/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Blodsukkerniveau/reaktionsevne
Fra : Elmark81
Vist : 604 gange
100 point
Dato : 20-02-06 09:29

Hejsa!

Kender nogen til undersøgelsen med lastbilchaufførerne og deres sunde/usunde mad?
Der blev lavet en undersøgelse af hvorvidt det svingende blodsukker p.g.a. ulødig kost påvirkede chaufførernes reaktionsevne. Undersøgelsen viste at der var en sammenhæng.

Men jeg har brug for noget mere information om blosukkerniveauets påvirkning af reaktionsevnen.....er der nogen der kan hjælpe mig?
Jeg er i gang med en projektopgave.

TAK!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-02-06 09:59

Prøv evt. at ringe til afdeling M på Århus Sygehus eller bare en medicinsk afd. på andre hospitaler.

De har måske noget dokumentation om det.

Der er også diabetes foreningen.

Hanne

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 20-02-06 10:24
Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 20-02-06 10:26

Samt dette http://www.tsu.dk/download/trafiksikkerhed_og_kost.pdf
Held og lykke med din opgave.

Kommentar
Fra : Elmark81

Dato : 21-02-06 07:44

Ja, det er TSU undersøgelsen jeg henviser til. Men jeg har brug for viden om, hvis man f.eks. spiser en burger, hvor langt op stiger en blodsukkerniveau og hvor lang tid tager det før det rammer bunden igen (og hvor langt ned når det). Diabetesforeningen har desværre ikke så specifikke oplysninger!

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 21-02-06 11:04

Deciderede tidsintervaller kan jeg ikke umiddelbart finde, men
Citat
Det får blodsukkerniveauet til hurtigt at stige, men umiddelbart efter indtagelse falder blodsukkeret igen - ofte til et lavere niveau.
http://www.ue.dk/nyhedsarkiv/1867.aspx

Citat
I løbet af en halv time er blodsukkeret faldet igen, og du føler træthed og trang til endnu et hurtigt ”kick”.
http://www.sundfo.dk/kost_og_sundhed_for_alle/blodsukker.htm

Citat
Hvis man spiser eller drikker sukker, forsvinder symptomerne som regel indenfor 10-15 minutter.
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/blodsukkerlavt.htm

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-02-06 12:46

Få evt. en diabetiker til at teste det på sig selv ved at måle blodsukker med bestemte intervaller og efter indtagelse af forskellige madvarer.

Hanne