/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor en Golden retriever?
Fra : sprit73
Vist : 2134 gange
100 point
Dato : 01-02-06 20:24

Hej med jer,

Er der nogle hundeelskere derude, som kan give nogle super gode argumenter for, hvorfor man skal vælge en golden retriever (eller andre hunderacer)

/sprit

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 01-02-06 20:29

Hej Sprit.

En golden har mange kvaliteter - og den er helt sikkert en kanon familie-hund. Men man skal jo vælge en hund der passer til det den skal bruges til. Jeg har selv en labrador og den er valgt pga dens sind og dens evne til at arbejde. Men jeg vil da helt klart foreslå at læse om de enkelte racer og se hvad deres stærke og svage sider er inden du anskaffer en hund. Det er nok lidt "risikabelt" at vælge hund bare udfra hvad vi andre siger. Men held og lykke i jagten på den perfekte hund

Mange hilsener
Mapse

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 01-02-06 20:41

Vi er meget fascineret af Golden Retrievere, da vi mener de har et fantastisk sind, og derfor er den ideelle familiehund.

Desuden er de også fantatiske jagthunde, som mange benytter dem til.

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 01-02-06 20:46

Se f.eks på vores website www.lundtoftgaard.dk , billeder siger ofte mere end ord .-)

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 01-02-06 21:22

DKK har nogle "før du køber hund"-kurser. Prøv at deltage i sådan et. Her bliver racerne og deres egenskaber gennemgået. Jeg har hørt, at de skulle være gode. Her er et link http://www.dansk-kennel-klub.dk/528/202

Der kommer også en DVD her i februar om at købe hund. http://www.dansk-kennel-klub.dk/337/1/1/1477

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 01-02-06 21:36

Man skal huske at tænke på, at en golden retriever er en jagthund, som kræver en hel del motion. Det kender jeg flere, der er blevet overrasket over, og det er synd for hunden.

Jeg har set golden retrievere med meget "tryk på", det er ikke altid den rolige hund, som racen vel egentlig er kendt for at være. De bliver det nok med alderen, men regn med fart over feltet fra starten.

Man kan heller ikke gå ud fra, at man kan "slukke" for hunden kl. 18., når man vil have lidt fred og ro. (Dette gælder alle racer).

Et godt råd: Læs masser af hundebøger. Start med nogle bøger om racen og Hvalpebogen af Gwen Bailey.

Køb en hvalp fra en anerkendt kennel, hvor hvalpene har fået en rigtig god start på livet med god prægning o.s.v. Spørg i specialklubben eller hos DKK.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-02-06 21:43

En golden er en jagthund. Hvis man vælger sådan en til familiehund, så skal man sikre sig, at man ikke får én af super-jagtlinier, som tit er meget aktive hunde. Især de første år af dens liv. Det er fint til en brugshund, men ikke til en familiehund, der måske skal være alene i 6-7 timer daglig, og derudover skal nusse rundt med familien det meste af resten af døgnet.
Det samme gælder sådan set for labradorer.

For alle racer gælder nok, at man skal sørge for at lære forældredyrene at kende inden man beslutter sig. -------Men det er svært, hvis hvalpene allerede er født....... Det ideelle er at hilse på mange forældredyr allerede inden parringen har fundet sted. Tag først på udstillinger, køb et katalog og gå rundt og kik på hundene. Noter ned, hvilke hunde du kan lide. Når du kommer hjem kan du kontakte opdrætter eller ejer. De står i kataloget. Og så hør, om du må komme på besøg i kennelen.
Se dig godt for. En hund har du ansvaret for i måske over 10 år, hvis du er heldig...

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 01-02-06 22:08

Hejsa

Prøv at læse om de forskellige retriever racer her: http://www.dansk-retriever-klub.dk/

Der er 5 retriever racer som alle er beskrevet på siden. Der er også link til racernes hjemmesider.

Med venlig hilsen

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-02-06 23:01

fordelen ved retriverracen er vel dens samarbejdsvillighed, lærenemhed og trofasthed. Det er, synes jeg en meget nem race at have med at gøre...man skal vel at mærke naturligvis gøre en indsats, men det er en race der er nem at forme som man gerne vil have den.
Hvad vil du gerne en hund skulle kunne give dig..og omvendt?
Det er nemmere at rådgive hvis du fortalte lidt om dine ønsker.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-02-06 08:12

Golden er gode dyr, men husk nu at den skal have en DKK stambog.

Tjek HD og AA status på forældredyr og hold dig fra "kenneler" der ikke har stambog på deres hunde.

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 02-02-06 08:47

maj_britt.

Hvorfor kan Golden uden stambog ikke være ligeså gode som dem med stambog?

Der findes en masse hunde med finde stambøger, der dog har HDD og andre sygdomme, så de er ikke bedre end dem uden.

Ja, det er vigtig at tjekke HD og AA, og f.eks se sundhedsattester.

Jeg opdrætter goldens uden stambog, for jeg kan ikke se hvad det skal bruges til, når man ønsker en familiehund og ikke en hund der skal udstilles hele tiden. Men jeg sætter sundhed meget højt hos mine goldens.

