/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
diverse spørgsmål om EF / EU
Fra : nullerbullerpige
Vist : 985 gange
50 point
Dato : 03-02-06 13:42

Hej!

Hvornår blev EF grundlagt/oprettet?
Hvornår blev landbrugspolitikken oprettet?
Hvilke og hvor mange lande var med da EF blev oprettet?

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 03-02-06 13:56

En hel del af historien står at læse her: http://da.wikipedia.org/wiki/EU%27s_historie

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 50 point
Dato : 03-02-06 15:35

Balcanards link er godt. Jeg vil tilføje http://www.eu-oplysningen.dk/ hvor der findes svar på rigtig mange spørgsmål om EU, bl.a. om landbrugspolitikkens historie på: http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/102/

I kort form er svarene på dine spørgsmål:

EF blev til 1967, men forgængerne - Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab blev stiftet i 1952 og Det Europæiske Økonomiske Fællesskab (EEC) med Romtraktaten i 1958. Da Maastrichttraktaten trådte i kraft i 1993 blev EF til EU.

Landbrugspolitik har været en central del af samarbejdet siden 1958. Fra 1962 begyndte der at blive indført såkaldte "markedsordninger", som så vidt jeg ved bl.a. dækker over landbrugsstøtten (subsidierne).

EF bestod i begyndelsen af seks lande: Frankrig, Italien, Vesttyskland, Holland, Belgien og Luxembourg.

I 1973 kom Danmark, Irland og Storbrittanien med.
I 1981 Grækenland.
I 1986 Spanien og Portugal.
I 1990 blev Vesttyskland slået sammen med DDR der på den måde kom med.
I 1995 Sverige, Østrig og Finland.
Og i 2004 blev EU udvidet med Estland, Letland, Litauen, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Slovenien, Ungarn, Cypern og Malta. Rumænien og Bulgarien forventes at blive optaget næste år.

Grønland er mig bekendt det eneste område der har trukket sig ud af EF - det skete i 1985.

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 04-02-06 09:36

Tak for svaret jqb.