/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Pasfoto
Fra : Emmapigen
Vist : 9614 gange
50 point
Dato : 12-02-06 19:23

Hej

Jeg har taget et billede med et digitalt kamera, som jeg ønsker at lave om til et pasfoto i 35 x 45 mm. Jeg bruger Microsoft Photo Editor, men kan ikke få billedet i den størrelse. Jeg har prøvet funktionen "juster størrelse", men medmindre jeg vælger at "forvrænge" billedet, kan jeg ikke få den i de mål jeg skal bruge. Der må da kunne være en smartere måde at gøre det på.

Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-02-06 19:41

Du burde kunne gøre det i Paint, som er i weindows under tilbehør....

impoter dertil og så gør det mindre under billede og så stræk og vrid....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 19:41

Du skal nok beskære i canvas for at tilpasse billedet.
Du skal altså foretage en beskæring før du resizer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 19:47

Du kan må¨ske få lidt ud af dette: http://www.mkdata.dk/pctutor/software/photoeditor01.htm

ellers vil jeg anbefale dig at hente og installere FotoFiltre hvor du endda klan fås en dansk sprogfil.
http://www.photofiltre.com
http://photofiltre.free.fr/download_en.htm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-02-06 19:49

husk at baggrunden skal være hvid samt i en vinkel på ca 45 grader

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-02-06 19:51

Vellignende pasfoto af ansøgeren. Fotoet skal være portrætbillede i halvprofil i størrelsen 35 x 45 mm. Ansigtets hovedtræk, dvs. hageparti, kæbeben, kindben, panden (i et sådant omfang at ansigtsformen fremgår), næsen, øjne, øjenbryn og munden, skal fremgå tydeligt af fotoet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 19:54

PhotoEditor kan godt beskære, men du kan ikke bruge det til at ændrer baggrund. Det kan PhotoFiltre ved hjælp af værtøjet tryllestav kan man markere baggrunden og ændre farven på den, men man skal være ret skrap til det for at billedet vil blive godkendt da det ikke må virke manipuleret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-02-06 20:42

Jeg lavede mit pasfoto og flyttede det over i en wordfil.
Der er det ganske let at tilpasse størrelsen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-02-06 20:46

PS
i word kan du også justere lys og kontrast.

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 12-02-06 22:06

Der er et eller andet der siger mig at et pasfoto ikke må udskrives på en almindelig printer med almindelig printerblæk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-02-06 22:08

Det må det godt, mit blev godkendt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 22:15
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-06 02:48

Bruger Windows XP? så er det meget enkelt at udskrive et pasfoto, marker det billede du vil bruge (husk hvid baggrud og ansigtet lidt til siden, ikke lige forfra) ovre i venstre menu vælger du udskriv dette billede og følger guiden når du kommer til Udskrifts indstillinger skal du måske ændre papirtype eller andet klik på Udskriftsindstillinger midt i vinduet derefter klikker du næste og kommer du til Layout valg brug skyderen til venstre og find Kontaktark det billede du har valgt er nu 25x40mm nederts kan vælge hvor mange billeder der skal printes, vælger du 35 får du en hel A4 side fyldt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-02-06 06:17

Husk det skal være fotopapir, andet duer ikke.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-02-06 11:02

Paint er fint - Jeg lavede et foto/billed bestående af 2x4 pasbilleder som jeg fik fremkaldt over nettet hos photocare på fotopapir 10x15 cm.

Jeg synes at photoshop er for kompliceret.

Det gav mig 8 stk. langtidsholdbare billeder til 1,25 kr/stk.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-06 14:28

Hvis billedet er lidt for stort på den ene eller anden led, så kan du da bare klippe det til med en saks??? (hvor svært kan det være)

Kommentar
Fra : photodane

Dato : 16-03-06 07:10

Download Irfan View (f.eks fra twocows). Det er gratis og kan en masse (bl.a diasserier), men også resize.
Husk at højre øre skal være synligt på pasfoto. Reglerne for pasfoto kan du finde her:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/
MVH
Jens