/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Bronkitis
Fra : Nanabanana
Vist : 2052 gange
50 point
Dato : 15-02-06 15:10

Hej, er der nogen, der ved, om bronkitis er farligt? Jeg har fået at vide, at det kan være farligt, men hvorfor/hvordan?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 35 point
Dato : 15-02-06 15:23

Hvis det er kronisk bronkitis, kan det være alvorligt

http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=721&article=1522

Akut bronkitisk har de fleste på et eller andet tidspunkt haft

http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=721&article=1241

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-02-06 15:26
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 15:54

Hvis en lungesygdom som bronkitis ikke behandles vil du kunne få problemer med lungekapaciteten og kan udvikle KOL, det der kaldes rygerlunger.

Når lungerne hele tiden provokeres med hosteanfald og infektioner vil der dannes en firbrose i lungerne, der får lungevævet til at vokse og som nedsætter iltoptagelsen så man bliver hurtigt stakåndet og i værste fald ender med at skulle have ren ilt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 15:57

Her henter jeg som medlem min information: http://www.lungeforening.dk/lungesyg/bronkitis

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-02-06 19:25

Som lille dreng havde jeg bronkitis ...Jeg lød som et damplokomotiv hver gang jeg var forkølet...
da jeg så var ca 10 flyttede jeg..Hos lægen blev der dengang sagt at det med tiden (ca konfirmations alderen) ville forsvinde ..Det gjorde det såmænd??? Grunden til at jeg havde bronkitis var at det hus vi levede i var gammelt og fugtigt og da jeg kom til et "tørt " hus hjalp det...
Idag har jeg ingen men botset fra at jeg har stor lunge kapasitet -om det er derfor ved jeg ikke ???
Jeg ryger ca 20 cigaretter om dagen men mærker endnu ingenting... (jeg har besluttet mig for at stoppe i år) ??!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 20:05

sverola, mon ikke det er for store lunger? Det giver ringere kapacitet og er farligt hvis man er ryger. Min far døde af det fordi han holdt fast i røgen. Den lindrede sagde han og det er nok rigtigt, fordi et rygestop kan være ekstra ubehageligt med hoste når man er holdt op for det tager jo et stykke tid at få lungerne udrenset.
Stop med rygning, men bestem selv hvornår og hvordan så det 100% er dinegen beslutning.
Det er mange år siden jeg stoppede, men det hjalp på helbreddet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-06 21:15

Nanabanana

Hvilken aldersgruppe er der tale om?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-02-06 22:48

BjarneD..... Jeg tror ikke at det for store lunger?? Vi er til et tjek en gang om året gennem firmaet hvor vi får checket lunger-kolesterol-urin-blodsukker-blodtryk osv ..Og der var de faktisk overrasket over min "puste evne" eftersom jeg er ryger --Lægen spurgte om jeg havde dyrket en del idræt som ung (han ser tydeligt at jeg ikke gør det nu) Men det har jeg ikke ... Men måske jeg bare har arvet det fra mine forældre????

Men at jeg skal holde op med tobakken er sikkert ...Men jeg tror at jeg vil tabe mig 10 kg først før jeg får dem igen

Mvh sverola

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 23:34

Ok

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 16-02-06 07:54

altså jeg havde det da jeg var lille. Men egentlig er det min værelseskammerats veninde, som har bronkitis og lige må være lidt hjemme i sengen. Forleden dag var hun åbenbart ved at besvime. Hun er 16 år.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-06 11:46

Hun er vel tilset af en læge og er i behandling?

At hun var ved at besvime skyldes måske et kraftigt hosteanfald.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 16-02-06 12:35

Hm... ok...

Jeg er sikker på, at hun er i behandling. Hun er nemlig hjemme og syg.

Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Nanabanana

Dato : 16-02-06 12:37

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-06 12:53

Hvorfor giver du kun 1 stjerne for svaret?
Ans får kun halvdelen af de lovede point og svaret vil i al evighed fremstå som et dårligt svar og da du har fået flere svar der burde kunne besvare dit konkrete spørgsmål, burde du enten uddybe eller acceptere svaret med en højere vurdering.

Stjernerne og point er jo det eneste vi reelt får for ulejligheden.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 10-03-06 16:46

Ja.. det har du egentlig ret i BjarneD. Tænkte ikke lige over det. :( Skal i fremtiden nok give flere point, lover jeg :)
Egentlig tænker jeg ikke så meget over det med point, for det er jo ret ligegyldigt. I starten var jeg enormt bange for at give for lidt, men folk sagde til mig, at jeg ikke skulle tænke på pointene overhovedet. Men hvis det betyder noget for dig (og måske også for nogle andre), så skal jeg med glæde give høje point... :) Eller stjerner.
Jeg troede ikke, folk svarede for pointenes skyld men for hjælpsomhedens. Desværre er det ikke sådan.