02-06 21:04

Hej 2100.
Søg på "Tegnekursus" under Google.
Den øverste mulighed er "Gratis Online Tegnekursus".

Det er godt og helt gratis, uden nogen betaingelser.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 22-02-06 21:31

Der er endnu ingen forslag som jeg kan bruge, det som jeg søger er i denne stil som linket viser, men må godt være noget bedre. http://www.lomax.dk/moebelprogram.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-02-06 21:50

Den slags programmer er jo kun gratis fordi meningen er, at de skal være med til at sælge.

Den slags der oven i købet skal være målfast koster penge.
CADstd kan sagtens tegne sådanne, men det kræver jo lidt af dig også.
Delv programmer som 3D FlooPlan der er meget brugervenlig kræver mere end det der.

Gratisprogrammer er svære at finde og de fleste af dem er da også bare gratis fordi du under brugen skal opdage fordelene ved at købe den rigtige version.

Jeg har ledt efter indretningsprogrammer i flere år og ingen gratisversion har kunnet klare behovet bortset fra da jeg for nogle år siden fandt et gratis program der hedder CADopia, men det er ikke længere gratis og er lige så dyrt som de øvrige. Sorry!

Kommentar
Fra : wium

Dato : 22-02-06 21:55

På IKEA´s hjemmeside ligger der et mere avanceret tegneprogram end ovennævnte fra KVIK køkkener. IKEA´s program kan indsætte vægge, radiatorer og kontakter.
Wium.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-06 22:06
Kommentar
Fra : arnely

Dato : 23-02-06 10:32

wium - det kan man også på KVIKS tegne program

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-02-06 11:27

der findes et 3D program der heder blender - det skulle kunne det samme som 3DS MAX.

selv sværger jeg 100% til sketchup, men det koster desværre..

www.blender.com

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 23-02-06 11:39

Det kan da ikke være rigtig at der ikke findes en lille tegneprogram hvor man kan tegne et hus i grundplan, hvor man derefter kan indsætte vinduer og døre. Ikke 3D da 2D er fint nok. Men det bedste er måske at købe en lille tegneprogram, da jeg ikke har brug for mere. De store cad programmer har jeg ikke brug for, da det kun er en gang imellem jeg skal bruge tegneprogrammet.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-02-06 11:58

det gør ingen forskel at det er et 3D program, da man bare vælger synsvinkel og tegner i plan.

jeg ved at nogen bruger indesign til det.
du kan også bruge et hvilket som helst andet tegneprogram.

det handler meget om brugervenligheden som er afhængig af hvad man kan i forvejen.
www.sketchup.com er det absolut nemmeste jeg kender. En halv times video (gratis på deres hjemmeside) og du er igang.

er arkitektstuderende...

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 23-02-06 20:14

Desværre er der stadig ingen svar som jeg kan bruge, ellers mange gode svar. Har en eller anden noget som de tror er noget for mig, må de gerne maile direkte til mig. shh@stofanet.dk

Accepteret svar
Fra : Moggi

Modtaget 200 point
Dato : 24-02-06 22:47

Lige et forslag:

http://www.tucows.com/preview/367351

Mvh.

Godkendelse af svar
Fra : 2100

Dato : 25-02-06 11:08

Tak for svaret Moggi.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-02-06 11:23

Du skulle måske kigge på Cad std. hvis den der driller: http://www.cadstd.com/

Kommentar
Fra : gsims

Dato : 15-11-08 20:52

Hvad så med målfaste tegneprogrammer, der kan tegne til "skolebrug" - altså målfaste cirkler, streger, vinkler og andet gejl? Findes den slags som freeware?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 15-11-08 21:16

www.sketchup.com er stadig det bedste bud. Der er gratis videotutorials så du er i gang i løbet af få minutter. Efter et par timer er man selvkørende.

Kommentar
Fra : gsims

Dato : 16-11-08 15:41

Nu har jeg så brugt en eftermiddag på at sætte mig ind i Sketcup. Det er et rigtig fint program. Men det tegner jo ikke målfast... Jeg har ingen muligheder for at lave printer-indstillingerne sådan at 10 cm på tegningen så også er 10 cm, når jeg printer det ud. Øv bøv bussemand

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-11-08 17:04

Selvfølgelig tegner det målfast. du sætter curseren i den retning du ønsker stregen og indtaster så værdierne - du kan se værdierne nede i højre hjørne.
Jeg tegner udelukkende i sketchup og er arkitekt.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-11-08 17:06

ps i print prewiew fjerner du flueben i fit to page, så kan du vælge skala...

Kommentar
Fra : gsims

Dato : 16-11-08 17:27

Så kan jeg ikke finde ud af at gøre det i hvert fald... (meget muligt)

Lad os sige, at jeg skal printe et rektangel på 5 x 10 cm, hvad gør jeg helt præcist i preview (også med hensyn til indtastning i skala osv.)

Jeg er lykkedes med at ramme 9,5 cm i stedet for 10, hvilket vel er okay, meeeen det er jo ikke helt præcist...
Men der må så være noget, jeg gør galt?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-11-08 17:34

du har den sikkert ikke stående på parallelprojektion i dropdown menuen "camera". Default er perspektiv.

herefter kan du få lov at indtaste ens værdier i den menu i print prewiew jeg omtalte - altså den med at 1cm i ... er lig med 1cm i printet.

Ovenstående kræver dog at du ikke selv har lavet wiewét, men vælger en af de synsvinkler programmet har som standard (vises ved små huse set fra forskellige vinkler).

Kommentar
Fra : gsims

Dato : 16-11-08 17:41

AHaaaa, det havde jeg ellers gjort de første gange, men den var åbenbart smuttet da jeg havde gjort de andre ting rigtigt

TUSIND MILLIONER MANGE TAK!!! Du har reddet min dag!
(og min aften og nat, for nu skal jeg ikke bruge tid på at lave "brugsanvisning" til et nyt program)

Kommentar
Fra : wium

Dato : 16-11-08 22:04

Til Jomfruane
Tak for informationerne som jeg har læst med interesse.
Jeg har dog et problem, nemlig udprintningen.
Jeg kan ikke få det frem i størrelsen 1:1.
Hvad har jeg gjort?

Intet flueben i "Fit to page" og intet flueben i Use model extent.
Papir størrelsen sættet jeg til A-4 liggende dvs 29 bred og 21 høj.
Når jeg så sætter Scale in printout = 1 centimeter så ændre papir størrelsen sig!
Hvad gør jeg galt?
Håber at du kan svare mig.
wium

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-11-08 23:13

Du har vist samme problem som ikke er helt nemt at sige sig selv - jeg må i seng nu, men jeg tror du kan bruge samme forklaring

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
du har den sikkert ikke stående på parallelprojektion i dropdown menuen "camera". Default er perspektiv.

herefter kan du få lov at indtaste ens værdier i den menu i print prewiew jeg omtalte - altså den med at 1cm i ... er lig med 1cm i printet.

Ovenstående kræver dog at du ikke selv har lavet wiewét, men vælger en af de synsvinkler programmet har som standard (vises ved små huse set fra forskellige vinkler).

Kommentar
Fra : chaze

Dato : 23-07-12 15:23

Der er mange forskellige tegneprogrammer, men tit vil man finde det helt rigtige til sig selv.
Prøv at kig på denne side, der er rigtig mange slået op og der står hvad de kan yde dig osv.
www.tegneprogrammer.dk
Held og lykke :)