/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
LCD-Tv+forst.+ekstra højtt.???
Fra : kurtmoeller
Vist : 599 gange
100 point
Dato : 02-02-06 19:40

Har lige købt et fladskærms-tv til soveværelset. Havde i forvejen en JVC receiver+2 højttalere stående. På undersiden af tvét er der først 2 x phono(audio)rød/hvid+ 1x mini-dinstik(s-video), herefter 4xphono(YPb/Cb Pr/Cr),gul/grøn/blå/rød. Derefter et alm. SCART stik. Og til sidst et VGA stik til computer.Endelig er der på apparatets front en mini-stereojack bøsning(til hovedtelefon)

Anskaffede et dobbelt phono-kabel - indsatte den ene ende i Audio (rød/hvid), den anden ende i receiverens AUX indgang. INTET SIGNAL! Må derfor være en INDGANG fra video/Dvd.....

Anskaffede herefter en SCART-adapter med alm. SCART på den ene side, og 2xphono+1xphono på den anden side. Ved de 2 første stik står der AUDIO, ved det sidste VIDEO.

Flyttede derfor de 2 phono hen i de 2 audio stik på adapteren - stadig INTET signal! Må endnu en gang have ramt en INDGANG, blot på SCART-stikket denne gang!

I betjeningsvejledningen står der under beskrivelsen af tilslutninger, at alle de første stik ganske rigtigt er INDGANGE. Under beskrivelsen af det 21-polede SCART-stik står der, at det indeholder: komposit video, RGB, Y/C split og audio input, komposit video og AUDIO OUTPUT!

Hvordan får jeg forbundet SCART-stikket med forstærkeren på den rette måde, så jeg får forbindelse med AUDIO OUTPUT(linie-udgang)??

Jeg HAR prøvet en adapter ministereojack/2x phono, indsat den i hovedtelefonstikket, og det virker fint i forstærkeren, MEN man kan kun regulere styrken på forstærkeren og IKKE på Tv´ets fjernbetjening.

ER der noget, jeg har overset??

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 02-02-06 20:05

Undskyld den lidt lange udredning, men det er mest for at imødegå mulige spørgsmål
Mvh
Kurt

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 02-02-06 21:34

OBS!Har på anden vis fået løst problemet, idet jeg nu har lånt en anden type scart-adapter, der - til forskel fra den, jeg havde - er forsynet med en omskifter INPUT/OUTPUT!
Sådan!
Problemet med lydregulering via Tv´ets fjernbetjening er dog IKKE løst, da Audio udgangen og hovedtelefonudgangen åbenbart har et fast lydniveau, og ligger et sted i kredsløbet FØR udgangsforstærkeren ........
Ærgerligt!

Mvh

Kurt