/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Salt på fodtøj
Fra : Tine21
Vist : 1799 gange
175 point
Dato : 07-02-06 22:14

Nogen der har en go metode til at fjerne salt fra læderfodtøj?

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-02-06 22:16

ja har læst at det kan fjernes med kærnemælk og derefter smøres skoen med skofedt.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 07-02-06 22:16

Jeg har hørt at man skal vaske dem i mælk eller kærne mælk.
Lyder underligt, men den er hvist go nok.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-06 22:19

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=12&id=3880

Citat
Du skal bruge:
skummetmælk
klude
gamle aviser
imprægnering eller læderfedt
skål eller lignende

Vask fodtøjet

Hæld mælken i en skål.
Væd en klud i mælken, og vask fodtøjet.

Tør fodtøjet

Med en ren klud tørres fodtøjet.

Stop fodtøjet ud

Krøl avissider sammen, og stop fodtøjet ud med aviser.
Stil skoene til tørre.

Efterbehandling

Når fodtøjet er helt tørt, sprayes det med imprægnering eller smøres med læderfedt.
Hvis du har mulighed for det, så spray udendørs. Imprægneringen er brandfarlig.

Advarsel

Fodtøj må ikke stilles til tørre på varmeapparater. Varmen kan ødelægge både gummisåler og læder.
Lad fodtøjet tørre ved stuetemperatur på en avis.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-02-06 22:24

fandt også lige dette råd.

http://handyman.48.testsider.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=195

mvh timeglas

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 07-02-06 22:26

Brug 1 del eddike og 2 dele vand. Vask fodtøjet i dette. Lad det tørre godt, og puds så fodtøjet i noget læderfedt (kan købes i skobutikker). Så får du ikke problemet mere. Sørg for, at fodtøjet, er helt tørt, inden du pudser dem. Herefter kan du bruge silicone på spay-flaske. Det beskytter dit fodtøj.

Kommentar
Fra : Tine21

Dato : 07-02-06 22:36

okay, det var hurtigt og fint. Jeg vil prøve med eddike på den ene og mælk på den anden...Giver point når dette er gjort. Ekstra-spørgsmål!!!! Er det bedst at imprægnere læderet før eller efter læderfedt?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 07-02-06 22:57

Bedst efter, da det lægger et siliconelag, som er uigennemtrængeligt for vand og salt bagefter. Så længe vejret er sådan/vinter med sne og sjap, kan du klare dig med en silicone-imprægnering en gang om ugen.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 175 point
Dato : 07-02-06 23:04

Her er så lidt om skopleje

http://www.butik-avantgard.dk/Skopleje.htm

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 07-02-06 23:13

Og hvis jeg lige må komme med en indskydelse ?

Nok ikke så msart at give den ene sko mælk, og den anden edike.
Det er ikke sikkert at de to midler renser skoen på samme måde, og pludselig så har man et par sko med forskelig farve....
Så skal det kun være fordi du tester det. Jeg ville ikke gøre det på nogle sko jeg skulle bruge fremover.
Selvom man måske lige tror, at så kan man bare vaske dem omvendt bagefter igen,,,så er det ikke sikkert at skoene nogensinde kommer til at se ens ud igen.

Godkendelse af svar
Fra : Tine21

Dato : 07-02-06 23:32

Jeg takker for svaret Ans, gode links. Og Trine08: Du har nok ret! Ikke bruge forskellige metoder. I morgen prøver jeg med mælk (for det har jeg) så imprægnering og så læderfedt, som beskrevet i Ans' links. Mon jeg havde undgået saltet havde jeg brugt læderfedt? Jeg har kun brugt læderbalsam, af kokosolie, måske får det bare skoene til at se pæne ud og beskytter ikke.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 07-02-06 23:45

?