/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
min hankat har tabt ?
Fra : mariatrunte
Vist : 1297 gange
100 point
Dato : 20-02-06 19:40

Hejsa jeg håber lidt der er nogen der give mig et godt råd. Min Han kat som er indekat samt kastrerret er begyndt at tabe sig han spiser fint og han afføring er også fin som den skal være.
Han leger med sin bror og leger med mig når han gider han er 6 år så lige så aktiv gider han heller ikke. Jeg ved ikke lig hvad han har gang i da hans adfærd er den samme som den plejer er der nogen der kan give mig et råd inden jeg skal til dyr læge med ham ?
Kærlig hilsen den bekrymret mor til ham..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-06 19:45

Du skal en tur til dyrlægen med din kat.

Det kan være, der er noget galt med stofskiftet.

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 110 point
Dato : 20-02-06 19:56

Selv om det er en indekat, så kan den sagtens have fået evnt. bændelorm. Så vil den tabe sig. Har den lidt større "blinkehinder" end den plejer?

Det kan også skyldes sådan noget som dårlige tænder etc. Der er mange "godartede" grunde til at en kat kan tabe i vægt, og "behøver" ikke være ondartet.

Pøj pøj med dyrlægebesøget.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 20-02-06 21:59

Hvis jeg var dig ville jeg gå til dyrlæge. Det kan være orm eller noget med stofskiftet. Min kat havde det på samme måde i starten spiste han , men tabte sig. Vi gik til dyrlæge og fik taget blodprøver der viste at det var stofskiftet det var galt med. Han fik så piller . Senere ville han ikke spise. Vi gik igen til dyrlæge hvor der blev taget røngenbilled af ham , han havde væske i hele kroppen og der kunne ikke gøres noget. Han blev 14 år.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 20-02-06 22:16

Uddrag af trådstarters indlæg:

er der nogen der kan give mig et råd inden jeg skal til dyr læge med ham ?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 20-02-06 22:39

Hej!
Du kan give katten en ormekur inden du tager til dyrelæge, men jeg vil dog anbefale dig en tur dertil alligevel.
Ras

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-06 23:07

En ormekur kan man kun få på recept.

Mit bedste råd til dig før du skal til dyrlæge med din kat, det er at bestille en tid.

Du har jo lagt mærke til at din kat har tabt sig. Det er jo ikke noget, der er sket fra den ene dag til den anden.

Min egen kat, som snart bliver 15 år skal til dyrlægen på torsdag. Han "lider" af det samme som din kat.

Der er bare den forskel at min kat er gammel, det er din ikke, så ring til dyrlægen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-06 13:20

Hvordan har du konstateret, at han er begyndt at tabe sig? Vejer du ham regelmæssigt, eller er det fordi han ser tyndere ud, eller hvad?

Inden du skal til dyrlægen kan det være en god ide at skrive ned, hvad det er du har lagt mærke til. Hvis de to katte er kuldsøskende, så kan det være en god ide at veje dem hver især for at se, hvor stor vægtforskel der er på de to.

Du kan prøve at føle ham grundigt igennem for at se, om han er øm nogen steder. Det vil dyrlægen sikkert også gøre.
Og så skal du lægge mærke til om hans næse er uden udflod og øjnene er klare og uden udflåd. Og om hans pels er blank og uden pjusk eller tynde pletter. Og om han fælder mere end normalt.

Når han spiser og leger normalt, så er det nok ikke særlig slemt. Hvis du ikke har bestilt tid hos dyrlægen endnu, så ring og snak med ham om du måske skal have en afføringsprøve med for at finde ud af, om din kat har orm. --Jaah, så kan det være, at begge kattene har orm... --Men jeg har lidt svært ved at se, hvor de orm skulle være kommet fra...

Kommentar
Fra : mariatrunte

Dato : 21-02-06 15:09

Hejsa tak til jer alle jeg har kontaktet min dyr læge og fået en tid i har alle været rigtig søde og gode med råd. Dyrlægen kigger på ham og jeg skal nok skrive når vi har været der ude så i kan få afvide hvad der skete med min lille skat..
Tak alle sammen...........

Godkendelse af svar
Fra : mariatrunte

Dato : 21-02-06 15:10

Tak for svaret tukols. Dette hjalp mig meget.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 21-02-06 16:19

Takker for det, og jeg ser fram til din tilbagemelding.

Nok en gang pøj-pøj.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : mariatrunte

Dato : 03-03-06 12:40

hej igen. Min kat fejlede heldigvis ingenting, han føler bare sin mors homoner og kan mærke forandringer med mig da jeg er gravid. Så det var skønt at dyrlægen kiggede på ham...