/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
kriminaltet i muslimske lande
Fra : aroma
Vist : 1459 gange
200 point
Dato : 05-02-06 14:39

Er der en som kan sige hvor stor kriminalteten i de muslimske lande er?

Hvor mange bliver myrtet (også æres drab) i en stor by, i forhold til USA og Europa.
Hvor mange indbrud og andet krimianlitet i en stor by, i forhold til USA og Europa.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-06 15:03

Æresdrab bliver ikke beregnet som kriminalitet, men en naturlig del af hverdagen og kulturen.

Decideret kriminalitet som drab, indbrud og vold, findes der ikke noget særligt af, idet det medfører betydelige straffe, som f.eks. afhugning af en hånd, for mindre berigelseskriminalitet.

Såfremt en kone er utro,eller bare manden kan "skaffe" 4 vidner der kan fortælle at hun er det, er det legalt i visse kulturer at slå hende ihjel.

Sådan noget som optøjer o.lign, som har til hensigt at håne andre lande og deres kultur/religion, anses heller ikke for kriminalitet.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-02-06 15:36

Sikke en beskrivelse....

Jeg gætter på, at du holder ekstrabladet, Dova???

Sorry, Aroma.... Jeg har ikke undersøgt sagen og kan derfor ikke svare... Måtte bare le lidt af den beskrivelse der...

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-06 16:49

Næ vaxen, men har læst koranen, og kender en muslimsk familie der er konverteret til kristendiommen, og hvad det har medført af problemer for dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-06 16:51

Og nej vaxen, jeg holder ikke ekstrabladet, men måske du skulle begynde på det, så du kan få åbnet dine øjne lidt for livets barske realiteter

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 16:56

Ork,ork,ork... Så kunne det osse være sjovt at se en muslimsk beskrivelse af de kriminelle forhold i de "kristne lande"..

Spørgsmålet må da være en vittighed, der er kommet i forkert gruppe. Og dovas svar vel ligeså..

aroma vender vel ikke nødvendigvis tilbage og deltager i "debatten"

mn, --JEG holder ekstrabladet, vaxen... Er der noget galt i det??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-02-06 16:57

Det kunne jeg aldrig drømme om - jeg ynder at se verden nuanceret fremt for ensporet - a' la ekstrabladet....

Men, vil man have et godt grin, blive forarget, skræmt, eller have noget til at tænde op i brændeovnen med - tja, så kan den vel gå i en snæver vending....

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 16:58

mmmmmmmmmmmmmmmmmm... Er det kke BT I snakker om??????????????

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-02-06 16:59

Det er der ikke noget galt i Birgitta.... Du må holder lige, hvad du vil...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 17:08

...Jeg vidste ikk' at min verden var ensporet....
Her gik jeg lige og var så glad for den..

Nå, men jeg GÅR ind for ytringsfriheden...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-02-06 17:18

Jeg sagde nu ikke noget om din verden - jeg sagde, at jeg finder Ekstrabladet ensporet - resten var din fortolkning

Men - så længe du er glad, Birgitta, så er alting godt!

Ytringsfriheden er et ubetinget hit....Og hvis vi meget civiliserede danskere her i vores lille smørhul forvalter den på en ordentlig måde, tja, så kan den ligefrem være noget, vi kan være rigtig rigtig stolte af....

Desværre, er der nogen, der synes, at når nogle mennesker opfører sig tåbeligt, så er man i sin fulde ret til at opføre sig præcist lige så tåbeligt... Ja, den er forunderlig denne verden

Vaxen

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 05-02-06 17:18

Dova.

Jeg spørger igen.

Hvor står det i koranen, at æresdrab er ok.

I koranen står der, at hvis du tager et liv, vil gud straffe dig som du har udryddet hele menneskeheden.

Hvorfor spreder du alle disse rygter.
Det er næsten uhyggeligt, at voksne mennesker kan være så himmelråbende ubegavet, og så oven i købet skilte med det.

mvh

polpot

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 17:24

----------næh, det står heller ikke i ekstrabladet...........

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 05-02-06 17:26

Ham gud får da travlt med de muslimer en dag

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 17:30

Det er jo derfor han har ansat jomfruer til at hjælpe sig...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 05-02-06 17:33

Han er sq smart.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 17:36

Ja, han må næsten være en hun

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 05-02-06 17:41

Har ellers fundet noget spændene:

Hvis en muslim ikke selv bespotter Gud, er der heller ikke nogen grund til at føle sig skyldig, pga. at andre gør det.

Herfra : http://www.islam.dk/

Klart at han er en hun.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-02-06 17:43

http://www.islamstudie.dk/ret_straffe.stening.htm
Ifølge ovenstående link er drab for utroskab fra kones side ikke strafbart med døden, men med social straf det vil sige at en uto kone eller mand ikk på gifte sig på ny med en troende muslim, men kun med en ikke troende/ utugtig. dog findes der gruperinger som har anderledes tolkning idet de tolker at drab for utugt er tilladt ifølge vise citater af profeten, som ikke er det samme som hvad der står i koranen. Så hvis der ledes længe nok kan en muslim åbenbart finde en undskyldning for det, det er lige som hos alle andre, men det betyder jo ikke at det er en strafri handling i det gængse samfund.
Den med de 4 vidner er rigtig nok, men dog en srafbar handling hvis det viser sig at være falske vidner.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-02-06 17:57

Jeg har svært ved at "tro" at der findes en sådan opgørelse officielt ihvertfald.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 18:00

ups, mulberry, -det var da ikke "DRAB for utroskab" der ikke var strafbart... Og hvis konen er blevet stenet for utroskab, så kan hun da ikke gifte sig igen, -hverken med en ende eller ikke troende muslim...

Det var UTROSKAB, der ikke var strafbart med døden, men med en social straf, som gjorde, at den utro ikke kunne gifte sig igen med en troende muslim.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-06 18:02

polpot

Citat
Frafald fra islam jfr. de hellige skrifter (straf)

"Hvis nogen forlader islams religion, så dræb ham"
"When someone leave his islamic religion, then kill him " Hadith Sahi al-Buchari Vol.9.nr.57

"Ethvert menneske, som forandrer sin religion (fra islam), dræb ham!"
"Any person, who has changed his religion (islam), kill him". Hadith Sahi al-Buchari, vol.4, nr. 260

"De som forlader islam som pilen fra en bue, hvornår du end finder disse, dræb dem, for der vil være en belønning på opstandelsens dag for dem, som dræber dem" (Muhammads ord refereret af Ali !)

