/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Kurssikring
Fra : kennilampe
Vist : 931 gange
50 point
Dato : 02-02-06 11:55

Jeg overvejer at købe investeringsbeviser i en afdeling hos Sydinvest ved navn "Højrentelande". De skriver at denne afdeling kursikrer sine investeringer. Nu opretter de imidlertidig en afdeling, "Højrentelande Lokal Valuta", hvor de ikke kursikrer.
Mit spørgsmål er derfor: Hvad vil det sige at kursikre?
Har andre i øvrigt erfaringer/anbefalinger i forbindelse med lignende investeringer?

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 02-02-06 12:48

Kurssikre investeringerne.....at vekslekursen mellem den udenlandske valuta og den danske krone holdes inden for en aftalt kurs. Det betyder også at det koster i udbyttet.

Intet gøres gratis.

Kurssikring af lån kender du sikkert ?

http://www.bygogbolig.dk/artikelvis.php?id=576&katid=24&temaid=0

Det koster også noget, at lade andre tage risikoen for evt. tab.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-02-06 12:58

Sådan forklarer Nationalbanken det.

Fra afsnit 2.2.1 nederst

http://kortlink.dk/nationalbanken/2deu
Citat
Valutaoptioner kan ligeledes anvendes til kurssikring. Hvis fx en eksportvirksomhed ved, at den om 6 måneder har en indtægt i dollar, kan den købe en option med retten – men ikke pligten – til at sælge dollar mod kroner om 6 måneder til en bestemt kurs. Derved har virksomheden sikret sig en minimumkurs på sin dollarindtægt. Den præmie, som virksomheden skal betale for optionen, afhænger af flere faktorer – primært løbetiden, volatiliteten i valutakursen samt den minimumskurs, der ønskes.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-02-06 19:06

Meget godt men det sikrer ikke den store fortjeneste.

Godkendelse af svar
Fra : kennilampe

Dato : 03-02-06 04:34

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-02-06 09:58

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe