/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
dampspær på skunkvæg
Fra : yesboss
Vist : 949 gange
50 point
Dato : 03-02-06 07:23

Hej

med skråvægge på 1. salen der er isoleret helt udtil spidsen i skunken, skal der dampspær derpå eller kan jeg nøjes med dampspær på skunkvæggen. Dvs skunken er ikke en del af rummet

jesper

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-06 08:40

Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så skal der dampspærer på. Det er n9ok mere korrekt og bruge ordet fugtspærer..*S*

Fugtspærer skal etableres inden du kommer til organisk materiale. Det vil sige at din fugtspærer skal værer mellem dine gibsplader og konstruktionen.

Hvis du vil se et billede af det hvordan man gør så, kan jeg godt maile et til dig.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 03-02-06 09:34

kig evt. på

http://www.isover.dk/

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 03-02-06 09:36

Det hedder en dampspærrre fordi formålet er at hindre damp fra den opvarmede bolig i at trænge ud i konstruktionen, og derfor skal du sikre din konstruktion hvor det er mest hensigtsmæssigt.

Hvis du vil placere en dampspærre i skunkvæggen skal den gå fra skråvæggen ned i skunkvæggen og derefter langs gulvet og slutte tæt ved ydermuren.

Når man isoleren helt ned til spærfoden er det normalt at dampspærren følger denne isolering også selv om der f. eks. er 100mm isolering på skunkvæggen.

Dampspærren må placeres 1/3 inde i isoleringen.

Det er vigtigt at damspærre er fuldstændig ubrudtog det er jo det der kan være problemet hvis du på en eller anden vis skal have adgang til skunken.

Som du kan se i linket er dampspærren placeret bag beklædningslægterne for at give mulighed for kabelføring mm. med ubrudt dampspærre.
http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/frameset.asp

En fugtspærre er det man anvender i et gulv for at forhindre at fugt trænger op i boligen.
En fugtmembran er det man bruger for at sikre vådrum.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 09:44

Glemte lige, at du skal klikke på Tag i menuen hvis du anvender linket og så vælge hanebånd & bjælkespær.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 06-02-06 18:20

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-02-06 18:22

God arbejdslyst!