/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Rettelser i scannede vedtægter
Fra : vagn2901
Vist : 464 gange
200 point
Dato : 03-02-06 11:22

Jeg har scannet nogle vedtægter. Jeg kan blot ikke finde ud af, hvordan jeg kan rette i teksten.
Der bliver ved med at være punktmarkering omkring det indscannede. Hvordan kommer jeg i gang med mine rettelser.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 11:32

Hvad anvender du til at rette (program).

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 03-02-06 11:32
Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-02-06 11:33

Hej vagn2901

jeg vil anbefale, at du indscanner dit dokument via OCR genkendelse - så får du omformet dit dokument til Word, hvor du kan foretage dine rettelser.
Men du skal være opmærksom på, at normalt kan OCR ikke altid genkende samtlige bogstaver, så der skal læres korrektur.

Hvis du derimod har indscannet i PDF format, skal du ud og købe/skaffe dig et program der kan vedligeholde PDF dokumenter.

Jeg har selv benyttet OCR genkendelse i forbindelse med ændring af eksisterende vedtægter.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-02-06 11:38

Ja, der findes programmer som kan "læse og tolke" scannede dokumenter som du efterfølgende kan rette i. Men ellers kan du lave en PDF ud af dit scannede dokument og herfra redigere alt det du har lyst ved at kopiere teksten over i et nyt (WORD) dokument fra PDF'en.

Fik du fat i det

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 03-02-06 12:44

Blot et lille tip, dersom du vil læse dit inscannet dokument i et OCR program.
For at opnå den bedst mulige genkendelse af bogstaverne, skal du OCR scanne i en så høj opløsning som muligt. Herved har programmet langt nemmere ved at genkende de enkelte bogstaver fra hinanden, da mellemrum bliver tydligere.
I modsat fald vil du typisk opleve at 2 bogstaver kan smelte sammen til et, som fx. "rn" = r n opfattes som et "m". Andre bogstavkombinationer kan opføre sig på sammen måde.
Altså høj opløsning!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 12:49

..og jeg vil da stadig gerne høre hvor problemet er opstået og med hvilket program.
Det er punkteringen omkring det indskannede jeg tænker på!!!

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 06-02-06 14:57

Tak for svaret severino.
Jeg fandt OCR og anvendte højeste opløsning. Alt med æ, ø og å var perfet.
Så redigeringen var meget let,selvom det drejede sig om 5 tæt beskrevne sider.