/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad betyder Agenda 2000
Fra : nullerbullerpige
Vist : 765 gange
55 point
Dato : 07-02-06 14:16

Hej!
Er der nogle som kan give mig en forklaring på hvad Agenda 2000 betyder.
Jeg er ikke ude efter hvad Agenda går ud på da jeg godt ved det er en reform om landbrugspolitik.
Men det jeg gerne vil vide er hvad selv ordet Agenda betyder, om det er en forkortelse/sammentrækning af flere ord eller noget helt tredje???

Accepteret svar
Fra : morn

Modtaget 65 point
Dato : 07-02-06 14:26

Agenda kommer fra latin og betyder dagsorden - hvad der skal/bør gøres

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-02-06 14:28
Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-02-06 14:28

Agenda – egentlig latin: 'hvad der bør gøres'

Det ser ikke ud til at ordet er sammensat/sammentrækning, forkortelse eller andet, det er blot et latinsk ord der er brugt.

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-02-06 14:58

Agenda er simbelthen det daglige udtryk hernede ved Europa-Kommissionen for dagsorden.

Agenda 2000 er et handlingsprogram, hvis vigtigste mål er at styrke fællesskabspolitikkerne og fastlægge en ny finansiel ramme for EU for perioden 2000-2006, under hensyntagen til den forventede udvidelse.

Sådan lyder den officielle "beskrivelse".

Dvs, den handler bestemt ikke kun om landbrugspolitik

Hvis du vil vide mere kan du se under
http://europa.eu.int/comm/agenda2000/index_da.htm

eller spørge mig.
Guderne må vide, at jeg har arbejdet nok med den.

frieda

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 07-02-06 15:11

Tak for svaret morn.