/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
elektrokemi, brændselscelle
Fra : superwatt
Vist : 930 gange
500 point
Dato : 05-02-06 15:42

hvordan vil i beskrive trykafhængigheden for en brændselscelle?
Temperatur afhængigheden har jeg beskrevet ved hjælp af entropi, at når den vokser, så vil spændingen for cellen også stige....m.m.
Men når det kommer til tryk, kan jeg ikke finde nogen formel som jeg kan beskrive trykafhængigheden for brændselceller:(

PLEASE HELP
Superwatt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-02-06 16:43
Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 05-02-06 19:37

Hej superwatt

Når du ikke har kunnet finde formler for trykafhængigheden kunne det måske skyldes, at der ingen sammenhæng er. De typer, der bruger med flydende kulbrinter - DMFC, SOFC m.fl. er ikke trykadhængige, måske PEM?
Måske kender du nedenstående materiale - det kan måske kan det være en hjælp .

http://www.risoe.dk/rispubl/afm/afmpdf/installationsnyt_2002.pdf
http://www.vvsu.dk/elearning/bc01-05.htm
http://www.risoe.dk/rispubl/risnyt/risnytpdf/ris0201/risoe-2-2001s31-33.pdf

mvh

Accepteret svar
Fra : hjulmand81

Modtaget 250 point
Dato : 06-02-06 13:47

2603ph er lidt på vildspor mht. at fx SOFC ikke er afhængig af trykket for det er tilfældet. Ligeledes er PEM m.fl.

Trykafhængigheden kan udledes efter Nernst ligningen og er som følger:

U2 - U1 = (RT)/4F * ln (p2/p1)

hvor U2 - U1 er ændringen i spænding ved fx at lade trykket stige fra p1 til p2

Teorien stemmer dog ikke altid lige godt overens med de målte værdier... Med SOFC passer det rimeligt, men fx PEM kan vise sig væsentlig mere afhængig af trykket - dette kan dog skyldes mange ting i designet af cellen.

Håber det er brugbart!

Kommentar
Fra : superwatt

Dato : 08-02-06 08:40

Du (hjulmand) har lavet en lille fejl i brøken hvori du skriver 4F....det skal være zf hvor z er antallet af elektroner. desuden kender jeg godt til denne ligning, men syntes ikke den er god til at forklare sammenhængen af trykket og spændingen for en brændselscelle. men tak alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : superwatt

Dato : 08-02-06 08:42

Tak for forsøget hjulmand81. Jeg kunne bruge lidt af det...eller...

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 08-02-06 10:15

Superwatt
Omkring de celler jeg nævner nemlig SOFC og PEM på hydrogen har jeg nu ikke lavet nogen fejl jeg har bare hjulpet dig ved at skrive Nernst udtrykket fuldt op derved konstateret at z = 2 men der desuden findes et 2-tal fra reduktionen af logaritmeudtrykket der involverer partialtrykket af de respektive gasser.
Nu giver jeg mig dog lidt bedre til så håber du kan bruge dette

Skriv det fulde Nernst udtryk op E = E0 + RTlnK omskriv ligevægtskonstanten til partialtryk. Nu har du så et udtryk for hvorledes spændingen forholder sig til hver af partialtrykkene. Ved at se at hvert af disse partialtryk blot er en koefficient ganget md totaltrykket kan du isolere udtrykket RT/4F ln(P).

Og herefter kan du så udlede det som jeg startede med at sige - så helt forkert på den er jeg nu ikke. Det er faktisk mere forkert (efter min mening) blot at skrive z da du så ikke har specificeret hvilken reaktion du ser på