/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Kostrådene, hvilke?
Fra : Nanabanana
Vist : 2909 gange
100 point
Dato : 15-02-06 11:42

Man snakker så meget om kostrådene, men hvilke kostråd er de rigtige? Hvilke er selve kostrådene?

Er det disse:

Kostrådene:

Spis frugt og grønt – 6 om dagen
Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen
Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød – hver dag
Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kage
Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød
Spis varieret – og bevar normalvægten
Sluk tørsten i vand
Vær fysisk aktiv – mindst 30 minutter om dagen

Eller disse:

•    Spis meget brød og gryn
250 - 300 gram hver dag.
•    Spis frugt og mange grønsager hver dag
150 - 200 gram frugt og 200 - 250 gram grønsager hver dag.
•    Spis kartofler, ris eller pasta hver dag.
200 - 250 gram kartofler, ris eller pasta hver dag.
•    Spis ofte fisk og fiskepålæg - vælg forskellige slags
Mellem 200 - 300 gram om ugen. Varier mellem fede og magre fisk.
•    Vælg mælkeprodukter og ost med lavt fedtindhold
½ l. mælkeprodukt om dagen og 1-2 skiver ost hver dag.
•    Vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold
70 gram kødpålæg hver dag.
•    Brug kun lidt smør, margarine og olie
og spar i øvrigt på sukker og salt.
Retningslinierne er gældende fra 10-års alderen og op efter.

???

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 15-02-06 12:03

Svært at sige.... her er hvad vores Fødevarestyrelse siger
http://www.altomkost.dk/de8kostraad/De8Kostraad/De8kostraad/forside.htm

Der findes nu et kostkompas - det kan du også tjekke på samme hjemmeside...

Det skal siges at kostråd ikke er slankeråd...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-02-06 12:12

De første kostråd lyder, for mig, som de rigtige, for det er forskelligt fra person til person, hvad man har brug for.

Nummer to er låst fast på kg og gram.

Hvormange kan mon bruge den?

Hanne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-02-06 12:25

Helt ærligt, så tror jeg ikke, man kan bruge de forbaskede kostråd til særlig meget.. Sund kost er individuel.

Og måden, man finder ud af, om man spiser det rigtig på er, at lytte til sin krop. Hold øje med energiniveauet, hvordan man sover om natten, hvordan man er vågen om dagen. Ens afføringsfrekvens - en til to gange om dagen, ikke mindre. Afføringen skal ikke lugte være pølseformet og ikke smitte af på toiletkummen. Der skal ikke være ufordøjede madresteri i. JA! Gu skal man kigge ned tønden, når man har været der
Så skal man kigge om ens krop ser ud til at være i balance. Der skal være symmetri - ikke stor mave og tynde ben f.eks. Ikke for tyk, ikke for tynd - og her taler jeg ikke om modens idealer, men om kroppens optimale tilstand.. Den og modens ligger en del kilo fra hinanden
Man skal ikke være hverken for bleg eller for blussende - en god lyserød grisefarve er tip top....

Der er med garanti flere ting, man kan kigge efter - det vigtigste er, at man har det optimalt - er der gener, så er det fordi, der er noget man gør galt... Så firkantet kan det tænkes...

Der er så mange kostråd fremme, men jeg ved, at man ikke kan skære alle over en kam - se bare i forhold til mælkeprodukter. Et barn fra Afrika har 90 % chance for at få voldsom diarre af et glas mælk - og her anbefaler vi at drikke en halv liter om dagen... Og de fleste danskere tåler det...
Vi er forskellige og skal have forskelligt mad...

Vaxen - der ikke spiser korn, men vælter mig i kød og dyrisk fedt.. Stik imod alle gode kostråd

Kommentar
Fra : lowope

Dato : 15-02-06 12:55

Til Vaxen:
Kan du uddybe dine teorier om afføringen? Hvorfor har f.eks. form og afsmitningsgrad noget at sige?

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 15-02-06 13:03

Underligt Vaxen, jeg spiser netop i lange perioder ikke kød fordi min afføring lugter grimt når jeg spiser animalsk, men ikke når jeg spiser vegetarisk..... (uden mælk med lidt ost).

Det er jo nok igen fordi vi er forskellige ... nogen har godt af animalsk mad og andre af vegetarisk og igen andre af en blanding....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-02-06 13:16

Det er jo altid hyggeligt at tale om afføring

Form og afsmitning - hvis afføringen eksempelvis er tubeformet, så handler det om, at tarmen ikke får drænet nok væske ud af den - altså er der ikke optimale forhold for fordøjelsen i tarmen. Afsmidtning er i samme boldgade, dog handler det også om, at fødevarerne ikke bliver fordøjet ordentligt og afføringen da bliver klistret eller svampeagtig.. Det har også sammehæng med ufordøjede madrester i afføringen...

