/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Win family og Brothers Keeper
Fra : ferik
Vist : 806 gange
400 point
Dato : 14-02-06 10:02

Jeg har Brothers Keeper 6, og brugt det lidt til min familie slægt,
nu er vi imidlertid kommet i kontakt, med en fjern slægtning til min kone, vedkommende bruger programmet Win Family
? er der mon mulighed for at jeg kan lægge hendes data, ind i mit program, og tilføje nye data og måske sende dem til hende, så hun også kan bruge mit matriale
det er en gren af slægten KJØLBY

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 410 point
Dato : 14-02-06 10:09

Du kan udveksle data mellem slægtsforskningsprogrammer via formatet Gedcom, som begge programmer understøtter. Winfamily dog - i nogle tilfælde - lettere fejlbehæftet.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 14-02-06 11:11

Gedcom er overførselsprogrammet, sådan er det, men altid og ved alle programmer:
Når du modtager en gedom fil, så opret allerførst en ny database hvori du indlæser gedcom-filen, kontroller fejllisterne, og korriger parametrene, lav en ny database, og gentag dette indtil fejllisten er overkommelig. Den sidste del skal nemlig indtastes, tilføjes og rettes med håndkraft.

Derefter kan du sammenlægge den nye database med din oprindelige database, og herefter kan der være et spørgsmål om de samme stednavne nu også er skrevet helt, helt ens. Ellers får du en uoverskuelig stednavnedatabase med tusindvis af stednavne. Man kan da kalde det en individualisering, men det er meget, meget upraktisk, og jeg konstaterer gang på gang at netop stednavnedatabaserne meget ofte indeholder mange varianter af samme stednavn. 1o forskellige varianter i selv ret små databaser er almindelige.

Men bortset fra disse praktiske, og måske lidt kedelige, gøremål, så ønsker jeg held og lykke.
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-02-06 13:32

et par interessante kommentarer, det varer nogen tid inden jeg kommer igang med det,
min kontakt person til Win family og jeg bor i ,hver sin ende af landet,
jeg ved ikke noget om gedcom, det ville jo være nemt ,hvis vi kunne maile de forskellige indlæste filer til hverandre

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 14-02-06 13:49

Hvis antallet af personer er forholdsvist lille - d.v.s. et par tusinde eller lidt mere, så kan det være lige så nemt at udveksle data som elektroniske udskrifter. Formatet skal man bare være enige om, men det er nok sikrest som rtf-fomatet. Det kan læses i alle tekstbehandlinger.

Derefter indtaster (og tekstafsnit kan kopieres over) i sit eget slægtsprogram. Erfaringsmæssigt ser man så bedre mulige sammenhænge, og får både nye stednavne tilpasset, og eksisterende stednavne tilrettede. Ikke nogen dårlig måde at opnå flerer ting på samtidigt.

mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : J.Oe

Dato : 15-02-06 09:01

Gedcom filen er let at lave og sende som en vedhæftet fil, nu kender jeg ikke så meget til Brothers Keeper,men det skal være tegnsættet Ansi ellers er der problemer med æ,ø,å, som bliver til nogle underlige tegn man skal til at rette.

Hilsen
J.Oe

Kommentar
Fra : J.Oe

Dato : 15-02-06 09:02

Gedcom filen er let at lave og sende som en vedhæftet fil, nu kender jeg ikke så meget til Brothers Keeper,men det skal være tegnsættet Ansi ellers er der problemer med æ,ø,å, som bliver til nogle underlige tegn man skal til at rette.

Hilsen
J.Oe

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-02-06 09:56

jeg er egentlig tilfreds med svarene, men skal have brugt nogle point

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 26-02-06 14:28

Tak for svaret Bille1948.