/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
køkken bordplade
Fra : addisons
Vist : 2531 gange
20 point
Dato : 21-02-06 11:57

Kan man gøre noget ved en slit bordplade af laminat.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-02-06 12:10

Ja, skifte den ud med én af stavlimet træ. En gang imellem har diverse trælasthandler kampagner med billige plader af bøg, birk, nyatoh og hvad det ellers hedder. Du KAN godt slibe af og lime en ny Formica- eller Perstorp-plade på, men pris og besvær tilsammen konkurrerer dårligt med en ordentlig plade som nævnt ovenfor.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-06 12:14

Nej laminaten er sandsynligvis slidt væk og fyldt med ridser, vil du slibe så er der stor risiko for slibe gennem laminaten, eventuel mønster er også slidt væk, så det vil aldrig blive tilfredsstillende, køb en ny bordplade

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-06 14:16

Hvis det er en billig løsning, du efterlyser, så vil jeg foreslå, at du lægger et stykke vinyl ovenpå. Jeg tænker på, hvis det er et slidt køkkenbord i en lejlighed, der er tale om.

Men det kan også være, at du kan have held med at lakere pladen.
Se her:
http://www.byggekram.dk/sw6266.asp

Det er dog nok vigtigt, at du nøje følger den procedure, som du får anbefalet. Og bruger penge på en god lak.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-02-06 16:38

Nej, en laminat bordplade kan du ikke gøre noget brugbart ved.

Lak vil ikke kunne holde da det er på plast. Vinyl vil kræve at du tager vasken op, og den går med garanti i stykker fordi den er sat ned i silicone.

En ny laminat bordplade er ikke så dyr og du kan få den savet til i byggemarkedet, hvis der er en vinkel på bordet laver de også det og fræser ud. Der følger beslag med til at samme vinklen.

Så skal den bare have lidt klar silicoe i samlingen og nogle skruer nedefra, så sidder den.

Vasken saver du ud med en stiksav og til amaturet bruger du et stort bor til boremaskinen. Jeg mener, det er 18 mm, men jeg kan ikke huske det.

Du skal regne med at det koster en ny vask også. Den kan du få i Harald Nyborg for 150 kr, man de fåes flottere.

Jeg skiftede vores bordplade og vask i efteråret. Det kostede 800 kr i alt og de tog et par timer.

Jeg brugte godt 6 m laminatplade.

Jeg skiftede