/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gravhund ?
Fra : musepige
Vist : 440 gange
100 point
Dato : 05-02-06 20:29

Vi skal have hund og vi har besluttet os for en gravhund. Vi kender ingen med gravhunde så vi er lidt uvidende om dem. Er der nogle der har erfaringer med dem og hvad er gode samt dårlige sider ved dem.. Den gravhund vi skal have er 6 år. Har det nogen betydning ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-06 20:41

Ja, jeg har haft tre gravhunde for en del år siden.

dejlige hunde, med et specielt temperament.

Nu kommer det selvfølgelig an på hvilken linie den er avlet fra, og hvordan den er opdraget den du skal have.

men egenrådig, charmerende, er nok de to ord der falder mig først ind.

En gravhund har sin egen stærke vilje, og kan være særdeles svær at opdrage.

Hvis man bor et sted, hvor hunden har mulighed for at løbe frit, skal man ikke umiddelbart være forberedt på, at dyret gider kommer når man kalder på den......jo, hvis det passer den, og den ikke lige har fundet en spændende fært den skal følge.
De fleste gravhunde har et meget stærkt jagtinstinkt.

Mange gravhunde egner sig ikke til børn, medmindre de er vokset op med børnene.
De er ikke helt så tolerante over for børn, der evt. kan finde på at drille eller gå til hunden hvis den har bestemt den vil være i fred.

Men ellers dejlige hunde.

Og så mere praktisk.
Pas på de ikke bliver for tykke p.g.a. den lange rygrad kan de få problemer med diskosprolaps hvis de bliver for "tunge" om maven, og af samme årsag, egener de sig ikke til et hjem med mange trapper.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 110 point
Dato : 05-02-06 20:45

Hej Musepige
Tillykke med jeres ny Gravhund som i skal have, for at svare på det sidste først, så har du ingen problemer med hensyn til renlighed, for de er forlængst overstået og du har sikkert også fået en hund en en balast af en del lydighed, så hvis jeg var dig ville jeg ikke have nogen betænkeligheder, af minuser kan være, at den har fået lov at gø i et væk og et andet er, at den har fået lov at grave haven op til ruiner, men ellers syntes jeg ikke at en gravhund er et problem, dog skal du være opmærksom på, at den nok ikke kan løbe løs på grund af dens jagt instinker, det kommer and på hvad ejeren af den, har lært den, så det er nogle af de ting du skal have af vide af dem.
Normalt er gravhunden en sød familie hund og sin ejer hengiven og vil gøre alt for at gøre dig tilpas.
Så god fornøjelse med din snarlige ny erhvervelse.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 21:11

Netop fordi gravhunden er en selvstændig og selvbevidst lille hund, så kan det gå helt godt at lade den skifte hjem i så sen en alder. Det kan betyde noget, hvor meget det nye hjem ligner det gamle. Alle hunde er vanedyr.

Få så meget som muligt at vide om, hvordan den har levet indtil nu, og prøv på at leve op til det i hvert fald i en periode. Så kan I tilpasse jeres adfærd til jeres egne behov efterhånden.

Det kan sagtens gå godt og I kan blive rigtig glade for den.
Er det en internat-hund, eller er det fra private?

Godkendelse af svar
Fra : musepige

Dato : 05-02-06 21:38

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 11:07

Har selv to gravhunde... og ja de har en helt speciel karakter
Jeg vil anbefale dig at låne bogen Gravhunden af Dr. Bruce Fogle - Aschehougs Hundebøger - ISBN 87-11-12549-5

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 11:09
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 11:12

om bogen... http://www.bogorm.dk/bog.asp?bog=8295
Håber ikke det gør noget, at jeg kommer ned disse "sene" kommentarer... som alle er velment

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 06-02-06 16:52

Det er lidt sent, men håber, at I læser dette alligevel.

Min mor fik for nogle år siden en gravhund, som ellers skulle have været aflivet, da ejeren ikke kunne have den længere på grund af sit arbejde (rejste meget). Den var 6 år. Det gik rigtig godt, så det kan godt lade sig gøre. Mit råd er: Det kan godt svare sig at bruge meget tid sammen med hunden (især i starten), så den kan blive rigtig tryg ved jer.

Det I også skal spørge den forhenværende ejer om, hvis det kan lade sig gøre, er hvilke sygdomme hunden har haft og evt. har, ogr om I kan forvente nogle sygdomme.

Da min mor fik sin gravhund, viste det sig, at den havde nogle tandproblemer (dyrlægen formodede, at den havde bidt i metal), så den måtte til dyrlægen, senere fik den diskusprolaps, angiveligt fordi den havde gået meget på en jernvindeltrappe.

Men selve hunden var sød og god, og "overtagelsen" gik rigtig, rigtig godt, så held og lykke med projektet.

Jeg plejer at sige, at selvstændige hunde er kloge. Så tænk på det, når I måske synes, at hunden er lidt for selvstændig. Der er en årsag til, at de gør, som de gør.