/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
puch dyse + tænding
Fra : 127tage
Vist : 2576 gange
200 point
Dato : 15-02-06 19:24

jeg har en puch monza juvel 4.g som jeg lige har købt.

mit problem er at den starter bare i første hug og står ganske rolig og pæn i tomgange men når man så giver noget gas køre den ujævn og hvis man giver den fuld gas dør den helt.

den kan heller ikke trække.

der sidder en 38 mm cyl. hvor plumpen er taget. 16 mm indsungsrør og 14 mm bing kaburator med en dyse 60.

jeg har både prøvet at gå ned i dyse str. 56 og op i 64 men det gør stort set ingen foreskel.

har lige skiftet alle pakninger idag så det kan ihvertigfald ikke være fordi at den trækker falsk luft. har også prøvet med og uden luftfilter og udstødning

hvad dyse størrelse vil i mene den opsætning skal have ?

har gået og tænkt lidt på om det evt. kunne være kondensatoeren der ikke virker optimalt? der kommer godt nok en gnist men den er meget blå. har også prøvet at stille på platinderne men det virker heller ikke. desuden har den også lige fået et nyt tændrør. eller hvad med tændspolen?

på forhånd tak

Kommentar
Fra : Hot_Anarki

Dato : 15-02-06 20:05

hej...jeg tror du skal prøve og se lidt mere på det der med dysen... mm prøv med lidt stører og vis det ikk giver noget... og som du siger er der ingen træk hva mener du med det er der ikk ryg i den eller er den som sagt død... kan det måske være din kob..... prv noget af det...eller så skriv lige til mig igen..:P

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 15-02-06 20:34

Det kan være et hav af ting
Stoppet udstødning
Beskidt karburator
Eller hvis det er en karburator med justerbar nål (gasspjældet) kan du måske prøve at justere på den..
Bare et par forslag

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-02-06 20:51

Hot_Anarki: kan bare ikke forså hvis den det. en 12 mm bing skal have dyse 64 std. og det her er en 14 mm med 60 og det virker sgu som om den drukner men kan ikke få det til at passe med at den gør det. måske mere at den ikke sænder ordenlig nede i cyl.

koblingen er det helt sikkert ikke

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-02-06 20:52

jlbendtsen : har prøvet alle tre dele uden held...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-02-06 21:32

Det kan være stempelet er blevet hakket for meget?
Gnisten SKAL være blå, det er perfekt.
Men den må ikke gnistre ret meget over platinerne.
Jeg ville prøve at slå elektroderne tættere sammen på tændrøret, og så se om den kan tage gassen.
Jeg mener også at tændingen kan stilles som på Maxi, står drejeskiven i midten ud for et mærke?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-02-06 21:42

den gnister slet ikke over platinderne...

der er kommet nyt bosch tændrør i idag...

jeg skal da lige prøve og tjekke det med mærket.

jeg synes at tændrøret bliver vådt. men har prøvet lige fra dyse 56 til 64 og ingen ting hjælper jeg har også prøvet at pille luft filtret af men jeg køre men det hjælper heller ikke noget...

og stemplet er slet ikke hakket...

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-02-06 21:53

det skal da også lige siges at den har stået under et halvtag i næsten et halv år... så det kan jo godt være der er kommet noget snavs og skidt i tændingen...

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-02-06 22:32

har lige snakket med ham jeg købt af.

og han siger den kørte fint dengang den kunne trække 30 op af en stejl bakke i vejle...

men den har stået under et halvtag siden september/oktober. uden at være rørt...

og den er først forsøgt startet nu her igen...

kan det så ikke godt tyde på det måske er noget skidt ved platinder og tændspole og/eller kondensatoeren der er stået af...????

Kommentar
Fra : gismo74

Dato : 16-02-06 04:01

prøv at indstille tændningen igen det burde gøre det.det hjalp ihverfald på min yam.

Kommentar
Fra : gismo74

Dato : 16-02-06 04:04

evt. køre et par gange frem og tilbage med et stykke sandpapir imellem platiner.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 16-02-06 17:13

Prøv at skifte din benzin ud.
Måske er der vand i benzinen.

Ellers så lyder det som om at du skal hæve nålen et hak.

