/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Ta' på i vægt
Fra : Kyck
Vist : 4103 gange
100 point
Dato : 21-02-06 14:42

Er der nogle som har et godt råd til hvordan man kan tage på. Jeg vejer 68 kg og er 194 cm høj, derfor vil jeg gerne tage på, men jeg synes det er svært. Jeg spiser og spiser og der sker bare ik noget.

P.S. lad vær med at kom med de forslag med at "Drikke en liter fløde hver dag"

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 21-02-06 14:57

Nogenlunde på samme måde som hvis man vil tabe sig.

Spis mange små, sunde måltider, og dyrk regelmæssig motion.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-06 14:57

Da vores yngste søn var helt lille, tog han heller ikke på i vægt, vi blev i anden forbindelse henvist til diætist, af hende fik vi noget pulver, til at fremme sønnes appetit. Så måske du skulle tale med din læge, så du får den helt rigtige appetitvækker??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-02-06 15:00

I princippet skal man, når man gerne vil tage på, spise det samme, som hvis man skal tabe sig.

Det er ikke rigtig, at man skal drikke fløde, spise alt det usunde og spise til man er ved at segne.

Man skal optimere fordøjelsen, så den optager det mad, man spiser. Mit bud på dette er, at spise så lidt brød som muligt, ikke spise noget, der indeholder hvedeprodukter og hvedebestanddele og ikke drikke mælk.

Til gengæld skal der spises masser af kød og masser af grøntsager - helst tilberedte, det kan vi bedst fordøje. Der skal selvfølgelig ikke spares på fedtet, men brug ikke alt for mange opvarmede planteolier. Hvis du skal bruge noget til at stege i, vil jeg anbefale at bruge dyrisk fedt til det. Så skal der spises lidt frugt hver dag, ikke alt for meget.

Dertil skal der skæres ned for sukkerforbruget. Ikke noget med slik og cola, det skader fordøjelsen.
Så skal der dyrkes motion - vælg en form, som du synes er fin.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-02-06 15:02

Det kunne i øvrigt være interessant at vide, hvad du lever af?
Hvad for noget mad får du og hvor meget?
Hvor meget motion dyrker du?
Er du frisk og har et højt energiniveau?
Har du en sund kulør eller er du bleg?

Vaxen

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 21-02-06 15:16

Hvilket køn er du?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 21-02-06 15:35

Hej.

Du siger du spiser meget, men hvad er det du spiser...?
Du skal have rigeligt med kalorier, og evt. prøve med en weight gainer der er en blanding af protein og kulhydrater... Gainerern er ikke kun til dem der træner "styrketræning" m.m., men også til andre der mangler lidt tilskud til den daglige kost. Og husk at det skal være et tilskud og ikke en erstatning

Hvor gammel er du egentlig?

Kommentar
Fra : Kyck

Dato : 21-02-06 17:01

Jeg er mand, 18 år
Dyrker ik så meget motion mere da jeg har fået meget ondt i ryggen, men løber lidt.
Jeg lever meget af brød, og desværre lidt for meget usundt, men kan bare ik forstå hvor frugt skulle gøre det bedre?

KycK :)

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 21-02-06 17:22

Til Vaxen: Det lyder ikke helt rigtigt det der

Til kyck
Mange måltider. Men planteolier er netop en god ting, da der er masser af kalorier i og bl.a. forebygger hjertekarsygdomme (hvilket jo bl.a. er en dum bivirkning ved at spise fedtet fra kød/dyr).

Det er dumt ikke at spise hvede. Det er fuldt af energi, og bl.a. Atkinson-slankekuren går ud på at undgå brød, pasta, kartofler og ris. Hvis man vil tage på skal man bare spise løs af den slags, og gerne sammen med kød og planteolier. Sukker er godt, hvis man vil tage på, men et problem i overflod, hvis man ikke ønsker at få diabetes senere i livet (og det gør man vel ikke).

Masser af grøntsager er jo altid godt og sundt, men de indeholder som hovedregel ikke meget energi. Men bare fyr løs af dem. De gør i hvert fald ingen skade.

Mht til motion bør du efter min mening vælge styrketræning, da man her får nogle ekstra kg på kroppen i form af muskler. Men ellers er al form for motion godt.

Hvis jeg var dig, ville jeg, som det også bliver nævnt, gå til din læge med henblik på mere kvalificerede råd. Jeg ved ikke hvor gammel du er, hvor aktiv du er eller nogen andre ting.
Det lyder som om du er undervægtig, og det kan have utroligt mange forskellige årsager, så kontakt hellere din læge.

Skaevben

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-06 17:39

Joo, du er godtnok en slank ung mand. Men jeg gætter på, at du er skudt gevaldigt i vejret i de sidste par år. Og så er massen ikke rigtig fulgt med.

Det vil stille og roligt komme i løbet af de næste par år, forudsat du lever fornuftigt.

Hvis du har problemer med smerter i ryggen, så er det MEGET VIGTIGT! at du går til lægen og bliver undersøgt. For din ryg skulle gerne holde mange år endnu, og lange mennesker får tit rygproblemer med alderen.
Det er nødvendigt, at du kommer i gang med et træningsprogram, der styrker din ryg. Samtidig vil du få mere muskelmasse.

