/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
Ovalt udsnit med gennemsigtig
Fra : 1991
Vist : 764 gange
500 point
Dato : 04-02-06 13:32

Er der nogen som kan forrklare mig hvordan jeg i et digitalt billede kan lave et ovalt udsnit, udsnittet skal være i det pågældende billede - men udenfor det ovale udsnit skal det være HELT gennemsigtigt.Når jeg bruger et ovalt udsnit nu, så bliver der bare markeret en linie uden om udsnittet.
Det er måske nemt nok men nu har jeg givet op - hjælp.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-06 13:44

du skal åbne et nyt image i den størrelse du ønsker ( og passer til ovalen)

på billedet skærer du ovalen ud - kopierer og indsætter i det andet

bruger du paintshop eller ???

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 04-02-06 13:44

Der er flere måder og gøre det på.

1. Tag først et kopi af billede, så du har det i to lag. Det øverste er det du arbejder i, det andet har du som reserve, og slukker for.
Lav lige et extra lag ex. i hvis, som du ligger bag det lag du arbejder i.
2. Brug det værktøjet du tegner den ovale streg med, og lav din ovale streg. Nu står din streg i stiplede linjer i en oval "figur".
3. Nu "inverter" du din streg, alså vender din markering. Det er jo alt det uden om du vil klippe væk!
4. Gå i funktioner og vælg "klip"...eller tryk Ctrl x. Så klipper du alt uden om væk.

Så har du dit ovale billede *S*

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-02-06 13:46

Du skal anvende selection værktøjet og tegne en oval der hvor du vil have den og derefter gå op i selection og invetere det med invert og så kan du kopiere det over i et nyt image paster as new image som du finder under edit menuen.

Håber det rækker, men ellers skriv igen.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 04-02-06 14:00

Der er flere gode forslag - men jeg er ret ny med Paint Shop Pro 9 -
så jeg har behov for en ret detaljeret instruktion.
Mvh 1991

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 04-02-06 14:05

Ok det var også rodet det jeg fik skrevet *S* Nu skal jeg prøve igen, gi mig lige 10.min

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 500 point
Dato : 04-02-06 14:17

Okay
Først lukker du det billede op som du vil arbejde med
så skal du tage en kopi af det
det gør du i menuen -> edit -> copy
derefter op i den samme menu igen -> edit -> paste as new image
så skal du i venstre side se efter selection i din menu, find selection tools, den ligger i samme rubrik som magic wand, den aktiverer du
og så kan du lige oppe over se at der vil komme en menu der har skiftet udseende i den er der en stiblet firkant den kan du ændre til elipse som er oval
så trækker du nede fra højre op mod venstre øverste hjørne en elipse som du vil have skal være om dit billede
når du har gjort det
så skal du gå op i menuen (den med tekst) ovenover hvor der står selection og vælgeinvert
så vender den funktionen sådan at du kan fjerne det der udenfor billedet
tryk på delete på tastaturet
så skal du kopiere dit billlede
i menuen -> edit -> copy
-> edit -> paste as new image
nu skulle du have dit ovale billede uden yderligere baggrund.
MVH Bevi54

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 04-02-06 14:24

Tak for svaret bevi54.
Det var super nu virker det endnu engang tak
Mvh 1991

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 04-02-06 14:25

bevi54 kom først -

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 04-02-06 14:27

1991 har du overvejet og gå over til PhotoShop, det er alså lidt lettere og arbejde i