"Who goes out of islam like an arrow, whenever you find them kill, for there will be an reward for them, who kills them at the day of resurrection". Hadith Sahi al-Buchari vol 6. nr.526

Se også Abdul ala-Mawdudi: "Law of Apostasy" (Canada, udgivelsesår og forlag??, den skulle lige være kommet; oversat fra Urdu).

"al-Buchari" er den vigtigste og mest troværdige kilde til udtaleser fra profeten Muhammad.
"Sahi" står i denne sammenhæng for "absolut troværdighed".

Citat
Den som forlader islam skal dræbes
Skær halsen over på dem

Det er for os naturligt, at man har retten til at skifte religion. Det er en af de rettigheder, som Grundloven indebærer.

Dette accepteres ikke af islam, idet Koranen og dermed islamisk lov påbyder at dræbe den mand og piske den kvinde, som vil forlade islam.

Citat
I Islam fastsætter Koranen og profetens Sunna straffe for forskellige forbrydelser, for eks håndsafhugninger ved tyveri, piskning og stening ved utroskab, dødsstraf ved blasfemi og fornærmelse af profeten, etc. I de senere år har stadig flere islamiske stater grebet tilbage til disse straffe for at følge Koranen, idet man samtidig tager afstand fra vestlig straffepraksis. Fundamentalisterne anser det som en del af religionsfriheden, at muslimer kan følge islamisk lov også på det strafferetslige område.

Citat
Islams æresbegreb er også grunden til, at en bror vil dræbe sin søster eller en mand sin hustru, hvis han føler hun har krænket familiens ære. Således kan en familie slippe af med en besværlig kvindelig slægtning, som gør oprør. Der er sket en stigning i antallet af æresdrab, i dag dræbes også i Europa ganske jævnlig kvinder, fordi de har "mistet ære" iflg. islam. Selv om Beena Sarwar henviser til æresbegrebet for disse drab, så er baggrunden lovgivningen i Koranen;

Citat
IKKE-MUSLIMER MÅ IKKE HAVE MAGT OVER MUSLIMER
"Islam forbyder tilstedeværelsen af fremmede styrker i muslimernes områder, samt at andre ikke-islamiske magter har autoriteten over muslimerne, fordi den viser muslimernes svaghed og samtidig giver disse fremmede magt og autoritet over den kommende islamiske stat, og dette er fuldstændig illegalt:
"Allah vil aldrig tillade at de vantro får autoritet over de troende".(OQM.)
Hvilket betyder at Allah har gjort det strengt haram (illegalt)......

Citat
Islam forbyder absolut, at muslimer underkaster sig andre principper end islams.... Følg det, som er nedsendt jer og følg ingen anden ved siden af ham (Sura 7.3)

http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=621

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 18:03

"Hverken med en troende eller en ikke troende muslim" sku' der stå...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 05-02-06 18:05

De er da lidt primitive, de muslimer

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-02-06 18:08

Ja, det var det jeg mente, undskylder også for stavefejl en masse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 18:17

dova, den side du henviser til er lavet af en anti-islamitisk forening, kaldet "Dansk Kultur"...
De citater kan man da ikke tage alvorligt...

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 05-02-06 18:17

Polpot

Du skrev:

"Jeg spørger igen.

Hvor står det i koranen, at æresdrab er ok.

I koranen står der, at hvis du tager et liv, vil gud straffe dig som du har udryddet hele menneskeheden.

Hvorfor spreder du alle disse rygter.
Det er næsten uhyggeligt, at voksne mennesker kan være så himmelråbende ubegavet, og så oven i købet skilte med det. "

Bortset fra dova på bedste vis har vist dig eksempler som du tilsyneladende ikke kender til, trods din selvudråbte ekspertise udi islam så må jeg igen påpege overfor dig at der er en verden til forskel på hvad der står i koranen og hvad der er realiteterne i de muslimske samfund. Dette skyldes temmelig sikkert at de imam´er der tolker koranen overfor de troende, gør det med baggrund i den kultur de er opvokset med.

De ville derfor være yderst interresant at høre dig forholde dig til realiteterne fremfor koranen.

m.v.h. Steenk1

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-06 18:25

Jeg kan desværre ikke underbygge med citater, men efter hvad jeg har erfaret så har Islam bevæget sig i forhold til de ældste skrifter ganske som Jesus modsagde de steder i det gamle testamente, hvor man skulle dræbe osv..
Problemet er nok, at de der underviser (prædiker) sætter dagsordenen for hvilke læresætninger der skal forkyndes da der er mange der ikke selv vil kunne læse skrifterne. Modsætningen er nok vore præster, som er meget fleksible, hvis de overhovedet er troende.

Egentlig tror jeg ikke, at kriminaliteten er større i muslimske lande, men vi finder nok bare gerningerne mere barbariske i forhold til et moderne sekulært samfund.

I virkeligheden er det nok sharia lovgivningen som vi ikke kan acceptere fordi straffene er hårde og fordi mange ting som vi kriminaliserer ikke er strafbare i den.

Altså det jeg mener er, at man ikke altid kan læse i Koranen hvordan Islam efterleves og man kan jo heller ikke læse i Biblen hvordan vi lever, men der er forskellen nok at vores samfund er sekulært, hvor de traditionelle islamiske lande er religiøse.

Kommentar
Fra : aroma

Dato : 05-02-06 18:34

Er der igen som kan give nogle rigtige tal eller Procent tal i hen hold til andre lande?
Hvad der står i koranen intreserrer mig ikke. Det jeg vil vide er om kriminateten er større i de muslimske lande i forhold til andre lande.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 05-02-06 18:40

Nu kommer det jo an på hvad du lægger i begrebet: kriminalitet?

Jeg er overbevist om at den er mindre, de fleste kriminelle muslimer bor jo i andre lande

Og her i Dk får de 30 dage, i bananstaten bliver de et hoved kortere, så klart, de holder sig på måtten dernede.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-02-06 18:56

Jeg tror ikke disse tal findes, da der kun er en muslimsk stat, som er sekulariseret (stat og religion er delt) og det er Tyrkiet, som også har et demokrati. I de øvrige islamiske stater er der et totalitært styre og tal for kriminalitet offentliggøres ikke, og hvis de gør er de ikke rigtige.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-02-06 19:05

Og til dova. Jeg er chokeret over, at du kan skrive sådan noget usorteret ølsnak.

