/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tilpasse finer/pap/celledør
Fra : baksen
Vist : 13211 gange
100 point
Dato : 14-02-06 19:15

Er der en/nogen der har erfaring med afkortning af papdøre ?

Er det muligt at afkorte en papdør med 7-9 cm (i top og bund) ved at afkorte og "flytte" trærammen" ???

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 110 point
Dato : 14-02-06 19:19

Jeg har prøvet det en gang ... Du tager samme del i top og bund... så slipper du at flytte hængsler.
Kommer du ned til der hvor der er pap renser du med en kniv alt væk i ca 5 cm dybde og limer en tilpasset træstykke i samme tykkelse ind med alm trælim. Sæt i pres med skruetvinger til dagen efter og puds evt lim væk.Du må huske at bruge en fintandet sav til at save døren ned med for at undgå flossede kanter .

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-02-06 19:21

det er nemt nok
sæt tape på der hvor der saves , eller flosser den
herefter renses det pap der er indvændigt , af med en kniv , så der kun er finerkanten tilbage i de yderste 2 cm
skær en ny liste der har presis det samme mål som hullet , og lim den i med alm hvid lim

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-02-06 19:23

sverola>> 2 cm er nok , den originale liste er heller ikke større , og bare den er i pres i ½ time er nok

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-02-06 19:25

Spare hvor der spares kan

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 14-02-06 19:32

Hej
Du kan sagtens afkorte en celledør
Du skal bruge en rundsavsklinge der er beregnet til melamin plader den ødelægger ikke den tynde finner eller hvis døren er belagt med melamin.
Så mærker du lige meget af i top og bund og efter du har savet det pågældende stykke af, fjerner du de 2 sider fra de afskårende stykker så der kun er bundstykket og topstykket tilbage.
Derefter fjerner du så meget papcelle i døren så der er plads til bund og topliste, du bruger en indendørs hvid lim til listerne.
Hvis du er omhyggelig med at save vil man ikke kunne se at døren er blevet afkortet
Karmen retter du til efter den nye dørs mål

IPM

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-02-06 19:33

jeps , men grunden til at jeg ikke ville bruge en så bred liste , er at der nok ikke er mange der har så prof maskiner , at de nemt han få det helt presis og 2 cm er rigeligt , så er det nemmere med mindre ting
jeg kunne nok selv finde på at bruge den brede , men jeg har også maskineriet til at klare næsten alle opgaver

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-02-06 19:37

Arg, nu ville jeg ellers lige fortælle hvordan man laver det lille nummer, men i har jo svaret rigtigt alle sammen.
Men som der allere er sagt. Pas på det flosser meget let, så brug den rigtige sav eller klinge.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-02-06 19:41

om du bruger den ene eller anden sav er faktisk lige godt , det kan faktisk godt lade sig gøre at få det pænt med en døv fuksvans , hvis der bare tapes rigtigt , og lidt øvelse
men en skarp rundsav er da det nemmeste , men der skal der også tapes , uanset hvor god den er vil det flosse på den ene side hvis der ikke er tape på

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-02-06 19:49

På arbejde har vi afkortet flere finerdøre og der lørte jeg det trick at skære en dyb ridse i fineren med en stanleykniv der hvor der skal skæres. Vi brugte rundsav med en træliste fastsat på døren med tvinger som afstandsholder. Skær på ydersiden af ridsen.

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 16-02-06 23:00

Tak for ALLE svarene ...... dækker til fulde mit spørgsmål.
Gi'r point efter "først til mølle-princippet" *S*