/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Tøris til privatfest
Fra : Nischa
Vist : 46138 gange
100 point
Dato : 10-02-06 21:34

Hejsa,
Jeg står og skal holde en mellemstor fest (50 mennesker) i et selskabslokale. Da det er en tema fest og der bliver gjort en del ud af udsmykningen, kunne jeg godt tænke mig at bruge noget tøris som en prik over i'et.

Er det noget man kan leje eller købe og hvor meget arbejde kræver det?
Hvor længe holder "røgen"?
Og hvor kan jeg købe det?

Mvh. Nischa

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 10-02-06 22:02

Jeg vil tro du kan købe tøris hos Road Runner - www.road-runner.dk - de har det. De bruger det til specielle transportformål.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 10-02-06 22:02

Prøv at forhøre dig hos nærmeste ferskvarefabrik (slagteri - pølsefabrik - fiskeforarbejdning) eller hos sælger direkte http://ind.yara.dk/dk/products_services/dry_ice/
Husk fornuftig omgang med tøris http://da.wikipedia.org/wiki/T%C3%B8ris
God fest

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 10-02-06 22:09

Det er et glimrende indfald til en fest,
jeg har selv brugt det mange gange,
især unge er "helt vilde" med det.

Hvis du laver vin eller øl selv,
så har du råmaterialet til enge-produktion,
men det kræver en stærk fortætning,
så i realiteten må du købe en pose eller to.

F.eks. alle slagterierne har masser af det,
(vi får normalt fra et fjerkræslagteri),
men det har også catering-firmaerne,
de kører jo rundt med frosne mdvarer i lastbilerne.

Uofficielt kan man nomalt på disse steder få lov at hente et par kilo.

Put isen i en skål, vand på - og su skal bare se løjer!
selve røgen fordamper på 30-50 sekunder,
men skålen kan give røg i måske 5-15 minutter,
afhængig af mængden.

OG HUSK - ARBEJDSHANDSKER PÅ, isen er minus 170
og fryser din hun af ved direkte berøring.

Firmaerne køber isen hos Yara i Fredericia:
http://ind.yara.dk/dk/products_services/dry_ice/index.html

Svend-Erik Mortensgaard

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-02-06 13:30

Tøris er sjov og kan tit være prikken over iet.
Men det lyder lidt som om at du skal bruge tørisen, til at lave røg ?

Er formålet at lave røg, så skaf en rørkanon.

Tøris laver rigtig meget rør, men så skal det smides i kogende vand for virkelig lave røg, men så er alting også vådt bagefter.

Skla det bruges i drinks, skal du sikre dig at du skaffer noget tøris som er levnedsmiddelgodkendt, normalvis er tøris ikke beregnet til at komme i kontakt med fødevarer.

Hvis der ligger en stor kødproducent kylling/svin/okse kød, bruger de tit lev. godk. tøris til at lave hurtig afkøling af produkter, måske kunne man sprøge dem.

Ellers sælger Hede Nielsen tøris også i mindre mængder, men det koster kassen, prøv kontakt Hede Nielsen.

Du skal opbevare tørisen i en tyk flamingo kasse, som er fyldt helt op, så kan det sagtens holde i en uge.

Hvis det er til røg holder en stor kasse 30 min, hvis der hældes 10L kogende vand over, men så er der også tåget.
Vær opmærksom på at tøris er presset CO2, som er giftigt, i en flyver må der max være 20kg tøris, grundet CO2 udslippet, når det tør op.

God fest

Kommentar
Fra : Nischa

Dato : 11-02-06 16:49

Tak for jeres svar, jeg er dog stadig lidt i tvivl.. kan man ikke have det f.eks. under drinksbordet i beholderen og så bare hælde lidt vand over en gang i mellem? Vil der så ikke være en konstant damp henover gulvet? eller vil det kun være for en kort tid?
Er det i virkeligheden så bedre med en røgmaskine og hvad koster det at leje sådan en?

thulin-> Det lyder da lidt vildt med tøris i drinks'ne? Hvordan kan det lade sig gøre? Er det bare at lægge lidt i hvert champagne glas og så hælde champagnen over og servere? Fryser man ikke huden af af det?

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-06 12:12

Du kan sagtens hælde lidt i hvert glas, uden at man "brænder" sig på det. Det giver en rigtig sjov effekt.
Vi har tidligere brugt det til Halloween, hvor vi lavede en heksebryg som velkomstdrink, fyldt med tøris, så den boblede lystigt, og røg.

SKal du have røg hen overgulvet skal du leje en rigtig røgmaskine, prøv søg under forskellige firmaer som udlejer telte m.m. de har tit også den slags udstyr, eller mobile diskoteter.
http://discotronix.dk/udlej.html
Her kan du leje sådan en røgmaskine for 150,- kr/døgn, du vil få meget mere ud af en sådan en tøris, hvis det gælder røg.

Tørisen er sjov hvis den hældes i toiletter osv. eller i en vask sammen med sæbe, så bobler det ud over det hele.

Men en røgmaskine er hvad du skal bruge, samt måske lidt tøris til drinks.

Godkendelse af svar
Fra : Nischa

Dato : 13-02-06 12:31

Tak for svaret thulin.Også til jer andre, det bliver en super fest. Vi har valgt en sæbebobelmaskine samt tøris til drinksne..

Kommentar
Fra : dotpower

Dato : 11-11-08 13:45

Hejsa!

Grundet de mange efterspørgsler har vi valgt nu at have tøris som lagervare! :)
Desuden har vi flamingo emballage, og så har jeg tilføjet lidt info omk´ring tøris på vores hjemmeside.

M.v.h. Thomas Iversen

Road Runner A/S
Søren Frichs Vej 54
DK-8230 Åbyhøj
Denmark
Tel: +45 70270082
Fax: +45 86113625

E-mail: mailto:roadrunner@roadrunner.dk
Web: www.roadrunner.dk