Du er jo med til at gøre kulturkløften mellem mellemøsten og DK større. Jeg ved at du ikke er den eneste, DF er jo gået 2,5% frem i meningsmålingerne. Modstanden mod de fremmede bliver altså større og den meget medladende tone i den offentlige debat om indvandrene er sikkert heller ikke uden betydning for at konflikten i Muhammedsagen er eskaleret.

Du skal holde din mund med denne nedladende tale om muslimer, hvis du vil fred i verden.

Mange bække små gør en stor å.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 05-02-06 19:16

Klart, viviborgen, vi stryger dem da bare med håret, de muslimer.

De SKAL jo være her, vi skal jo tage hensyn, vi skal jo være så tolerante.

( Synd det så slutter lige her med min tolerance overfor den samling abekatte)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 19:35

Det der sker i de muslimske lande har INTET at gøre med de muslimer, der bor i Danmark.

Det er frygteligt, det der sker, især fordi det splitter store dele af verden. Men årsagen er IKKE profet-tegningerne, men selve forskellen mellem de landes kultur og den vestlige verdens kultur.

Men jeg tror egentlig, at forholdet mellem gammeldanskere ( ) og muslimske indvandrere på sigt vil FORBEDRES fordi det er så åbentlyst, at vi herhjemme er enige om, at optøjerne i de muslimske lande er helt ude af proportion.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-02-06 19:37

Nææ, maj_britt, vi skal da tage hævn, et øje for et øje...

Det er nemlig gode kristne værdier!! Her, hvor vi bestemt ikke reagere middelalderligt og uciviliseret (i modsætning til de der abekatte). Her, hvor vi hylder demokratiet og ytringsfriheden (i modsætning til de der abekatte). Her, hvor vi bare vil have fred i verden (i modsætning til de der abekatte). Her, hvor vi elsker vores næste som os selv (i modsætning til de der abekatte)

Så lad os afbrænde koranen, lad os smadre nogle pizzariaer, lad os sende abekattene hjem, hvor de kommer fra...

Hold da fest, det er pinligt at være dansk i disse tider....

Vaxen

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-02-06 19:39

Øje for øje gør blind
og tand for tand gør, at man mister bidet.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-02-06 19:47

Maj Britt....det er holdninger som din, der får krisen til at eskalere...tænk lidt længere en til din egen næsetip og hold op med at pille i din navle.

Verden er globaliseret og det kan ikke ændres, så følg dog udviklingen eller erkend, at du er stået af.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-06 19:49

Det er lidt pudsigt, at når en etnisk dansker udtrykker sig følelsesmæssigt bramfrit på grund af anslag mod danske ting så er det noget FY, mens det er forståeligt og undskyldeligt når fremmede gør det samme på en ikke mindre voldsom måde når deres kultur er ramt.

Bare en tanke!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-02-06 19:58

BjarneD - det er ikke forståeligt at nogen udtrykker sig sådan overhovedet - i mine øjne...

Det, jeg ikke begriber er, at danskere griber til metoder, der moralsk set (i mine øjne, vel at mærke) også er anstødelige i forhold til det, vi kender som gode danske værdier....

Som sagt i starten - at nogle gør tåbelige ting berettiger tilsyneladende at andre gør tåbelige ting...Og her har vi så en ond cirkel...

Når vi kalder os civiliseret i forhold til deres "middelalderlige værdier", som det ofte argumenteres, så synes jeg, det er på sin plads at opføre sig civileret.... Måske foregå med et godt eksempel i stedet for at fare til samme platte metoder...

Vaxen

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-02-06 20:00

Det er ikke undskyldeligt, men man skal ikke kæmme alle under en kam, og at der afbrændes ambasader mm. skal jo ikke styrke fremmedhadet i DK. De muslimer der pt er i DK har da alibiet i orden.

Handelsboykotten af danske vare til mellemøsten er da heller ikke særligt effektivt. Vi skulle efter sigende eksportere dannebrog i massevis til bl.a. Gaza.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-06 20:08

Følelser er ikke rationelle uanset hvem der nærer dem.

Nu vil I vel ikke påstå, at de pågældende danskere burde være klogere - det vil jo være racistisk!

Jeg er ikke enig i de voldsomme udbrud, men finder dem trods alt mere forstålige end pædagogisk bedreviden!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-06 20:29

Citat
Du skal holde din mund med denne nedladende tale om muslimer, hvis du vil fred i verden.

Det er heldigvis noget jeg selv bestemmer, jeg skal godt nok ikke dikteres af en flok fanatikere, der med koranen i hånden, påberåber sig retten til at diktere hvordan vi skal leve i DK.
Eller af idealistiske danskere, der vælger at se verden i et rosenrødt skær: "jamn, der skal være plads til os allesammen". (Det vil kun fungere, såfremt intentionerne er gensidige fra begge parter)

Og fred i Verden får vi i hvert fald ikke ved at vi her i Danmark smider os på gulvet og siger som en gulvmåtte, fordi vi er åååååååhhhhh så tolerante og gæstfrie
Næ, så bliver vi på et tidspunkt ude i fremtiden rendt over ende, og kommer til at føle os som jaget vildt i vores eget land, lige som de andre religiøse minoriteter i tidens løb er blevet det andre steder i verden.

Synes egentligt, at Birgitta rammer noget rigtigt her:

Citat
Det er frygteligt, det der sker, især fordi det splitter store dele af verden. Men årsagen er IKKE profet-tegningerne, men selve forskellen mellem de landes kultur og den vestlige verdens kultur.

Og i den forbindelse kan jeg tilføje, at for min skyld, kan de muslimer have lige nøjagtig den kultur og leve efter den religion de nu har lyst til, hvis det ellers harmonerer med gældende lov og ret hvor de nu vælger at slå sig ned........men det kan ikke være rigtigt, at andre lande og deres befolkninger, skal til at gøre indrømmelser f.eks. på egne love og give køb på egne rettigheder fordi en flok muslimer har fundet det bekvemt, at slå sig ned i disse lande.

Hvad er de egentlig flygtet fra.....er der nogen der tænker lidt på det?

De kommer her under påskud af, at de ikke kan leve med vold og diktatur i hjemlandet, og derfór er forfulgte og i livsfare.
Hvis det passer, hvorfor skal nogen af dem så med F...... vold og magt og trusler om det ene og det andet, forsøge at gøre DK til en filial af Saudiarabien.

Og dem der ifølge diverse statistikker er flest problemer med, nemlig 2.generationsindvandrere, der efter hvad der har været afdækket i medierne, er nemme at hverve som medlemmer af ekstremistiske grupper.............hvis de har så meget foragt for danskernes levevis, og åbenlyst udtaler at de ikke respekterer DK's love, fordi Koranen er hævet over den slags, hvorfor rejser de så ikke i stedet til et land hvis levevis og kultur passer til deres religiøse overbevisning.