Og at leve fornuftigt er jo noget med motion, regelmæssige sunde måltider og regelmæssig søvn.
Ingen røg, og minimum af alkohol.

Hvis du bare spiser masser af usund mad, slik, lyst brød og fastfood, så vil du OGSÅ efterhånden tage på. ---Men fylden vil sætte sig om hofter og mave. Arme og ryg vil blive ved med at være spinkle. Og din ryg vil blive dårligere.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 21-02-06 18:18

for at tage på i vægt ,skal du først og fremmest:spise mange gange om dagen,ca 6 gange,spise meget grønsager og mindst 3 stk. frugt om dagen.gerne fiberbrød og endelig dyrke meget styrketræning for at få nogle store muskler.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-02-06 18:29

Angående hvede, så handler det om, at vores tarm ikke kan fordøje det meget raffinerede hvede, som er fremavlet igennem århundreder - det irriterer tarmslimhinden og svækker fordøjelsen. Hvede opfører sig som en svamp i kroppen, der tiltrækker væske og producerer fedtvæv. Det opbygger ikke muskelvæv, og skaber ødemer rundt omkring i kroppen.

Varm planteolie forebygger slet slet ikke hjertekarsygdomme, tværtimod. Der dannes transfedtsyrer i opvarmingsprocessen og derfor skal der ikke bruges planteolier til stegning....

At tage på handler ikke om at gøre det modsatte af, hvad man ville gøre hvis man gik på slankekur. Derfor er det ikke et hit bare at kaste kulhydrater i ansigtet - alt skal være afstemt. Hurtige kulhydrater er rigtig skidt - bestemt også for tynde mennesker.
De hurtige kulhydrater kommer fra lyst brød og sukkerholdige fødevarer.
Det handler for tykke som for tynde, at fordøjelsen skal have bedst mulige vilkår, og så vil kroppen selv regulere vægten.

Masser af kød til for at få en masse gode proteiner.
Masser af (tilberedte) grøntsager for at få gode sunde kulhydrater, der fordøjes stille og roligt, vitaminer og mineraler. (Når grøntsagerne er tilberedte er de også lettere for tarmen at bearbejde - i modsætning til rå, der noglegange kommer ud ufordøjede)
Fedt for at styrke opbyggelsen af celler - specielt nerveceller har brug for fedt.
Lidt frugt for at få lidt god vitamin og nogle sukkerstoffer, der er gode og sunde.

Vaxen... Der selv har smidt 23 kilo på den kost - og har det bedre end nogensinde !!

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-06 18:32

I øvrigt - Vi kan konstatere, at du ikke tager på af at spise brød og usunde ting - og at lave en kost, hvor brød er en hovedbestanddel er at gentage noget, som ikke er en succes. Det er nødvendigt at tænke anderledes...

Husk, hovedformålet er, at gøre det lettest muligt for din fordøjelse.
Så vil din krop selv gøre resten.

Når du er for tynd nu, så er det fordi du ikke optager det mad, du spiser ordentligt...
Jeg vil i øvrigt anbefale dig at spise nogle mælkesyrebakterier til din tarmflora - igen for at styrke fordøjelsen.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : Kyck

Dato : 21-02-06 19:33

Tak for svaret vaxen. lige et spørgsmål mere! sådan noget proteinpulver kan det hjælpe?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-02-06 20:06

Tjaa.... jooo... Hvis du spiser rigtigt, burde det ikke være nødvendigt, men selvfølgelig kan det være en ide til at starte ud med...

Jeg kender ikke nogle proteinpulvere, jeg kan anbefale dig, men på apoteket kan du købe nogle proteindrikke, der ihvertfald er i orden. I dem er der også en god portion vitaminer og mineraler. Med det produkt er du ikke helt galt på den

Når du starter på det her, skal du holde øje med, hvordan din mave fungerer... Er der for meget luft, kommer du ikke på toilettet hver dag, eller måske mere end to gange om dagen - er din afføring ildelugtende eller klæbrig, så er det fordi, du spiser noget, som din mave ikke bryder sig om. Det skal du forsøge dig frem med at finde ud af, hvad er, og få det væk fra din kost...

Jeg ønsker dig held og lykke med projektet - du og din krop bliver glade

Vaxen

Kommentar
Fra : Anne102

Dato : 02-07-08 23:00

Hejsa

Jeg ved hvad du snakker om... Jeg er selv 173 høj og vejer 52 kg. Det er bare frustrerende at der ikke sker noget med ens vægt lige meget hvad man gør... Man har lyst til at give op.
Men... i 14 dages tid spiste jeg en ristet toast med skinke og fed ost + drak et glass appelsinjuice lige inden jeg gik i seng... hver aften. Jeg tog 1 kg på på 14 dage.
Ulempen er bare at man bliver meget hurtigt træt af at spise det hver aften, men det virkede da
Man kan sige at det ikke er nogen sund måde at gøre det på, men den virkede i hvert fald på mig.
Prøv det i 14 dage- en måned og se hvad der sker... det eri hvert fald værd at prøve.
Et andet råd er at begynde at styrketræne... Godt nok kan man se et resultat på vægten meget før man fysisk kan se det på kroppen... Men et godt råd er, at drikke 2 store glas mathilde kakaomælk LIGE efter man har styrketrænet.

Håber du kan bruge det til noget