/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fejl på harddisk !!!
Fra : Skipper18
Vist : 734 gange
20 point
Dato : 03-02-06 15:05

Hej min computer er physisk syg. når jeg scanner c drevet for fejl skriver den: scandisk fandt ingen fejl på dette drev, og så står der det her: 8.192 byte i beskadigede sektorer. men det skal den da ikke komme med når den skriver at den ingen fejl havde fundet ?????

Hvad kan jeg gøre ???

PS: JEG bruger Windows Me Edition !!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-02-06 15:12

kører du den scandisk der søger efter og genopretter beskadige sektorer - eller kun den lille der retter retter fejl i filsystemet automatisk ????

Accepteret svar
Fra : 75653

Modtaget 30 point
Dato : 03-02-06 15:21

Når scandisk meddeler at den ike har fundet nogle fejl er det i selve windows filsystemet.

At den så derud over skriver at den har beskadiget sektore, er for de at den har skannet selve harddisken også.

Når harddisken har beskadiget secktore, er det 9 af 10 fysiske fejl hvilke betyder udskift af harddisken ( det vil jeg tilråde, da beskadige sektore som oftest "smitter" hvilket vil sige at det breder sig.) Der for tag en backup af alle dine data og køb en ny disk og smid i putern.

/Rex

Godkendelse af svar
Fra : Skipper18

Dato : 03-02-06 15:26

Tak for svaret 75653.
Kan man ikke bruge nogle programmer til at rense de pysiske fejl ??

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-02-06 15:43

Det være ikke, en fysisk fejl er typisk en ridse i en af harddisk pladerne, det kan være at harddisken har fået et lille slag medens den var i gang med at skrive til disken, og så har skrive hoved rakt pladen og sat et lille mærke.

Man kan issolere (det gør windows automatisk via scandisk) det beskadiget område hvilket betyder at der ikke bliver skrevet til det område på disken, men som jeg skrev i mit svar så har beskadige sektore det med at sprede sig, og derfor tilrådede jeg at skifte disken. Du kan også være heldig at du kan bruge disken i mange år endnu (jeg ville ikke løbe chancenen) da der er stor rissiko for at miste data. men hvis du ikke har nogle vigtige data eller ligende på maskinen, så er det bare at køre indtil at disken dør.

/Rex