Svaret: De vantro hundes pengekasse fejler ikke noget

Og jo, jeg ved godt, at det ikke er alle muslimer der er sådan, og at mange af de der bor her i DK ikke ønsker den ballade. Og at mange gør en indsats for at tilpasse sig, og at ikke alle fordømmer danskerne, men respekterer at vi har en anden kultur.
De er jo heldigvis ikke religiøse rabiate ekstremister allesammen.

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 05-02-06 20:58

Til steen kl1

Dova henviser ikke til noget, jeg ikke kender til.

Jeg ved godt der findes en højrefløj i danmark, der har hjemmesiden, der skriver falske og ukorrekte ting om islam, for at øge hadet og misforståelserne blandt DK´s borgere

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-02-06 20:58

Dette spørgsmål er nok næsten umuligt at besvare ....
Der er så mange muslimske stater verden rundt-men der bliver oftest bare fokusert på de mellem østlige p.gr.a ekstremisterne der med koranen i hånden kræver "deres" ret..??!!
Hvem vidste at Malaysia er en muslimsk stat ???? http://www.adventureworld.no/rejseinfo/asien_-_paa_danmarks_mest_aktive_rejseportal/malaysia_-_lande_og_rejseinformation/befolkning,_kultur_og_religion/

Jeg vil så uanset nationalitet -tro-overbevisning-mene at det gamle ord "Lov lyde eller land fly" er den rette måde at forholde sig til et lands love og regler på..Så hjælper ikke de 10 bud ...Eller Koranen en døjt-hvis det besøgte land har en anden religion/diktatur/lovværk...
Kan man ikke lide lugten af brød er det et slagteri man skal opsøge ...
Jeg forholder mig bare til en' religion og det er Realismen....
Slår du en anden på fingeren ,så kan du regne med at at han slår dig på to ... Så det er bedst at lade være med at slå i udgangs punktet

Et lille suk fra sverola

Kommentar
Fra : aroma

Dato : 05-02-06 21:01

Det er helt fint at alle muslimer siger boykot til alt det der er Dansk. Den Danske kr. er så Dansk, så at alle muslimer også vil sige nej til dem!

nej tak til bistandhjælp, børnepenge og understytelse
nej tak til ulandsbistanden Så kan vi hjælpe de få andre lande.

Her vil så lige stille nogle spørgsmål til de muslimer?
Hvorfor er der så mange lande som modtager ulandsbistand muslimsk styret?
Hvorfor er der så mange fra de muslimske som søger asyl i andre lande? på grund af forfølgelse og undertrykkelse.
Hvorfor er der 50% muslimer i Danske fængsel og muslimer udgøre 5% af den Danske befolkning?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-06 21:03

Det er IKKE muslimerne i Danmark, der laver oprør i de muslimske lande!!

Og de tegninger var jo ikke bare noget med, at et par fyre på en redaktion satte sig ned og besluttede, at de ville prøve at fornærme alle verdens muslimer. Der var en forhistorie...

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-02-06 21:55

Aroma. Grunden til at der er mange muslimer på flugt i verden er, at stort set alle muslimske lande er diktature uden ytringsfrihed. Så hvad ville det nytte at flygte til et andet diktatur.

Demokratiet er den dårligste styreform i verden.......... lige efter alle andre, sagde Thurthill på sin vanlige underfundige facon. Han har ganske ret, for et demokrati kan også undertrykke et mindretal, som det sker her i landet med eksempelvis muslimerne. Demokratiet er langt fra den perfekte styreform, men netop den dårligste ....lige efter alle andre.

Dit indledende spørgsmål giver du selv svaret på, nemer du, du forsøger at påvise, at muslimer er ringere mennesker end os vesterlændinge, fordi en relativ stor procentdel ender i de danske fængsler, men det kunne jo skyldes dårlig integration. Det er utopi at tro at muslimer, der er vokset op i et diktatur skulle kunne modnes til at fungere i et demokrati med et trylleslag, når de kommer over grænsen. Det tager tid at lære at fungere efter alle vore uskrevne regler, når man kommer fra et samfund, hvor alt er regelsat. Det er ikke pga. religion, at de muslimske drenge ender i fængsel, det er pga. svigt fra forældre som ikke magter de store omvæltninger og dernæst svigt fra det danske samfund. Dertil kommer at de muslimer der får opholdstilladelse i DK ikke er uberørte af grunden til, at de netop fik opholdstilladelse. De er flygtninge og er ofte traumatiserede og deres børn er derfor også sekundært traumatiserede. De har derfor brug for hjælp til at få en tryg tilværelse ikke en nedladende holdning fra de danskere som tror, at vi bor i det jordiske svar på paradis. Danmark er et yndigt land, men det er der også mange andre steder der er, og måske skulle danskerne spare lidt på selvtilstrækkelighed og forsøge at være lige så næste kærlige, som vi tror vi er.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-02-06 22:15

viviborgen....... Mener du dermed at Danmark som har haft sin "opvækst" fra ,da vi troede at Odin og Thor samt resten af Aserne styrede os og via kristendommen skal sætte os tilbage og lade os fortælle hvilken tro /kultur som nu skal dominere ?????
Tjaeee ...jeg vil ikke give dig helt ret i det.... Jeg ser at mange lande er blevet bygget op ved hjælp af kriminalitet ..tag feks USA hvor Mafiaen har gjort sit til at landet er hvor det er idag...
Så måske er det bare at sætte sig hen og lade ting ske og så se hvad resultatet bliver???

Nej jeg må nok bakke ud der ,,,, Tolerance er en ting men at opføre sig som en hund der har fået klø ,for senere at komme tilbage for at få flere ???? Ikke jeg .....

mvh sverola

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-02-06 22:43

Jeg mener overhovedet ikke at der er nogen tro som skal dominere. Jeg mener, at Danmark er nødt til at forstå, at vores kolonihaveidyl skal blandes med lugten af kibab og forårsruller. Om vi vil det eller ej er verden blevet mindre og den bliver mindre endnu. Vi må belave os på, at den udvikler sig i en multietnisk retning, så kan vi jo synes om det eller ej, vi kan være åbne og forsøge at forstå eller vi kan gå i krig for vor ret.

Muhammedtegningerne var bl.a. en antydning af at alle muslimer er terrorister, det var ikke smart og lur mig om muslimerne ikke ville vinde en injuriesag via retsystemet.

