/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
kørsels problemer dr big.
Fra : dayworker24
Vist : 580 gange
200 point
Dato : 06-02-06 18:19

Hey jeg har en dr big der volder mig rimelig mange problemer.

problemet er så her
1. Den har en smule svært ved at starte= bliver normalt nødt til at bruge kickstarteren
2. Den gider ikke tage gassen når den endelig er kommet igang. Den går ligesom bare næsten istå, hvis man giver mere gas end tomgangsgas. somme tider går den istå når man giver for meget gas (altså hvis man ikke slipper gas håndtaget lige inden)
Jeg kan få den op på en 4000/5000 omdrejninger før den gå ned i omdrejninger eller stå, men det er kun lige nok til at få den i bevægelse.

Jeg ved ikke hvad der kan være galt.

Den kørte fint her til morgen, men da jeg skulle hjem 6 timer efter var den gal.

Jeg kan godt køre på den, men det er med 10-15 km/t. og det er ikke så fedt.

Hvad er der galt?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-02-06 18:46

Jeg ville prøve at efterse tændrør...Hvis det er ok ville jeg prøve at hælde en slat karburator sprit på tanken -det kunne lyde som kondens -det er ofte set i disse tider af året ..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 06-02-06 18:54

Hey glemte faktisk at fortælle at der er karburator sprit i, og at vi har prøvet 3 forskellige tændrør.

Den danner knist skal det lige siges, men det var ikke nye tændrør, så det kan måske være det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-02-06 19:32

Det er nærmest kun benzinmangel der giver disse problemer, og derfor tror jeg at du har en stoppet strålespids, ELLER at din nål i gasspjældet er gået løs og faldet ned, ELLER at membranpladerne er defekte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 06-02-06 19:42

jeg glemmer hele tiden nogle ting.

Jeg har prøvet at rense kaburatoren, men skal ikke sige om det er nok.
Jeg har blæst den igennem.

membranpladerne eller nålen i gasspjældet.
Kan membranpalderne godt gå i stykker mens den står stille eller kan det være sket da jeg har prøvet at starte den?

ligeledes med nålen kan den godt gå af eller i stykker, mens jeg har prøvet at starte den?

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 200 point
Dato : 06-02-06 19:52

Har du prøvet at køre uden luft filter??? Det kan jo også være tæt....Det lyder bare mærkeligt at den kørte fint i morges og bare ved at stå stille bliver den sløv??!!
Kan det mon være fugt??? Hvis det viser sig at være fugt kan du efter du har tørret den sprøjte dit lednings net ind i Pronto som er fugt for trængende . Mange ideer men...............

Mvh sverola

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 06-02-06 20:26

vi har haft taget luft filtret af, men det har ingen virkning.

Men det er rigtig nok
Jeg stilte scooteren, og 6 timer efter er den som jeg har beskrevet.
Jeg aner ikke om det kan være fugt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-02-06 20:51

Nej der er jo intet der går i stykker ved at stå.
Men hvis den var meget varm da du stillede den hen, så kan den blive utæt i bund og toppakning, når den bliver kold, mange glemmer nemlig at man skal efterspænde pinboltene efter ca 500km(Efter cylindermontering)
Kan den tage gassen efter nogen tid, når den står på støttefod.
Man kan jo forholdsvis let mærke om nålen sidder løs, hvis man giver gas, og stikker fingeren ind i indsugning på karburatoren.
Prøv også at trække slangen af karburatoren for at se om der kommer nok benzin, når du kickstarter.
Nu er det vel ikke bare dit benzinlåg der er for tæt, og danner vaccum når du bruger benzin?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-02-06 20:57

En Dr. Big går ikke i stykker! Det må være en betjeningsfejl!

Har du husket at blande rigeligt olie i dine benzin? Den skal have en RIGTIG fed blanding - det smørrer godt og mindsker friktion i cyllinderen.

Brug aldrig karburator sprit på en Dr. Big - det er ikke nødvendigt. En Dr. Big er kvalitet ud over alle grænser og den behøver ikke den slags.

Hvis du vil have den til at køre rigtigt godt skal du montere en spraydåse med dieselstart med en slange der går direkte ned til indsugningen på dit lutfilter. Det kan sætte skub i sagerne på en Dr. Big når man trykker et skud af i den.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 06-02-06 21:00

Jeg kørte 800 meter så jeg kan ikke forstå at den kan blive for varm.

Jeg har godt nok ikke efterspændt boltene efter de 500 km.
tror det er 1000-1500 km siden vi har haft dem spændt sidst.

Jeg har haft noget af det samme problem før, men der kunne den tage gassen efter noget tid (på støttefod)
Men det kan den ikke nu den forbliver træls.

Der kommer nok benzin ned til kabu det har vi tjekket.

i morgen tjekker jeg lige

Det med benzin låget.
Boltene ved cylenderen.
Nålen i kaburatoren.

Hvis i har flere ideer hvad det kan være skal i bare sige til.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-02-06 21:05

tændrørshætten

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 06-02-06 22:12

Flash77
jeg behøvede desværre det kaburator sprit da den efter 5 km ville stoppe fordi kondensvandet havde frosset sig fast.

men er enig at det ellers er en god scooter

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 22-03-06 16:00

Tak for svaret sverola det var fugt.

og nu har den også fået noget imord fugten