/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
gilera stalker startproblem
Fra : tartra00
Vist : 1793 gange
100 point
Dato : 20-02-06 21:23

Jeg har lige købt en gilera.
Den blev købt i sdr jylland, hvor den kørte og startede godt. Da den så blev tansporteret til Aalborg blev den lagt ned på en trailer.. ikke så smart. Cylinder og udstødning blev fyldt med benzin. og jeg trådte en par gange på kickstarteren, hvor der var MEGET stor modstand på grund af benzin i cylinderen.

(Kan der gå noget i stykker ved det? Simmiringe el. stempelringe.?? Jeg synes kompressionen er fin.

I mit forsøg på lave den, smadrede jeg Elchokeren med en tang, den knuste.
Kan jeg snyde med den eller er jeg nød til at købe en ny for at få den startet?

Nu har jeg gnist, vådt tændrør og kan ikke få den igang... heller ikke med noget autostart (= diesel start).

Er der en der har nogle gode fif, til hvad det kan være ? Er ved at være godt træt af lortet.

?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-02-06 23:25

Du skal for fanden da ikke give en knallert diselstart, i det hele taget er tændrøret jo vådt, og den skal luftes ud, ud og ud.
Tændrøret af, luk for benzinen, bundgas, og træd på den kickstarter 50 gange.
Tændrør i og start.
I sjældne tilfælde kan topstykket revne, eller top og bundpakning blive utætte, når man har for meget benzin i cylinderen.
Hvis det kun er skallen udenpå chokkeren der er i stykker, er der ikke sket noget, eller må du have en ny, ved thansen.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-06 10:00

Vil lige tilføje, at det nok er en god idé at tage udstødningen af også.

Så af med tændrøret og udstødningen og luk for benzinhanen.
og så ellers bare træd løs med gasgrebet helt i bund, så du får massere af luft ind, til at optage benzinen.

Kommentar
Fra : tartra00

Dato : 21-02-06 13:01

det synes jeg jeg har forsøgt, men jeg tager lige kab og udstød. af og ser hvad der sker igen.
Nu er der jo ingen benzin hane, tvætimod en eller anden vakumdims, der åbenbart ikke lukker. Er det bedre at sætte en gammeldags benzinhane ind, eller skal jeg skifte den der vacum dims, der vist nok på en eller anden måde skulle lukke for benzinen?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-02-06 14:06

Tag din benzinslange af, og giv den et knæk. ( som man kan gøre med en haveslange )
Så er benzinen lukket.
:D

Du kan evt, tage din karburator og membran af, og blæse luft ned i krumtaphuset, og derved blæse alt benzinen ud.

Godkendelse af svar
Fra : tartra00

Dato : 21-02-06 20:17

Tak for svaret NoShyGuy.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-02-06 22:16

virkede det?

Kommentar
Fra : tartra00

Dato : 28-02-06 17:21

ja det virkede, såd en kører bare fint nu.

Kan dog ikke forstå hvordan den vakum benzin hane virker... eller hvad det nu er der er som funktion for lukning af benzinen. Jeg tror jeg eftermonterer en benzinhane...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 28-02-06 17:57

Din vakumbenzinhane virker ved undertryk.
Den åbner når motoren laver undertryk samtidig med at den suger benzin/luft ned i blokken.