Jeg siger ikke, at vi skal kaste os i støvet og være underdanige og jeg synes faktisk at Per Stig Møller håndterer sagen på en glimrende måde, men jeg synes, at det er idioti, at gøre en systemsag til en personsag med anklage mod navngivne muslimer/imamer som Pia Kjærsgård gør.

Jeg synes så sandelig også at angreb på de danske ambassader er en rystende udvikling, men det er heldigvis stadig 'kun' på gadeplan og ikke de muslimske landes regeringer der reagerer voldeligt.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 05-02-06 22:51

viviborgen
Du sagde:

"Jeg synes så sandelig også at angreb på de danske ambassader er en rystende udvikling, men det er heldigvis stadig 'kun' på gadeplan og ikke de muslimske landes regeringer der reagerer voldeligt."

I tilfældet med afbrændingen af den danske ambassade i damaskus, gjorde myndighederne i syrien intet forsøg på at stoppe det. I betragtning af de internationale konventioner omkring ambassader, kan det kun tolkes som at den syrieske regering støttede afbrændingen.
Dette må da vel nærmest betragtes som værende en voldelig handling fra syriens side.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 06:52

Er I ikke ved at gå i "selvsving"... lige som muslimerne
og komme lidt væk fra det oprindelige spørgsmål?
Jeg betvivler også at der findes en sådan statistik... også nævnt tidligere ovenfor.

- http://www.google.dk/search?hl=da&q=Kriminalitet+i+muslimske+lande&meta=

- http://www.google.dk/search?hl=da&q=Muslimsk+Kriminalitet&meta=

Husk på at også den kristne tro, har været ret så voldelig. Tænk på Korstogene, hekseafbrænding osv. så vi skal nu ikke gøre os selv alt for "hellige", dog skal indrømmes at vi er kommet et skridt videre

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 06:55

NB: Ved nærmere eftertanke... er vi kristne nu også kommet så meget videre
Bare lige for at puste lidt til gløderne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-06 07:37

Når du mener at vi er kommet et skridt videre (godt set) - hvad mener du så med dette udsagn?

At muslimer ikke er nået længere end til 1400 tallet, betyder vel ikke at vesten skal skrue tiden tilbage, så de kan følge med.

I øvrigt en meget forslidt og lidt tåbelig konstatering, som på ingen måde har med sagen at gøre eller giver forståelse for handliger, som vi ser det pt. i den arabiske verden.

Så til dit afsluttende spørgsmål er svaret JA.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 08:46

Klumme... min kommentar var som sagt "pusten til gløderne"
Men off-question, så prøv evt. at studerelidt i vores egen religion lidt f.eks læse lidt i de apokryfe evangelier

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-02-06 10:15

Forskellen på de muslimske lande og vesten er jo, at vi i vesten har adskilt religion og stat. Mange imamer mener ikke, at dette kan lade sig gøre i islamiske samfund, da koranen indeholde sherialoven og er en lovreligion, hvilket kristendommen ikke opfattes som. Nogle teologer ytrer, at selve sekulariseringstanken ligger i biblens skabelsesberetning, hvor Gud skaber jorden og giver den til mennesket. Jesus skulle også have bekræftet dette, hvor romerne viser ham en romersk mønt med kejseren afbilledet på og spørger hvis mønten er. Jesus svarer: Giv Gud hvad guds er og Kejseren hvad kejserens er.

Tyrkiet er dog et eksempel på en islamisk stat, som er sekulariseret og Irak bliver det måske, Iran forsøgte tilbage i 80'erne, men vente tilbage til præstestyret. Israel er ligeledes sekulariseret, selvom jødedommen med toraen også er en lovreligion.

At islam kun er nået til 1400-tallet skyldes jo blot at Muhammed er født i ca år 570 efter vor tidsregning og at Jesus er en hel del ældre end ham.

Både kristendommen og islam udspringer af jødedommen, så vi har altså fældes rødder et eller andet sted, men er præget af hver vor kulturelle baggrund islam af den arabiske og kristendommen af den hellinistiske. Så langt skal vi altså tilbage for at finde roden til kulturkløften. Muhammed selv forsøgte dog at sprede sin sæd og udviske forskellen idet han giftede sig både med arabiske kvinder, en kristen og en jøde. Han mente at alle skriftreligioner skulle anderkendes, så de eneste der er i fare er os ateister. Vi er de vantro.

Selvfølgelig kan vi komme til at leve i fred og fordragelighed med muslimerne i verden, det har blot lidt lange udsigter. Hvis vi kigger på shia- og sunnimuslimerne er de fuldt lige så meget på kant med hinanden som kristne og muslimer påtrods af at de har samme religion, men de er blot uenige om, hvem den 1. kalif skulle have været. Kristne og muslimer er uenige om, hvem den sidste profet var og jøderne venter på ham endnu, men den øverste i hirakiet; Allah, Jahve eller Gud er den sammen. Han er blot så heldig, at have tre helligdage om ugen, hvor mennesket kun har en; fredag for muslimer, lørdan for jøder og søndag for kristne. Lad os dog slå de tre store verdensreligioner sammen og få en længere weekend.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-02-06 10:19

Steenk1
Du har da ret. Regeringen i Syrien gjorde ikke meget, men hvis vores regering går ud og siger, at den Syriske regering er meddelagtig i afbrændingen af ambassaden er det det samme som en krigserklæring, så lav profil.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 06-02-06 22:08

viviborgen

Du mener altså at vi bare skal lade som ingenting og bøje os i støvet i tolerancen hellige navn ?.

Du må undskylde men på mig virker det som om du overhovedet ikke er i besiddelse af nogen trang til at forsvare det land og de værdier som du fomodentlig er vokset op med og tager for givet. Også set i lyset af dine tidligere giver det faktisk mening, men jeg håber da så sandelig tager fejl.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 10:58

Steen

Nu kan man jo forsvare på mange måder, at lytte til modparten i en konflikt kan være ret fornuftigt. Jeg prøver at sætte mig i muslimernes sted. De føler, at Muhammedtegningerne har krænket dem og vi føler os krænkede, fordi de ikke forstår vores ytringsfrihed. Mange har i debatten sammenlignet bibel og koran, hvilket jeg siger ikke er sagens kerne. Det er koranen og grundloven. Grundloven står over biblen i DK, men Koranen er grundloven i et ikke sekulariseret muslimsk land. Der lovgives efter sherialoven, som er et afsnit i koranen. Den kunne sidestilles med Mosebøgerne i Biblen, som der jo ikke er meget afsmitning af i vore love. Derimod er der nok mere afsmitning fra Mathæusevangeliet og bjergprædikken; det der i teologiske kredse kaldes agave; det dobbelte kærlighedsbudskab: Du skal elske din Gud og din næste. At du skal elske din Gud er gået lidt fløjen i den danske lovgivning, men at du skal elske din næste bærer den dog stadig præg af, men nok mere som, du skal respektere dine medmennesker. Vi har ytringsfrihed, men vi kan ikke sige, hvad som helst, det sørger injurielovgivningen for, er blot et eksempel.

