/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kan man kører på herregårdsste
Fra : Hellobal
Vist : 610 gange
100 point
Dato : 14-02-06 10:13

hej. vi står overfor at skulle ha lagt ny indkørsel og vil gerne ha herregårds sten, men kan de tåle bilen eller skal man vælge noget andet ?

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 14-02-06 10:21

Har set herregårdssten anvendt i mange indkørsler og det fungerere fint.
De kan sagtens tåle bilen og du kan få dem i flere tykkelser. Du skal bare være sikker på at i får lavet underlaget ordentligt, altså godt stampet. Da i ellers kan risikere at sporkøre jeres fliser med bilen.

Mvh Jacob

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-02-06 10:30

Mange indkørsler i mit område er lagt med herregårdssten og det fungerer fint (og flot).
Som simmaster skriver kræver det et grundigt og korrekt forarbejde.
Byg & kram har nogle fine brochurer, der i detaljer fortæller dig "how to do".

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-02-06 10:44

Som skrevet så kan du sagtens bruge herregårdssten, husk som sagt at stampe grundigt og husk endlig at lægge perforeret plstic under stenene så du undgår at få ukrudt op, det vil godt nok være et arbejde at rense alle de riller for ukrudt

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 14-02-06 10:48

Igen problemer i det - det er forarbejdet det er vigtigt.
Et forkert forarbejde vil medfører at fliserne sætter sig, og din indkørsel vil blive ujævn med tiden.

Bladet "Gør Det Selv" havde en fantastisk artikkel sidste år, om og lægge fliser. Prøv og studere den artikkel på deres hjemmeside. http://www.goerdetselv.dk/

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-02-06 10:55

stig54

Roundup gør underværker

Plasticdugen giver ikke det perfekte underlag for stenene.
I handelen fås specielt ukrudtshæmmende flisesand, som med fordel kan bruges i stedet for det traditionelle "strandsand".
Jeg har brugt det med udmærket resultat.

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-02-06 11:24

Jeg bruger selv round up, men ikke alle er glade for dette produkt.
Har ikke hørt hvorfor man ikke kan lægge plasticdug under, men ok.
Et link til lægning af fliser:
http://www.netfliser.dk/Gode%20r%E5d%20om%20at%20l%E6gge%20fliser.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-06 14:23

Du kan sagsens køre på stenene, men husk at underlaget skal være stampet godt og læg fiberdug under den bærer stenene og kan måske også hæmme ukrudt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-02-06 14:36

Plastic-/fiberdug under stenbelægning er alletiders til gangareal, terasse o.l., men knap så velegnet til kørearealer, hvor stenene har tendens til at "skride" ved start/stop og store belastninger.
Dette iht en prof.stenlægger, jeg har talt med - og det lyder da meget rigtigt.

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-02-06 15:23

Vi havde i tidligere hus herregårdssten med fibertex under - ingen problemer. Fik af vide, at der ikke måtte komme tunge køretøjer på stenene. Siden skulle vi mure/lægge teressen om - også med herregårdssten. Såvel bilen "betonbilen" som bilen med sand/grus, kørte dog ind i indkørslen, men intet skete. Ingen sten knækkede og der blev ingen "kørehuller - så forarbejdet er meget vigtigt!

Kommentar
Fra : skytten77

Dato : 15-02-06 12:28

Helt enige med de andre-der er ingen grund til at være nervøs for at bruge disse sten. Vi har selv lige fået lavet en indkørsel med herregårdssten og det pynter virkelig... Så hvis det er det I vil,så gør det!!!