/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Valg af GPS navigator
Fra : perchris
Vist : 979 gange
200 point
Dato : 21-02-06 23:47

Jeg er kørt sur i at finde en GPS navigator.
Den jeg har er en Medion PDA fra Aldi, den fryser pludselig og er skrottet.
Hvilken skal jeg købe?
Den skal fortrinsvis bruges i bilen, altså ikke en fastmonteret med radio osv.
Den skal være på dansk med dansk tale og let at indkode.
Den skal kun bruges i Danmark.
Den skal være absolut pålidelig.
Der skal være mulighed for at få opdaterede kort.
Det skal ikke være en PDA eller en modtager til en bærbar PC.
Den behøves ikke være lille eller let, hellere et godt display og hurtig.
Den må godt koste 5000 men ikke vildt meget mere.

Jeg har kikket på en StreetPilot c330
men en StreetPilot c340 der er noget dyrere kan tilsluttes en "Garmin GTM 10 FM TMC modtager hvorved du vil blive orienteret om f.eks. vejarbejde, kødannelser og ulykker."
Er det rigtigt? bliver det virkelig opdateret? og bliver man ikke blot ledt en kæmpe omvej
pga. en insnævring af vejen ved et vejarbejde. (Jeg tror jeg dropper denne mulighed)
MVH Per

Accepteret svar
Fra : bigfool

Modtaget 210 point
Dato : 22-02-06 00:08

Jeg har selv en Medion 240 men i PNA-udgaven. Købt i Netto for Kr. 2.800 sidste sommer, har ingen problemer og bruger den også udelukkende som GPS i bilen.

Den du har er vel næppe mere end 1 - 1½ år gammel så kan du ikke via Aldi kontakte (dem i Skovlunde ?), der vistnok supporterer her i DK for Medion i Tyskland og klage din nød - Måske du skal have ny firmware eller en opgradering til Medion Navigator ? Eller prøv at gå ind på boardet www.navigon-user.dk - Dér kan du hente meget viden omkring netop denne model, inden du kaster 8-10 plougmænd efter en erstatning.

Good luck!

Bigfool

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-06 01:59

Brugsværdien af en GPS i bilen er helt afhængig af dens kortmateriale, og en rimelig hurtig automatisk opdatering, med ny rute, hvis man afviger fra den beregnede. Derimod er det med stemme , farver og lignende mindre nødvendigt. Min gamle Garmin V giver bare et beep når der er noget som kræver opmærksomhed, og så ses det tydeligt på skærmen.

Stor lysstærk farveskærm er sikkert en fordel og nok det eneste som kunne få mig til at skifte.

Læg vægt på en rimelig stor hukommelse , over 100MB , og at der er detailkort for hele vesteuropa. garmin er et kvalitetsprodukt med modeller i mange prisklasser. men der findes vel også andet som dur.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 22-02-06 09:07

jeg er gået væk fra pda navi og har købet en garmin c330 med hdd den er nemmer at opdater en tomtom den har beder forhandler net en tomtom i tilfælde af rep menu og skærm mæssigt kan de det samme den billige tomtom har sd kort den store tomtom 700 har hdd og blutool til mobiltlf så det virker som håndfri jeg syntes ikke det er så god en løsning men det er min vurdering

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 22-02-06 17:10

Jeg checkede lige kassen med min PDA
Det er en MD 95000, jeg fandt ikke bonnen men Aldi-reklamen er fra 4-5/2005
Den er altså endnu indenfor garantien, så måske skulle jeg lige give den en
chance med ny firmware eller en opgradering til Medion Navigator som Bigfool
foreslår.
Jeg må kikke på det i morgen aften da jeg er væk resten af i dag.
MVH Per

Godkendelse af svar
Fra : perchris

Dato : 18-03-06 18:32

Tak for svaret bigfool.
Rigtigt regnet ud. jeg var stadig inden for garantien.
Jeg venter stadig på svar. De er temmelig langsomme.
Så dit svar ender med at blive min PDAs redning.
Det blev min kone der vandt, hun ville have en tomtom, og så var det løb kørt.
det blev en tomtom 700 Go til 4379 kr.
Den virker fint, men min MD95000 gav bedre instruktioner.
tomtom 700 siger fx. "hold til højre" i så god tid at vi flere gange var ved at
komme op af en forkert afkørsel.
Ude på Amager ville den også have os til at køre ned til stranden af en vej
der for længst er lukket for gennemkørsel pga. Metroen.
Per