De fleste muslimer lever i totalitært styrede stater og forstår ikke, at vores statsminister ikke kan straffe Jyllandsposten. De er ikke skolet med en forståelse at systemet, som alle danske skolebørn bliver. De er opdraget til disciplin, hvilket danskere ikke er. Vi er eller skulle gerne være opdraget til selvstændighed og frihed under ansvar eller til demokratisk tankegang, hvilket er en selvfølge i det danske samfund. I vores demokratitradition ligger også tolerance for mindretallet. Det er ikke blot de fleste, der kan undertrykke et mindretal.

Sådan fungerer de diktatoriske muslimske stater ikke, her er det mere reglen end undtagelsen at et mindretal undertrykkes...mere eller mindre blodigt. Det er med den forståelse af et samfund, at muslimerne kræver Jyllandsposten straffet, hvilket jeg selvfølgelig ikke mener, at Jyllandsposten skal. Jeg mener heller ikke, at Jyllandsposten skal give nogen garanti for, at den ikke fremover vil bringe lignende indslag i avisen. Det kan avisen jo ikke, så vil den efter dansk tankegang ikke være et vederhæftigt nyhedmedie.

Jeg mener ikke, at vi skal ligge under for muslimernes krav uden omtanke, men vi skal lytte til kritikken og vi skal prøve, at forstå dem, ligesåvel som de skal forstå os. Det er derfor dialogen er den eneste vej. Ikke hårdt mod hårdt. Vi kan måske lære muslimerne noget ved at gå foran med et godt eksempel. Det er jo sådan vi gerne vil se os selv.

Denne situation er meget alvorlig og kan udvikle sig til en krig, hvis vi svarer igen med lignende reaktion som der foregår i mellemøsten. Vi skal også huske på, at provokationer kan fremprovokere, at et ny terrorangreb rammer her i det danske smørhul, så jeg er overbevist om at besindighed til stormen rides af er det første skridt.

Men du har ret i at jeg ikke elsker mit land så meget, at jeg ikke kan ofre noget i freden navn.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-06 12:01

Ak ja... hvad ku' Blæksprutten og Svikmøllen dog ikke ha' drevet det til

Kommentar
Fra : aroma

Dato : 07-02-06 12:25

En komitar til den pølsemand, som bliv overfaldt at 2 personer. Fordi han solgte urent kød efter deres opfattelse!

Hvor er deres respekt for den Danske mad kultur? Er det ikke nu vi skal forlange en undskylding af alle muslimer og imamer. Eller hivs ikke, nedbrænde alle moskere, udsende mordtrusler og det der er værre. DETTE ER IKKE OPFORTNING

Eller er der forskel på folk? Alle er lige. der er bare nogle der er mere lige!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 12:39

Viviborgen, muslimer er IKKE opdraget til disciplin, hvilket de seneste begivenheder da også viser, men de bliver styret hårdt hvilket nok også er nødvendigt da de simpelthen ikke opdrager deres drengebørn før omkring 8 års alderen hvilket jo rent pædagogisk betyder, at mange muligheder for adfærdskorrektion er forpasset.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 12:52

Nej, nej....alle er ikke lige, hvordan kan du sige det. Du som lever i et land, hvor vores socialminister går ind for ulighed og statsministeren med ....læs blot Fra socialstat til miminalstat, som er udsolgt fra forlaget, men findes i hel udgave på venstres hjemmeside.

Jeg modtog en sms igår, hvor der blev opfordret til, at hænge Muhammedtegningerne op på de danske bistandskontorer, hvilket vil give en tilsvarende besparelse på budgettet til sociale udgifter som vi taber på handelsboykotten. Pengene skulle så gives i erhvervsstøtte til arla m. fl.

...og forøvrigt er de danske pølser for fede......hvornår var det den aktion skulle finde sted?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 13:13

Bjarne ... det er korrekt, at drengebørnene ikke opdrages så direkte i de muslimske familie, og at man undgår konflikter i familien, men de muslimske børn er langt mere autoritetstro end de danske børn, og det er de muslimske forældre også.

Muslimske drenge fungere også langt bedre i det danske millitær end danske drenge, dette tilskriver man, at de har nemmere ved at underkaste sig disciplin, fordi det ikke er dem så fremmed.

De muslimske børn som kommer her i huset står altså også nærmest ret, når jeg har talt, hvilket der ikke er nogle af mine egne der gør eller de danske venner som de har. Der er alt til diskusion.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-02-06 13:18

Nej nej, Muhammedtegninger på landets bistandskontorer havde ikke holdt dem væk.

Koranen har nok et afsnit om undskyldninger for at modtage penge af vantro, der tegner Muhammed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 13:19

hmm..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 13:24

Sikke da noget.......
Men det er nok også urealistisk af aroma at tro, at man kan oprette et spørgsmål om muslimer uden at spørgsmålet løber ud af "muhammed-tegninger-sporet".
Sjovt nok er der ingen, der OPRETTER spørgsmål om sagen... Er det på grund af "selvcensur" eller er vi så fyldt op med brændende danske flag og ambassader, så vi ikke orker at diskutere det?
Hvis det sidste er tilfældet, hvorfor løber diskussionen ALLIGEVEL i gang i samme øjeblik, der er mindste anledning?
Og hvis det første er tilfældet, -at der er tale om selvcensur- er DET så rimeligt?? -I et frit demokratisk land har vi en grundlovssikret ret til at sige hvadsomhelst uden at stå til ansvar for andet end den danske lovgivning. Vi kan ikke forvente, at den samlede danske befolkning hver og en skal være forstående og tænksomme. Selv den mest fladpandede danske snæversynede idiot ER og SKAL være beskyttet af dansk lovgivning. MED retten til mere eller mindre velvalgte udtryk som kan virke "sårende" på anderledes tænkende.

Tegningerne har "såret" muslimer.. Men det er jo ikke derfor, at mange mener at de ikke burde have været trykt, -men på grund af frygten for repressalier..

