/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nitrit eller nitrat
Fra : Luckylook
Vist : 2490 gange
50 point
Dato : 02-02-06 10:33

Der hedder nitrit i farvet kød. Men kødet smager ikke saltet når det er farvet med nitrit. Hvad er forskellen kemisk på nitrit og nitrat.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 02-02-06 10:40

nitrit NO2
nitrat NO3

molekyler (ioner, negativt ladede) af kvælstof med hhv 2 og 3 iltatomer

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 02-02-06 10:44
Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 02-02-06 15:38

Her er noget om nitrit og nitrat, jeg ved ikke meget om det så jeg vil skåne dig for en udredning jeg ikke selv kan stå inde for

http://www.alt-om-okologi.dk/forarbejdning/Nitrit_i_Koed.asp

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-02-06 17:18

Jeg kan yderligere oplyse at E250 Natriumnitrit egentlig er et biprodukt,der fåes ved fremstiling af chilesaltpeter, der bruges som gødning.Det tilsættes for at undgå pølseforgiftningsbakterier.
Nogen mener ikke at det ikke er nødvandigt at tilsætte nitrit i vores mad, da hygiejnen på vores slagterier er så god. Det er et åbent spørgsmål.
Men Når man læser E-nummerbogen,er det første der står under sundhedsmæssiger forhold: Nitrit er giftigt.
Det kan binde sig til blodets røde blodlegemer, hvis man får for meget, så de derved mister evnen til at transportere ilt. - derfor er der begræsninginger på hvor meget det må bruges i mad. I norge er der endnu strengere begrænsninger end dem vi har i Danmark, uden at de har flere tilfælde at den pølseforgiftningsbakterie: Clostridium botulinum, det skal bekæmpe. Det bruges oftest i kødvarer,pålæg pølser mv.
Nitrit kan i nogen tilfælde danne nitrosaminer, der er stærkt kræftfremkaldende. det har givet kræft i samtlige forsøgsdyr, der er testet med nitrosaminer. Men det er endnu ikke testet på mennesker!!!
Nitrat (salpeter) forekommer også naturligt i chilesalpeter. Planter indeholder nemlig altid lidt nitrat. Det er vand og grønt vi får mest nitrat fra. Nitrat bruges som konserveringsmiddel. Salt har jo været brugt som konserveringsmiddel i flere hundrede år.
Det bruges også i kød (sprængt kød),i ost og til fisk. FOr meget er skadeligt. Der er set forgiftninger nogle steder, der er brugt private brøndboringer. Dette skyldes hovedsaligt gødskning.
Det hinder også ilten at binde sig til de røde blodlegemer.
Man skal især passe på med at lave modermælkserstatning til spædbørn hvis man har meget nitrat holdigt vand.
Håber dette kunne hjælpe dig lidt.
ellers er e-nr bogen er meget god bog, hvis man gerne vil vide lidt om hvad man putter i munden.
Men pas på, det er en hel gyser

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 24-02-06 15:46

I fødevareindustrien må Nitrit, kun tilsættes iblandet salt. Sådan er det idag.