/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Hjelp til ftp server
Fra : Anden_2700
Vist : 856 gange
100 point
Dato : 15-02-06 14:28

Hey

jeg har prøvet at lave en ftp server på min com men jeg kan ik få det til at virke
og jeg har prøvet med 5 forsklige ftp programmer, så hvis der er en der ude der
har en guide helst på dansk så jeg kan komme godt igang

jeg har også en gammel compaq, jeg godt vil ha til at kører som fil server.
men jeg ved ik hvad for et styrsys jeg skal bruge og hvad for nogen programmer begefter??

HJELP

mvh Andne_2700

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 14:53

Du kan bruge mange forskellige styresystemer, men for at opnår tilstrækkelig beskyttelse skal du bruge et OS der er beregnet til server så du kan lave begrænsninger på adgangen.
Har du en fast IP adresse kan man jo lave adgang ved at lave delte mapper med password og reelt kan man tilgå den ved at indtaste din IP adresse (FTP) med browseren og se og hente filer ad den vej.
Man højreklikker bare på den blanke side og vælger Log på som.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 14:57

Du kan også køre adressen over en udbyder som denne http://dyndns.dk/index.php

Kommentar
Fra : Anden_2700

Dato : 15-02-06 15:17

hey
hvad er os???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 15:25

OperativSystem/styresystem/windows/Linux/Unix og hvad de nu ellers hedder.

Umiddelbart vil jeg tro, at Linux ville være sagen til din gamle Compaq, men der er min erfaring begrænset så vent og se om der ikke kommer nogle gode råd i den retning.

Kommentar
Fra : Anden_2700

Dato : 15-02-06 15:34

når

jeg har ik prøvet Linux før,
men hvor kan jeg download det hvis det ik koster penge??

Det med ipén ved jeg ik jeg har adsl hos cybercity
og jeg prøvet det der med port 20 og 21 men det virker bare ik
hvad kan det værer??

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 15-02-06 15:45

Du skriver FTP programmer.
Mener du program til at dele filer, eller lave din pc om til en server.
http://www.wfshome.com/
Skulle virke her, hvor der uploades og downloades.
http://80.197.50.86/

Kommentar
Fra : Anden_2700

Dato : 15-02-06 16:05

jeh har to pcér den jeg spiller og så någet på og så har jeg en gammel compaq og det der den der skal kører som server hvor mine venner kan hente og sende ting til,
skal men så ik bruge en ftp server??

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 15-02-06 16:11

NOPE, du kan bruge et program som mit, eller andre, der intet koster.
Hvis du ser i mine TIPS, kan du finde et gratis program.
Er det foresten dig, der er ved at hente Smart FTP.
Det kan ikke bruges.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-02-06 16:15

Hvis du bare vil flytte lidt filer kan du bruge skype.
Hvis du vil lave fildeling - så kender jeg ikke nogen programmer som jeg ville bruge.
Hvis du vil have en server kørende, til uddeling af dine filer - så kan du bruge mange forskellige programmer / styresystemer (OS = Operativ Systemer = styresystemer)
Et gratis OS er sme/linux som er gratis.
Det kræver lidt arbejde at sætte sig ind i (Engelsk), men er et stabilt styresysten som er bergnet til at have hjemmeside/mailssystem/ftp/uddeling af lokal-ip i netværk
Du kan læse om det her.
http://www.pcworld.dk/art/3500?page=1
Og købe en CD for 20kr. med program her:
http://www.linuxpusher.dk/index.php?manufacturers_id=43
(du har lov til at kopiere den til venner og bekendte)

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 15-02-06 16:16

Lav din Pc om til en server.

Gratis program.
http://www.aclogic.com/index.html

Eksempel på indstallering.
http://www.aclogic.com/simpletutorial/simple.htm

Kommentar
Fra : Anden_2700

Dato : 15-02-06 16:21

takker ser lige på hvad der er
nu

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 15-02-06 16:24

Hvis du vil vide hvad dit Ip nummer er:
http://www.myip.dk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-02-06 16:34

Men det er bedst at bruge en særskildt comp som ftp-server
Hastighed betyder ikke så meget, men et godt netkort og ca. 200 Mb ram er godt.

Kommentar
Fra : Anden_2700

Dato : 15-02-06 18:26

hvordan laver jeg min lan ip om til noget andet?

Godkendelse af svar
Fra : Anden_2700

Dato : 15-02-06 19:20

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-02-06 19:38

www.myip.dk viser den IP adresse som vender ud mod internettet WAN
Din lokale IP adresse LAN genereres af en router / server med dhcp slået til men det bruges hovesageligt i et netværk.
Skal serveren dele lokal IP ud, skal den sættes op som dhcp server og vil så også uddele til resten af de comp som er tilsluttet via switch
En dhcp server skal have to netkort (behøver ikke være ens)
Denne server kan så holde en hjemmeside og ftp med flere undersider.
Det er svært også at bruge den som mail-server og det er ikke sikkert udbyderen tillader det.