/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
fugt - "kælder lugt" bil
Fra : claire
Vist : 1928 gange
100 point
Dato : 02-02-06 16:22

jeg har en polo 1.3 fra 1991, den lugter desværre meget af "gamel kælder" jeg har prøvet af i duft fiduser, wunderbaum osv. Er der nogen der har forslag til at fjerne lugten?

Accepteret svar
Fra : AlexBJeppesen

Modtaget 60 point
Dato : 02-02-06 16:33

Har haft en golf med samme problem,den stank af mose,det var fordi at isoleringen under bundtæppet var fugtigt da der var løbet vand ind ved tætningslisten i forruden,jeg måtte tage hele bundtæppet ud og gennemtøre bilen..
MVh Alex

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-06 16:33

find årsagen først - det kan være skjult fugt eller tilmed svamp.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-06 16:34

to sjæle - prøver om jeg kan fjerne fluebenet

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-02-06 16:36

Hej.

Der findes et middel der hedder Rodalon, det bruges blandt meget andet, til at fjerne stanken af kattep..tis med (hvilket vel siger alt).
Når det drejer sig om en plet, kan man vaske pletten med fortyndet Rodalon.

I dit tilfælde ser det ikke ud til at dreje sig om noget der kan vaskes væk?

Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at sætte en spand/gryde/kasserolle ind i bilen, natten over og prøve om ikke det kan tage noget af det, om ikke det hele. Du kan jo evt. lade vinduer og døre stå åbne om dagen (hvis du har mulighed for det) og så sætte en spand ind med Rodalon om natten.

Det er absolut et forsøg værd, idet dette middel er meget effektivt til at fjerne lugte.

Jeg tror ikke at jeg ville forynde Rodalonet i dette tilfælde - jeg har ikke prøvet at bruge væsken på denne måde men kan se en mulighed for at det vil virke.

Måske der kommer andre forslag.

Held og lykke med det!!

Venlig hilsen Dorthe.

PS. Diverse wunderbaum osv. kan ikke fjerne dårlig lugt, de 'overdøver' bare lugten - det svarer lidt til at bruge deodorant, det hjælper heller ikke, hvis lugten allerede er der

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-02-06 17:38

Du skal simpelthen have bilen tømt for måtter, o.s.v.
Så skal den gøres grundigt ren i et eller andet, evt. Rodalon som nævnt.

Men jeg vil næsten tro, at det er sæder, måtter og evt. bundisolering der er problemet, fordi det har været vådt. Og så får det den mugne, svampede lugt.

Så få fat i noget rensemiddel specielt til indtræk og se om det kan fjerne lugten.
Men det er ikke sikkert du får det til at forsvinde.

Muligvis . hvis ikke du orker den helt store omgang, så prøv i første omgang med en skål eddikevand i bilen om natten.

mvh dova

Kommentar
Fra : claire

Dato : 03-02-06 23:24

Hold da op, jeg ved ikke hvem der skal have point for alle disse svar, jeg har prøve at vaske alt med i Roladon, men lugten er der stadig. Det er meget sansynlig at der er løbet vand ind ved tætningslisten.

Tusinde tak for alle jeres svar

claire

Godkendelse af svar
Fra : claire

Dato : 03-02-06 23:26

Tak for svaret AlexBJeppesen.