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 13:24

Det er korret maj-britt. Koranen siger, at man skal vælge livet frem for loven. Det vil sige, hvis der ikke er andet at spise end svinekød, så er det lovligt at spise det.

..og hvis der ikke er andet at leve af en bistandshjælp inkluderende fornærmelser af Muhammed, så er det også at vælge livet fremfor loven.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 13:31

Birgitta
Jeg har bemærket tidligere her på kandu, at politiske emner ikke interesserer kandu's brugere ret meget, men hvis der er et emne som vækker harme og forarvelse så er de med.

nu vil jeg ikke påstå, at brugerne på kandu er fladpande idioter, men jeg tror på den anden side heller ikke, at kandu kan side sig fri for nogle stykker i blandt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-02-06 13:34

Hold da op, så må de altså godt spise svinekød? Og fortabe retten til Paradis eller hvad de nu kalder det?

Og Vivi, den her står da helt for din egen regning:

men de muslimske børn er langt mere autoritetstro end de danske børn,

Nå, det er nu ikke lige det, jeg har oplevet som børnehaveklasselærer, eller det mine ældste sønner har som pæd.medhjælpere i børnehaver.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 13:37

Jeg har oplevet i skolen, at børnene er mere autoritetstro, så i må gøre det godt i børnehaveklassen og børnehaven. Kunne i ikke gøre det samme med de danske børn.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 13:37

Men viviborgen, der ER jo en lyst til at diskutere emnet, men der er ikke nogen, der skriver et spørgsmål. Ingen, der tør? Er det rimeligt??

Jo mere, jeg tænker over sagen, jo mere synes jeg, at det var i orden at bringe de tegninger i Jyllandsposten...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-02-06 13:41

Birgitta, hvilket spørgsmål vil du have op?

Så skal jeg starte tråden.........

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 13:42

Jeg har tænkt nøjagtig som du....det er dog mærkeligt, at et emne som giver ekstra nyhedsudsendelse hele tiden ikke diskuteres på kandu.

Tror du ikke at det er sagen udvikling der får dig til at synes, at det er iorden at træde på andre?

Pøbelen i mellemøsten er jo gået langt, langt over stregen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-02-06 13:50

Jeg sidder faktisk og overvejer, om ikke dette kan ende positivt ud. Det er ingen tvivl om, at alt dette ikke længere handler om de forbristede tegninger, men om en enorm kulturkløft mellem de mellemøstlige kulturer og de vestlige.
Måske er dette chancen for, at vi får kommunikeret, hvad det er for værdier, vi hver især står for, sådan at fremtiden eventuelt kunne byde på færre misforståelser.

Når vi taler om Islam i DK så er det så forstyrret af den kultur, som religionen er opstået og dyrkes i. Det samme er ganske givet den anden vej.

Det lykkelige er nu, at rigtig mange moderate muslimer mener og udtrykker, at alt dette virak skader Islam og muslimer, og at dette bestemt ikke, er noget, man kan forsvare med Koranen i hånden. Vi mangler bare, at endnu flere gør det samme. Respekt til Naser Khader, som forsøger at gøre dette muligt.

Og så mangler vi, at vi her i DK også får manet al misinformationen i bordet - både den, der foregår fra muslimer til danskere (Som om disse to er modsætninger), og fra danskere til muslimer. Det foregår begge veje, selvom de få kun har lyst til at se det faktum i øjnene - og det på begge sider af debatten.

INGEN er uskyldige her. Vi har alle så travlt med at holde på vores ret, at vi blokerer fuldstændig for en løsning. Vi er nu ved et punkt, hvor vi bliver nødt til at rykke os - måske bringer det noget godt med sig.

At folk i Mellemøsten går amok nu, er måske også et positivt tegn, da der endelig er reaktioner på den undertrykkelse de udsættes for økonomisk, socialt og politisk. Disse tegninger er kommet på et belejligt tidspunkt - nu får de sørgelige tilstande et udtryk.

Jeg ville bestemt gerne have været alt dette her foruden, men så længe verden bliver mindre, de kulturelle forskelle store, så er det pinedød nødvendigt at være mere tolerante overfor hinandens værdier... Og ja, det gælder begge veje!! Det kan være lektien... så håber jeg bare, at nogen er villige til at lære den...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 13:51

Jeg siger ikke, at det er i orden at "træde på andre".

Jeg siger, at det er ikke i orden at undlade at ytre sig af frygt for at gøre nogen vrede.

Og det er i sig selv noget søgt, at vi skal liste rundt og ændre vores udtryksmåde for ikke at "såre" nogen.

Vi er som vi nu engang er, med satire som en væsentlig del af vores udtryksform. Og muslimer er, som de nu engang er. DEM forsøger jeg heller ikke at ændre på. I Danmark må de følge dansk lovgivning, ellers bliver de straffet efter dansk lovgivning. Det gælder for os alle.

Hvad der NU sker i udlandet BURDE give stof til en lang, lang stribe satiriske "muhammed-tegninger"..... Hvis der er nogen, der tør!!!

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 13:54

Det er der muhammedtegningerne er blevet bragt i en lang række udenlandske aviser.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 14:00

Hørt Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 14:03

Næh, det er jo de samme tegninger, der bliver trykt igen og igen. Men med de episoder, der har været de sidste dage, så er der jo nærmest basis for hele tegneserier om Muhammed og hans undersåtters gerninger...
ER det ikke lidt komisk, at de samme mennesker, der er blevet så oprørte over en tegning af Muhammed med bomber i hatten, har så travlt med at nedbrænde ambassader og flag??

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 14:30

De der har den voldelig adfærd tro jeg ikke er de samme muslimer som er kede af at blive sammelignet med terrorister. Der er jo også flere fløje af muslimer og de fanatiske, som vælter rundt i Syrien og andre steder har nok slet ikke tænkt over konsekvensen af deres handlinger.

