/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Downloading (lirewire,torren)
Fra : Jesper_wood
Vist : 4257 gange
200 point
Dato : 04-02-06 18:18

Hej kan-du brugere,

Nu har jeg 3 sønnner, de bruger og ved meget mere om computere end jeg.
Derfor dette spørgsmål.

Men ældste søn (17år) henter en del online, og ville vide om dette var lovligt og hvordan man straffes og lig.

Han siger han kan finde ALT på nettet og hente det ned til mig GRATIS.
F.eks:
Film
Spil
Musik

Men der må han vel ikke ?
Han bruger bitcomet.com / limwire og lign.

De der apg kan de komme hjem til mig og sige ( giv mig den computer, du har ulovlige filer på )?
Hvad sker der hvis politiet står en dag og vil have min com ?
Hvis mine børn er under 15 er det vel mig der hænger på problemet ?? Eller ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-06 18:23

det er ikke ulovligt at downloade programmerne du omtaler - men at bruge dem til download af de forskellige ting der netop ikke kan downloades frit

Det er dig der hænger på alt hvor barnet ikke er fyldt 15 - derefter stort set dem selv (bortset fra at en økonomisk bøde osv bliver dit problem hvis de bor hjemme.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-06 18:27
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-02-06 18:29

Antipiratgruppen holder øje med hvilke IP-adresser der bliver brugt til at downloade musik film mm
jeg kender til et par stykker der har fået breve med "trusler" derfra, hvor meget de loadede ved jeg ikke. Jeg kender ikke personligt nogen der har fået bøder, men dagspressen har omtalt nogle.

Der skal så vidt jeg ved, en dommerkendelse til, for at man kan forlange ens pc udleveret. Noget musik er lovligt, men det skal udtrykkeligt være oplyst på siden.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 04-02-06 18:32

Hvordan kan jeg se om det de downloader er lovligt ?
Hvordan kan jeg sørge for at de ikke kan downloader ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-02-06 18:42

Gå ud fra at alt hvad der hentes via fildeling er ulovligt og da brugen af de lovlige fildelingsprogrammer resulterer i ulovlig download har de ikke noget at bruge dem til.
Fildelingstjenesterne er i øvrigt kilde til, at man får malware/virus med ind på computeren og derfor forlanger jeg dem afinstalleret på de computere jeg servicerer som vennetjeneste. Jeg gider ikke at spilde tid på nogen der uvægerligt vil give problemer så vækm med den slags.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-06 18:42

høh den var straks værre - det er næsten umuligt at finde ud af - de unge er lidt for "dygtige" i den retning.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 04-02-06 18:58

Kan jeg ikke fortælle min com at kun admin kan installere programmer ?( hvis ja hvordan, skær det ud i 10cm pap)

Ja de drenge er meget vilde til det com.... Men hvis jeg kunne fortælle comen at kun admin kunne installlere / slette / ændre filer kunne dette være dejlig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-02-06 19:04

Hvis drengene kun havde begrænsede rettigheder ville det være muligt, men jeg ville relativt nemt kunne installere på en Windows XP Home selv om jeg ikke var tildelt rettighederne. Jeg ville tage demog det skulle ikke undre mig om knægtene kunne det samme.
Du må lave aftaler med dem og straffen for overtrædelser er oplagt, ikk'!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-06 19:05

ved ikke meget om det - men har kendskab til en familie der via norton security har kunnet forhindre en hel del - måske værd at undersøge ???

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 04-02-06 19:07

Alt norton koster kassen !!!
Vil ikke bruge penge på programmer, for at undgå bøde.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-06 19:09

egentlig er det jo et spørgsmål om at knægtene skal respektere hvad du vil og ikke vil tillade

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-02-06 20:22

Limewire, bearshare, bitTorrent, DC++, Kazaa - det er vist nogle at de mest almindelige fildelingsprogrammer, der bruges. - Gå ud fra, at det, der bliver hentet er ulovligt. Du skal også være opmærksom på, at der ind imellem kræves at man selv deler filer - det vil sige, at der er en mappe på din computer, som andre brugere kan hente filer fra. Dette ser APG langt alvorligere på, end at man henter filer til sin computer.

Ud over den ulovlige download følger der med disse programmer - og filer,der hentes via disse, en masse spyware og andet skidthas.

Hvis jeg var dig, ville jeg slette ALT, der har med fildeling at gøre. Den eneste mulighed, du egentlig har er, at sætte dig ved din computer og gå den igennem. Du skal ind i Tilføj/Fjern programmer, og sortere. Ser du programmer, du ikke umiddelbart genkender, skal du tjekke dem og smide dem ud, hvis det er skidt.

Og som du selv siger, skal du sørge for, at din konto på computeren er admininstratorkonto og dine drenges brugerkonto. Det er kun admin, der kan installere programmer - dermed er problemet kvit. (Husk at hold på din kode, ellers laver drengene det bare om igen )

Held og lykke!

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-02-06 20:35

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 04-02-06 21:28

det er ikke så farligt at downloade, det der er værst er og dele.
det hubber (steder) de kommer på, har nok en regel med, at man skal dele så og så meget for at få lov at være der.
derfor prøver alle at dele så meget som muligt,,,altså, jo mere du deler, jo større steder kan du få lov at komme. (meget logisk)
Dog er det ikke alle pogrammer der er sådan indrettet.
Men mener at lime ware er.

