/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Ridser og gammelt skal det se
Fra : hjerterum
Vist : 860 gange
40 point
Dato : 04-02-06 22:14

Er der nogle kloge hoveder der kan forklare mig hvordan jeg i mit Photo shop 6,0 laver et farve foto om til et der er sorthvid gerne lidt brunligt med meget tydelige gamle ridser og pletter det skal se naturligt ud...
Venlig hilsen
Hjerterum

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-02-06 22:34

De fleste billedbehandlingsprogrammer kan omsætte et farvebilled til sort/hvid i en stor gråskala.
Når du har gjort det, og gemt dette mellemresultat, så konvertere du det tilbage til farve; altså et sort/hvid med farvedata.
Nu kan du så justere farven over i den tone du ønsker, så det får den brunlige farve, som gamle dagslyspapir foto, man kender fra fotografiens barndom!

Accepteret svar
Fra : arnely

Modtaget 40 point
Dato : 04-02-06 23:31

Først laver du lige en kopi af dit billede, så du har billede i 2 lag.
1.   Dernæst går du op i menu > Billede >Tilstand > vælg Gråtone. Nu bliver dit billede gråt.
2.   Så går du tilbage i menuen igen > Billede > Tilstand > og vælger RGB. Nu kan du arbejde med, og give dit billede et gammelt look.
3.   Gå nu i menu Billede > Justering > Variationer. Et vindue åbner. Nu kan du ved og klikke på de billeder du ser tilføre den farve dit billede skal have. Du bestemmer selv. Hvis det ikke er nok kan du altid justere billede i andre funktioner i Photo Shop.

Nu kan du begynde og lave ridser i dit billede.
1.   Start med og lave et nyt lag, som skal ligge øverst > og vælg hvid farve.
2.   Vælg Maler pensel værktøjet, og vælg en tynd pensel (Du kan altid vælge en anden senere hvis du syntes).
3.   Tegn nogle tilfældige streger ned over dit billede, som du nu syntes.
4.   Gå i menuen Filter > Sløring > Radial sløring, sæt mængden 10, sløringsmetode til drej rundt, kvalitet god > klik ok, og se resultatet.

Du afgør selv hvor meget du vil ridse i dit billede, men prøv dig frem til du opnår den ønskede effekt. Lav evt. flere lag så du kan lave forskellige ridser og skramme i dit billede.

…Arnely

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 05-02-06 12:20

Hej Arnely du er skrap det virker fint tusinde tak skal du have...

Venlig hilsen
Hjerterum

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 05-02-06 12:20

Tak for svaret arnely.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 05-02-06 12:32

Tak for point og de pæne ord hjerterum

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 05-02-06 12:55

Endnu engang tak for hjælpen med at lave nye foto til gamle med ridser... jeg har bare lige et spørgsmål til dig hvorfor skaj der laves et kopi så der er to i laget...

Venlig hilsen
Hjerterum

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 05-02-06 13:03

Det behøver du heller ikke *S*.
Men så kan du altid vende tilbage til original billedet, hvis du får lavet for mange ridser.
Det er som kun en lille sikkerhed for dig, men også en mulighed for og se hvordan billede så ud inde du gik igang.