Muhammedtegninger og handelsboykot er en ting, mens optøjerne i mellemøsten er en eskalering. Det giver jo ingen mening at en fornærmelse skal føre til ildspåsættelse, som kunne have medført døde og sårede mennesker. Det tror jeg faktisk sagtens både danskere og mange muslimer kan blive enige om.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 14:49

Jamen jeg tror egentlig at det, der er sket, på sigt kan GAVNE forholdet mellem gammeldanskere og herboende muslimer. Netop fordi vi er i en situation, hvor vi kan enes om at stå sammen om kritikken af optøjerne i de muslimske lande. Danske muslimer bliver lidt mere "danske". Også i vores øjne.
Fanatikerne i gadepøblen har vel nok "tænkt over konsekvenserne af deres handlinger", men samtidig lever de i en kultur, hvor konsekvenser ikke har den samme betydning som i Danmark.
"Konsekvenserne" er netop med til at bekræfte dem i deres tro.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-02-06 14:59

Tror du virkelig at disse bøller ved at det at brænde et andet lands ambassade af er indtrængen på dansk territorium og der med starten på en krig, hvis er med regeringens velsignelse. At syrisk regering undlod at handle kunne opfattes som meddelagtighed og der med en starten på en krig mod Dk.

Denne sag er meget mere alvorlig end mange danskere forestiller sig...Vi kunne ikke forestille os, at landet lige pluselig blev angrebet af en anden magt. Men det er ikke længere så utopisk som det har været.

Kommentar
Fra : cool_boy12

Dato : 11-02-06 01:25

Jeg er fra irak selv og jeg er muslim og jeg holder 1000000000000 % med viviborgen. men så nogen folk som dova, dem hader jeg, fordi de giver et dårligt billede af muslimer, bare fordi der stå så noget i nogen hjemmesidder, betyder de at muslimer er sådan. Det er lige som og sige at alle dansker har samme menning som JP.

Til viviborgen: jeg ved ikk om du har læst om de forskelige religioner, men du har efter hvad jeg kan læse mig frem, meget forstand på det og det er ikke bare noget du har hørt fra folk, som har snakket om det fra mund til mund, eller fra ekstra blad. men den rigtige dele af det.

Jeg bliv selv krænket, da jeg så de billeder, men jeg vil aldrige dræbe en danske eller brande en bygning ned begrund af det, da det ikke vil hjælpe til. men jeg synes selv at den regering ikke skal komme med en underskyldning, men JP og den Undskyldning som JP kom med synes jeg var for dårligt. Det er lige at jeg banker dig og du begynder og blode. jeg siger undskylde over at du begyndte og bløde, men ikk over at jeg slå dig

Men jeg viser respekt til dig, viviborgen. Synes at du udtaler dig på alles vegne og ikk krænke andre som her inde, som skriver at DK skal smide de bannanplukker ud af landet og jeg ved ikke hvad.

PS: undskyld stave fejl, har været i DK i 7 år og er kun 17.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-02-06 02:38

Du skal ikke undskylde stavefejl, og selvfølgelig heller ikke din alder.

Uden at kommenetre dit indlæg i øvrigt, så læg mærke til dit ordvalg

Citat
men så nogen folk som dova, dem hader jeg

Det er et stærkt ord at bruge om en personkreds, som du ikke kender, men desværre ikke ualmindeligt i rabiate muslimske kredse. Man kan håbe på, at du kun bruger det fordi du ikke har været her mere end 7 år, og derfor ikke er fortrolig med sprogets nuancer og betydningen af dette ord.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-02-06 02:43

Helt ærligt... den her streng er ikke længere sjov / alvorlig... og bør en sen fredag aften/morgem piftes op i omtågede omgivelser (min tagetage) med:
Hvad kommer ud af næsen på en ko?
.
Muh-slim

Hygge og go' weekend til alle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-06 13:28

Hej cool_boy12 og velkommen til tråden. Skønt at høre fra nogen, som faktisk KOMMER fra et af de lande, som vi ser optøjer fra på TV!

OG ligesom JEG sagtens kan skelne imellem de irakkere, der brænder dannebrog af og DIG, så tror jeg også sagtens, at du kan skelne imellem danskere med forskellig holdninger.

Og NETOP fordi vi bor i Danmark så har vi RET til at have forskellige holdninger. Det synes jeg ikke, at vi skal undskylde for, men være stolte af. Ligesom du jo heller ikke skal undskylde for at du er muslim eller født i Irak.

Dit skriftlige danske -og din forståelse for dansk kultur er helt ok, og langt bedre end mange jævnaldrende danskfødte drenges sprog og forståelse. Og jeg antager, at det ved du egentlig godt, og du har al mulig grund til at være stolt af det.

Den krise der er opstået efter de tegninger i JP betyder INTET for mit forhold til de muslimer, jeg kender eller møder på gaden. Men krisen har unægtelig gjort mig meget mere skeptisk overfor den islamske religion.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 11-02-06 22:44

Cool-boy tak for de rosende ord, det lunede lidt for i denne debat, både på denne tråd og på en anden om samme emne, har jeg virkelig følt mig, som et mindretal, der skulle undertrykkes.

Jeg har undret mig over, at de mennesker herinde som råber højst om ytringsfrihedens ukrænkelighed, er de mennesker som tror, at den indebærer, at enhver kan sige nøjagtig, hvad der passer ham eller hende. Det betyder ytringsfrihed ikke. Den betyder, at enhver kan udtale sig, men under ansvar og med respekt for andres ytringsfrihed. Hvis denne gensidige respekt ikke eksisterer i den måde man siger og skriver eller tegner på vil selve ytringsfriheden ødelægge sig selv og ende i en gang mudderkastning.

Muslimer som oftest kommer fra lande med diktatur forstår ikke ytringsfriheden, men det kan jeg se, at der også er en del danskere, der ikke gør. Det er stadigvæk ulovligt, at komme med racistiske udtalelser, vi har også religionsfrihed og foreningsfrihed, men vi har også en pligt til at tale til og om hinanden med en vis respekt, selv om vi ikke altid forstår eller kan acceptere hinandens synspunkter.

Du har været i danmark i syv år, og du har lært meget om vores lands sprog, kultur og traditioner, kan jeg fornemme af dit indlæg, men du bruger stadig den arabiske retorik, hvor man udtrykker sig mere følelsesladet end vi gør i Danmark.

Når du skriver, at du hader folk som Dova er det meget voldsom for os danskere. Vi ville sige, at vi ikke kan acceptere Dovas synspunkter, og hvis vi skal være grove vil vi sige, at disse synspunkter bunder i fordomme og uvidenhed....men vi hader ikke Dova, man kan kun hade mennesker der har stået en nær følelsesmæssigt og som virkelig har gjort en fortræd.

Jeg vil lige tilføje, at mange danske teenagere bruger sproget ligeså følelsesladet, som muslimerne gør, men så er vi mere tolerente for de er i en vanskelig alder og det går over.

Sydeuropæere er også mere følelseslade i deres udtryk, men den trækker vi bare på skulderne af og siger: Det er vist en rigtig latino.