/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
egen router
Fra : steenmarkussen
Vist : 707 gange
200 point
Dato : 10-02-06 22:12

Jeg bor et sted hvor vi deler en pro@cces forbindelse fra tdc.
og i ejendommen er der en af brugerne der har mkøbt en router til trådløst
nu er spørgsmålet hvordan vi skal sætte den op så han kan bruge sin router jeg tænker på gateway ip-adresse osv.
og skal den i lan eller wan porten osv. altså alt i alt hvordan gør vi ?
hans router er en d-link di-624+

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-02-06 22:40

Den skal tilsluttes det ydre net i WAN porten, og LAN portene er til det lokale netværk som han skal have inden for sine egne 4 vægge.
Der burde ikke være noget problem i dette. - Men der kan være et problem, at lade routeren overtage denne forbindelse, som hans PC har. Det kommer an på den måde I er koblet op på, men der vil sikkert være noget med genregistreringen, da hans PC og router har to forskellige MAC-adresser, lige som I selv har hver sit personnummer.
Det er MAC-adressen der beder om en IP-adresse, som den kan kommunikere over. Er denne MAC-adresse ukendt bliver den ikke accepteret.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-02-06 23:21

Det er faktisk ikke særligt svært. Kabel i fra ADSL til router. Han starter med at køre guiden "trådløst netværk", hvor han giver navn til SSID'en (altså selve netværket). Vælg automatisk tildeling af netværksnøgle. Følg resten af opsætningen.

Kør det samme på de øvrige.

Kør guiden "netværksforbindelse" - følg den - vælg "dele netværksforbindelse via hub"

Det er faktisk det....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-02-06 23:33

Han skal først sikre sig, at der er HUL igennem routeren og ud på jeres netværk i ejendommen. Når han har forbindelse, så vender vi tilbage til det med AP. For så er det kun problemer i eget lokale netværk der driller.
Så først HUL ud til geografien!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 00:17

Lad endelig være med at lave om på en ProAccess router, men det er ikke noget problem, at koble flere routere på systemet og bortset fra sikkerdsopsætningerne skal man betragte den trådløse som om den er en kabelforbindelse hvor man ikke kan se kablet.
De fleste routere kan sættes op så de kobler på hoved routeren med fast IP eller DHCP alt efter hvad de bedst egner sig idet man jo bare lader som om hovedrouteren er den gateway den leder hen til.

Det er faktisk først hvis man vil lave interne netværk at man skal til at passe på hvordan man laver opsætningen, men det kan man også fordi man på de fleste kan fravælge wan-routing og bare bruge den som en avanceret switch.