Så længe dine drenge deler noget der er lovligt (eks winamp, windows media player, og andre free ware pogrammer) så kan der ikke ske dem noget særligt.
P2p som står for Peer to peer, som betyder, fra person til person... er jo ikke ulovligt.
Men det er ulovligt at dele copyrightet materiale.

Det kan jo godt være at APG kan se de henter ET musik nummer, men mere kan de så ikke klantre dem for.

Her er kørt en sag fra start til slut.
Syntes den beskriver det meget godt, og er nem at læse/forstå: http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=9170&highlight=

Her ender det dog med at personen må betale.

Så længe det man deler er lovligt, så er chancen faktisk minimal. ja, den er der som sådan ikke.
Hvis du ikke ved hvad de deler, så deler de højst sansynlig det der ligger i My Shared Folder.
Og det de henter ryger også i den mappe. Medmindre de selv har lavet det om.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-02-06 21:40

Lovlige delinger forekommer, men det er der jo ikke meget idé da man jo kan downloade legalt så de søforklaringer om, at man bare deler lovlige filer er nok beregnet til de der vil forbyde fildeling og så bekymrede forældre. Det skal dog nævnes at især BitTorrent ofte anvendes til download af lovlige, store filer til f. eks. Linux.

Som med al kriminel distribution vil det være leverandøren der straffes hårdere end aftageren, men bliver der købt et større antal medier til CD-Rom/DVD er det ikke svært at gætte sig til hvad der foregår.

Min største bekymring går på forureningen af computeren for det man downloader stryger fint igennem samtlige sikkerhedssystemer, men hvis du ikk evil ofre noget på beskyttelse mod fildeling og hvad deraf følger må din bekymring være baseret på ren nysgerrighed.

Accepteret svar
Fra : Trine08

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-06 22:00

Hvorfor skulle man få spyware af fil delings pogrammer ?
Hvis man gjore det, ville alle der brugte de pogrammer havde deres pc fuld af spyware..
Og det har de da ikke.
Jo, hvis man bruger kazaa, men det var fordi at dens ejer "australske Sharman Networks" blev pålagt at lægge et pogram ind på kazaa som gjore at alt musik som blev UPLOADET på serveren, blev defekt.
Seneste nyt er at kazaa har fået indlagt et filter der fra sortere en masse søge ord:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=24476

Derfor er der ofte folks konklusion at musikke/filen ikke virker grundet spyware.
Kazaa er et gratis pogram, derfor tilhøre der reklamer,,,,som ja,,,bliver indstalere på din pc når du henter pogrammet. Disse pogrammer kan du blot fjerne, og mange af dem kan du fjerne under indstaletion.

Men okay,,nu hvor jeg tænker mig om...så fik jeg faktisk en exe fil indstalere på min com, sidst at jeg hentede og indstalerede kazaa.
Den exe fil kørte heletiden i bagrunden, og smed mig af nettet 2 minutter efter jeg startede min pc.
Efter et par forsøg på at slettet den uden helt, lavede jeg en system restore, og det hele virkede efter følgende.

MEN, det skulle ikke undre mig om kazaa's ejer er blevet pålagt at indsætte den fil, så din com ryger af nettet når du indstalere kazaa. (og bag efter, og hvergang u tænder pc'en)

Men man kan jo ikke bare skære alle p2p pogrammer over en kam.
Torent virker eks på en helt anden måde.
Tit på torent er det kun nogle bestemte bruger der for lov at dele filer.

Men det er så forskeligt fra pogram til pogram.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-02-06 22:04

Nå det har de ikke!

Keep dreaming!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-02-06 22:06

Bearshare et eksempel på et program, der i sig selv defineres som spyware... Og dog bruges det livligt alligevel...

I forhold til BitTorrent, DC++ og lignende, så er risikoen, at de filer man downloader er inficeret... Der er ingen garantier...

Og ja, alle programmerne er lovlige, og ja, alt shareware må man dele lige så tosset man vil... Meeeen.... De kære drenge fortæller farmand, at de kan hente lige den film eller det musik, han gerne vil have... Jeg tror ikke, man behøver at have et specielt kritisk øje for at kunne se, at det vist ikke er på den rigtige side af loven....

I forhold til mappen, der deles - det er helt og holdent afhængigt af, hvilket program, man bruger... Det kan være hvilken som helst mappe... eller mapper, for den sags skyld

Vaxen

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 05-02-06 09:15

Der er andre steder, så som Rapid share, der kan der hentes filer, musik og programmer.
Hvis det er så ulovligt, hvorfor er disse Websteder så ikke lukket for længst, da alle ved, der forekommer ulovligheder, kan ikke tænke mig, at bare fordi det ligger i et andet land, skulle have indflydelse på ophavsret.
Tror simpelthen ikke, det er muligt for Retssystemet, at følge med i alle disse sager.
Selv om de ved hvem det er.
Angående Mallware/virus, så kan du regne med, at i 99% af de programmer, der hentes "gratis ned" er infekteret med et eller andet, og ikke sådant lige kan scannes for det.
Små programmer, der lidt efter lidt, udvikler sig til noget andet.
Laver du en spærring for dine børn, den knækker de sikkert på 5 minutter alligevel, så opgiv det.
Tal med dem, der er trods alt, stadig børn der kan tales med nu om dage.

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 08-02-06 23:53

Tak for svaret Trine08.