Når afføringen er sådan er det fordi, man har spist ting, som kræver mere af fordøjelsen end den kan klare - og så efterlades der rester, der irriterer tarmslimhinden, lugter og giver meget luft i maven... De ting er for nogen animalske produkter, for andre rå grøntsager og for andre igen kulhydratrige fødevarer. Eller mere specifikke ting - vi kender alle sammen majskernerne

Vaxen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 15-02-06 13:43

Hov hov, vi sku snakke om kostråd.
Jeg skal ikke bruge rådene til at blive sundere, jeg skal bruge det til en opgave.
Jeg vil skrive, hvilke kostråd der er velkendte nu, og så f.eks. om Walter Willets kostpyramide. Så jeg vil bare vide, hvad det er, folk snakker om, når de snakker om kostrådene.

Kommentar
Fra : lowope

Dato : 15-02-06 13:52

De 8 øverste er de nyeste kostråd fra Fødevarestyrelsen, så jeg vil sige, at det er dem, du skal bruge.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-02-06 13:55

Sorry, det havde jeg ikke forstået...

Blandt den almindelige befolkning snakker man lige nu om kostpyramiden og den omvendte kostpyramide...

Og så snakker man om glukæmisk indeks på forandledning af Atkins diæt

Og under opsejling er der kostråd, der indebære indtag af fedtstoffer af forskellige karakter...

Og så alle de andre... Der er jo et hav!!

Dem, som du kalder de rigtige, må være dem som Surfsusan linker til i sit første indlæg - nemlig fødevarstyrelsen anbefalinger...

Vaxen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 15-02-06 14:32

Surfsusan: Tak, dem tager jeg så!

Vaxen: Det er altså bare helt i orden, det var jo mig, som glemte at skrive, at det var til en opgave. :) Det vigtigste - og bedste - er jo bare, at I er nogle stykker, som ser det, jeg har skrevet og gider hjælpe. ;)

Jeg tror, at Hjerneaktivs kostpyramide er god. Den minder lidt om stenalderkost. Når jeg flytter hjemmefra vil jeg så så vidt som muligt spise som stenalderne. Jeg er i gang med at læse bogen Stenalderkost af Loren Cordain. Den er virkelig interessant. Men hvis ens kost virkelig skal bestå af frugt, grøntsager og magert kød, stiger ens blodsukker så ikke meget - mht. frugterne?

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 15-02-06 14:45

Som alt andet med kost: det kommer an på...

Jeg selv bliver småsvimmel og får kvalme, hvis jeg udelukkende spiser frugt til morgenmad og formiddag .... jeg skal have en del protein før jeg får det godt efter blodsukkerfaldet i løbet af natten. Andre får energi og er glade af kun at spise fruger ...

Du må selv forsøge på din egen krop og høre efter hvad den siger...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-02-06 14:57

Man siger jo også, at morgen måltidet er det vigtigste, da man skal have energi til at komme i gang med dagens gøremål.

Morgenmåltidet skal være solidt, så der er noget at tære på.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 15-02-06 16:54

Ja.. Men stenalderkosten foreslår vist nok man skal spise æg eller noget magert kød til morgenmad... det kunne jeg bare ikke forestille mig...

jeg fandt nogle nye kostråd, som vist er de helt rigtige:

De syv kostråd lyder således:

1. Spis meget brød og gryn

2. Spis frugt og mange grønsager hver dag

3. Spis kartofler, ris eller pasta hver dag

4. Spis ofte fisk og fiskepålæg - vælg forskellige slags

5. Vælg mælkeprodukter og ost med lavt fedtindhold

6. Vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold

7. Brug kun lidt smør, margarine og olie - og spar i øvrigt på sukker og salt

Kommentar
Fra : lowope

Dato : 16-02-06 13:46

De 7 kostråd er de samme, som du skrev i første indlæg, bare uden mængder.
Selvom de er meget ens, så er de nye 8 nye kostråd fra Fødevarestyrelsen jo de nyeste, og jeg ville til hver en tid vælge at henvise til dem.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-02-06 17:20

Nu siger de jo, at vi skal skære ned på kulhydraterne - så det med brød, gryn kartofler, ris og pasta er ikke ret godt...

