/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Rugetemperatur og fugtighed..
Fra : Mike87
Vist : 3764 gange
100 point
Dato : 13-02-06 21:55

Hej!

Er der nogen der kan fortælle mig hvad temperaturen og luftfugtigheden skal være når man vil udruge kinesiske dværgvagtler i en rugemaskine?

Mvh

Mike Petersen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-06 00:24

Temperaturen skal være 107 F (regn selv om til C), og fugtighed 100-103 %. Æggene skal vendes ½ omgang 2 x daglig.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-06 00:26

Rettelse!!! Fugtighed skal være 10-75%!!!
Undskyld!
Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-06 00:30

Igen en skrivefejl: Fugtighed 70-75%!!! Gentager; Fugtighed 70-75%!!!
For mange slåfejl, - tror det er bedst at gå til køjs nu!
God nat!
Akle

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 14-02-06 08:31

107 er over 40grader, er det ike for varmt? fordi så vidt jeg ved har en vagtel ike en kropstemperatur på over 40grader?

Et spørgsmål til, hvad sker der hvis der nu f.eks. er for fugtigt?

Tak for svaret Akle!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-06 10:17

Hej Mike.
Lidt mere detalieret: Ved rugemaskine skal luftfugtigheden i begyndelsen være 50-60 % og temeperaturen 38,5 grader C. I slutningen af selve rugningen må temperaturen gerne hæves til 39 grader C og luftfugtigheden til 80 %. På 14. - 15. dagen bør æggene flyttes til varmekassen for klækning. Efterfølgende skal kyllingerne have en varmekilde (f.eks. 15 - 20W lyspære eller griselampe alt efter rum- og vejrforhold), som afgiver en passende temperatur dér hvor de skal opholde sig.
Jeg vil foreslå du melder dig ind i en fjerkræ forening.
MVH Akle