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 16-02-06 19:15

ja det kunne da godt være det var en god ide at gøre det med at skifte benzinen ud...

jeg skiftede kondensator ud idag og nøj hvor jeg tror jeg blev taget ved næsen ... jeg kørte ind for at få en ved en knallertmekaniker i så jeg skulle få en i ordenlig kvalitet og kom af med 79kr. det var hvad det var. men den ligner på en prik dem der er i thansen til 39 kr. og ulykken ville ingen ende tage kondensatoren var en lille smugle mindre end den orginale så den sad ikke helt fast i hullet så den skulle lige have en lille klat sekundlim ( øv fusk) for at den sidder ordenlig fast.

og så fik platinderne en lille smile slibning for synes ikke jeg ville skifte dem ud for de ser okay ud...

opdagede at der skete et par gange efter jeg skiftede kondensatorern at der kom en stor gnisk inde ved platinderne, men efter jeg rensede dem kom den ikke igen. så det håber jeg er iorden nu...

jeg prøvede igen at sætte en dyse str. 64 i og det var som om det faktisk virkede lidt nu...

den kan godt køre fint i 1 og til dels også i 2 men 3 og 4 gear trækker den næsten ikke kun ved halv gas kan den lidt og ved fuld gas dør den nærmest...

så tror der skal en større dyse i inu...

kunne også se at bare std. køre en 12 mm bing med dyse str. 64 til monza og den kaburator jeg har på er 14 mm bing.

hvor stor tror i den skal være ?

hvor langt holdbar tid er der på tændspole og platinder ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-02-06 20:45

Jeg tror du skal have ca 75 dyse i
Tændspole holder evigt, platiner bør nok skiftes for hver ca 10000km
Platiner bør affedtes mellem kontaktpunkterne, når de er nye, da der fra frabrikkens side er påført lidt olie.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 16-02-06 23:08

okáy, det lyder godt, jeg vil lige prøve og smide en større dyse i imorgen.

hvorlang tid holder en kondensator...?

kan det ikke godt passe sådan som jeg beskriver det i sidste besked at det eneste der mangler nu er en større dyse for at få den til at køre ordenlig...

har ikke selv rodet så meget med dyser for har ellers altid kørt med en bing med justerbar stråledyse, men den har jeg ikke mere, desværre.

P.s. hvis der er nogen der kender farvekoden på en diamantrød til monza vil jeg gerne vide det. da den skal omlakeres så den kommer til at så flot til sommer...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-02-06 02:04

hvorlang tid holder en kondensator: Normalt evigt
kan det ikke godt passe sådan som jeg beskriver det i sidste besked at det eneste der mangler nu er en større dyse for at få den til at køre ordenlig...: Tjoo, mener jeg
har ikke selv rodet så meget med dyser for har ellers altid kørt med en bing med justerbar stråledyse, men den har jeg ikke mere, desværre. : Ja, det kørte jeg også med i tidernes morgen, meget smart, og hvis den var stoppet, kunne man bare lige skrue op. Den fåes endnu ved thansen, så mon ikke den var smartere at købe?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 17-02-06 09:55

Hvad angår dyser, så har jeg prøvet på en Yamaha 4g. at opdysning ingen ændring gav overhoved.
Det vidste sig at nålenb var sænket så meget, at nålen næsten lukkede for benzinen.
Så hvis større dyse stadig ikke hjælpe, så prøv at hæve nålen et hak af gangen, til den 4takter, og derefter et hak ned igen.

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 17-02-06 20:16

jo altså sådan en justerbar bing, er guld værd men den er jo kun i 12 mm...

den bing jeg har er 14 mm og jeg overvejer om jeg skal få boret min cyl op til 40 mm for der er en ridse i den nu...

og ved ikke lige om en justerbar bing kan give fyldning nok til hvis den både er bore og hakket og så lige 40 mm cyl. ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-02-06 22:04

Tror du ikke justerbar dyse passer på begge modeller?
Jeg tror sagtens den kan give nok.
Å en ridse betyder ikke meget i en cylinder, desuden kan den slibes med fint sandpapir.
At få cylinderen opboret koster somregel mere end en ny, og kan du så lige finde stempelet der passer?
Hvis stempelet er hakket for meget, giver det de samme problemer som du har.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 17-02-06 22:31

ja det jo rigtig nok, der er fin kompression på den.

den starter bare lige man træder let halv ned på kikstarteren. så jeg tror virkelig jeg har fået indstillet tændingen meget godt nu...

men mine overvejelser går også på om jeg skulle investere i den bing, men jeg venter nok lige til jeg har været til stumpemarked i herning for der kan jeg nok godt finde en brugt til nogle fornuftige penge... jeg skal også ud og finde et bagagebære, det bliver nok et større problem.

glæder mig så meget til at komme ud og rulle til sommer igen.

jeg ville gerne have haft en eletronisk tænding, men den kan jeg ikke finde i 6v for jeg vil ikke undvære omdrejningstæller.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-02-06 23:26

Det er en dejlig knallert, også uden elektronisk tæning.
Hvornår er der stumpemarked i Herning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : vendhalm

Dato : 18-02-06 19:14

Lyder som om tændrøret trænger til at blive skiftet..

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 20-02-06 20:41

det er den 11 marts og det åbner kl.8.00

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-02-06 23:27

OK, og indtil da, kør fornuftig.

VH Palle Hansen