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 16-02-06 19:11

Ja, det er rigtigt. Nu har jeg altså afleveret min opgave. Men tror det er fint nok med de gamle kostråd, for som jeg har skrevet i min opgave, er det de mest velkendte kostråd.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-06 19:31

De er ikke bare mest velkendte, men også teoretisk funderede.

Ikke desto mindre, er jeg stadig overbevist om, at to mennesker ikke kan leve af den samme mad og så have det lige godt... Men sådan er det jo...

Angående din fascination af stenalderkost - Det er bestemt interessant... Men også her tror jeg, at man løber panden mod en mur, ved at anbefale alle den samme måde at spise på...
Det lyder i bund og grund godt, at gå Back to Basics med kosten - altså spise de ting, som var til rådighed for mennesket før vi fik mulighed for at manipulere med madvarene. Men der er et men... Folk døde som fluer - og har det været fordi man ikke havde de samme muligheder for at kurere alverdens sygdomme, fordi man ikke kendte til hygiejne, eller havde det også noget at gøre med underlødig kost? Det er ikke til at sige.... Hver ting til sin tid og hver ting til sit sted... Det tror jeg på

Vaxen

Kommentar
Fra : lowope

Dato : 16-02-06 20:06

Til Camillasmoster: Du skriver, at de siger, at vi skal skære ned på kulhydraterne...Hvem er "de"? Det er jo ikke alle, der er hoppet med på bølgen med at droppe kulhydraterne. Så længe man sørger for at spise de grove varianter, så er det jo ganske sundt.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 16-02-06 21:31

Vaxen: Det, ved jeg nu ikke, om er rigtigt! Altså at de døde som fluer. Prøv at læs hans bog, Loren Cordain: Stenalderkost. Der er mange flere sygdomme nu end før i tiden.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-02-06 23:04

Jeg vil helt sikkert forsøge at finde bogen - det skal der ikke være tvivl om...

Meeen, på forhånd må jeg stille mig lidt kritisk.. Den danske stenalder sluttede ca. i år 1700 FKR.... det er altså minimum 3700 år siden - og spørgsmålet er, om man kan udtale sig kvalificeret om variationer og antal af sygdomme så langt tilbage.
Det er klart, at nogle sygdomme har sat sig spor i skelet og tænder - nogle gange har man været heldig at kunne rede noget ud af hovedhår. Men det kan ikke diskuteres, at stenalderfolket ikke levede lige så længe som vi gør... et liv var ikke længere end 35 år, hvor vi lige nu i DK lever i snit omkring 70 år... Der kan være mange årsager, at udelukke at føden har noget med det at gøre, synes jeg er at tage skyklapper på

Som alternativ behandler bliver mine udsagn ofte tolket kritisk - og det med rette! Man skal i mine øjne aldrig tage et enkelt menneskes udsagn om mirakelkure og helbredelse for gode vare uden omtanke. Der skal undersøges mere bredt. Man bliver nødt til at forholde sig undrende og kritisk til alle de forslag, man bliver givet om livet og måden, det skal og kan leves på

Jeg glæder mig til at læse bogen - jeg vil lige nu forsøge at finde noget om forfatteren på internettet, og læse lidt bredt om stenalderen og de forudsætninger mennesket levede under dengang. Det spændende, så jeg siger tak for inspirationen

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-02-06 23:11

For nu ikke at få lavet nogen misforståelser - jeg siger ikke, at det ikke er rigtigt, hvad forfatteren siger - kun, at jeg ikke har den fornødne viden om stenalderfolket og deres kost til at jeg kan godtage teorien ukritisk... Reflektion er en god ting

Det vil jeg nu sætte mig ind i... Dog stadig med det udgangspunkt, at jeg ikke tror på, at mennesket skal have det samme at spise til hver tid og sted...

Vaxen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 21-02-06 20:58

Hehe, det er helt i orden Vaxen! Og tak fordi du vil læse bogen.. Jeg glæder mig til at høre om din mening mht. bogen. Kan du så ikke skrive en privatbesked?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-02-06 22:44

Jeg har netop modtaget den med posten i dag - og glæder mig til at gå i gang med den... Jeg skriver til dig, når jeg er kommet lidt ind i den

Vaxen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 22-02-06 00:03

Wow, har du ligefrem købt den???? lidt vildt... :)

Godkendelse af svar
Fra : Nanabanana

Dato : 22-02-06 00:05

Tak for svaret vaxen. Havde altså lidt svært ved at vælge... :)