/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Vinkler i trapez
Fra : gertes
Vist : 4161 gange
100 point
Dato : 19-02-06 17:38

Jeg skal løse følgende opgave.
I en trapez ABCD er længden af siderne
AB = 33, BC = 50, CD = 31, DA = 67 og BC er parallel med DA.
Beregn vinklerne A, B, C, D.

Hvordan løser man den?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-06 17:47

Det er enkel trigonometri.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-06 18:10

Der er sikkert flere måder, man kan løse den på.
Jeg ville nok først tegne figuren og for overskuelighedens skyld indtegne linierne fra B og C vinkelret på linien AD. De to nye punkter kalder jeg E og F.
Stykket AE plus stykket FD må tilsammen være 17, ikk'?

Så flytter jeg trekanten FCD hen så punkterne B og C falder sammen.
Vi har nu en trekant AB(ellerC)D hvor vi kender længden af alle siderne:
AB=33 BD=31 og DA=17
Jeg tror, at du har formler til at beregne vinklerne når du har alle tre sider.. Jeg har dem ikke lige i hovedet.
På den måde får du de tre vinkler. Den fjerde vinkel er bare 360 minus summen af de andre ret.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-06 18:14

Næhov, det var vist for let...
Når du har beregnet vinklerne i trekanten, så har du beregnet TO af vinklerne i figuren.
Derefter skal der liige regnes lidt på de sidste to.....

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-06 18:23

Men det er jo ikke så svært, for kikker du på tegningen, så kan du se, at trekanten FCD er retvinklet. Og du har vinklen D, -som du har beregnet, og vinklen F -der er ret. Så den vinkel du skal finde i punktet C må være 90+(180-(90+D))

Og det samme kan du gøre i den anden side, med trekanten ABE..

Hvis der er noget, du ikke forstår, så sig til... Det ER lidt svært at forklare uden tegning..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-06 20:33
Godkendelse af svar
Fra : gertes

Dato : 19-02-06 23:24

Tak for svaret Birgitta. Nu ser jeg det klart som blæk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-02-06 13:44

Hej, gertes. Tak for accepten af mit svar.
Jeg håber, du fik løst opgaven.