Accepteret svar
Fra : maleneoredsen

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-06 09:21

Man kan aldrig være sikker på afstamningen, hvis man køber en "ægte" hund uden stambog. Den kan være indavlet uden at opdrætteren ved det, for man kan jo ikke se hvilke hunde der ligger i linierne. Der kan jo godt bo en flot hanhund i byen, som man vil parre sin tæve med, men ingen kan vide om de har den samme far. For at kunne lave et kuld med stamtavle, skal forældrene på mange racer være præmieret, og man kan f.eks. ikke få en hund med et dårligt temperament præmieret. Sundheden - ja der kommer også syge hunde ud af hunde med stamtavle, men man kan købe en hvalp, hvor man i stamtavlen kan se at samtlige hunde er sunde og raske, så er chancerne dog størrer for at man også får en sund hvalp. Jeg har hørt om eksempler, hvor folk har købt en 100% ægte hund uden stamtavle, men da hunden blev voksen, lignede den hverken fugl eller fisk, og havde et meget anderledes temperament end racen. Selvfølgelig kan man være heldig, og det handler da også om, at man kan stole 100% på de mennesker man køber hvalpen af, men det er bare ikke altid nemt.
Der er også hjælp at hente hos DKK, hvis man får problemer som f.eks erstatning, og opdrætteren ikke vil hjælpe, DKK har en jurist som så tager sig af sagen. Men der er ingen hjælp at hente, hvis man køber hund uden papirer.

Med venlig hilsen
Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 02-02-06 09:34

Hej Malene.

Det er også rigtig nok. Derfor har jeg også altid valgt avlshanner med stambog på, og desuden er der stambog på forældrene til mine hunde, så jeg kan se at der ikke er indavl eller andet.

Vores hvalpekøbere kan f.eks se "stamtræet" uden stambog.

Ang. hvis der skulle være problemer senere hen, kan man også få hjælp/ersatning uden DDK. Det afhænger selvfølgelig af hvilken købsaftaler men laver med opdrætteren. Jeg vil råde til at altid lave en købsaftale med en opdrætter.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-02-06 09:46

Hej
Jeg læste forleden dag en trist historie, som relatere til dette emne.

http://www.minmops.dk/mth.htm

Hilsen Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 02-02-06 10:23

Meget trist historie.

Det underer mig lidt at hun ikke besøgte hjemmet og så omgivelserne. så forældrene til hvalpene, samt sundhedsattester o.s.v.

Når hun bestiller en hvalp pr. telefon og modtager den på banegården, burede alarmklokkerne at ringe hos hende.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-02-06 11:25

Zeira, fordi jeg ikke ser nogen fornuftig grund til at lave racerene hunde UDEN stambog.

En stambog behøver sandelig ikke kun være på udstillingshunde, en stambog er hundens dåbsattest.

Og det er da muligt at dine hvalpekøbere ikke i første omgang skal " bruge" stambogen, men senere hen vil de fortryde.

Jeg ser ofte racehunde uden bog, hvor ejer siger, havde jeg dog bare fået den stambog, fordi jeg vil gerne til træning, og her skal den jo bruges.

Så i mine øjne laver du sjusk, især når dine forældredyr til moren har stambog og du bruger stambogsførte hanner.

Det havde vel ikke været noget problem at få avlsgodkendt dine tævers forældre?????????

Jeg har set dit argument, at du kan sælge billigere uden stambog.............

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-06 12:40

Ka' hun lære det, så!!!
Jeg kan blive så vred på sådan en køber, der af helt egoistiske grunde lige køber en hund til halv pris "uden stamtavle". At køberen ikke engang gider ulejlige sig hen og kikke på de forhold, som hendes hvalp har tilbragt de første 8 uger af sit liv i!
Og så kommer køberen bagefter og jamrer over, at der er noget galt med hvalpen. Ja selvfølgelig er der det!! Hvad HAVDE hun da forestillet sig??

Der er jo masser af grunde til, at en stambogsført hund koster det den koster. De helbredsmæssigt relativt nemme og talrige racer koster mindre end de racer, der kan have forskellige problemer og som der er få af i Danmark.
F.eks kan man købe en stambogsført golden retriever eller labrador til 6500 kr, mens en mops og lignende sagtens kan koste over 10000 kr. DET er jo ikke fordi opdrættere at golden retrievere er mere hjertensgode og ærlige end mopsejere. Men fordi det er MEGET dyrere at opdrætte sunde og racetypiske mopser end goldens.

Sålænge der stadig er idioter, der kan finde på at købe en hvalp omtrent med bind for øjnene, så er der også marked for de usle små skravl, som bliver importeret fra kummerlige forhold i østlandene.
Jeg må dog sige, at jeg er fuld af beundring for, at Fionas nye "mor", Thina, står frem og fortæller sin historie til trods for hendes egen himmelråbende dumme handlemåde. Udelukkende ud fra et ønske om at advare andre.

Og jeg håber, at du, sprit73, tager ved lære af sådan en historie.

Zeira! Det er da i allerhøjeste grad dobbeltmoralsk at du IKKE vil opdrætte hvalpe med stambøger. Men du bruger rask væk HELST hanhunde med stambog!!! En DKK stambogsført hanhund må overhovedet ikke bruges til parring med hunhunde uden stambog. Hanhundeejeren risikerer at blive ekskluderet af klubben hvis det bliver opdaget. Og hvis hanhunden faktisk har papirer på, at han er en "avlshan" så må han have deltaget i udstillinger, prøver, træning o.lign. Det vil han kunne blive udelukket fra fremover.
---Men det kan selvfølgelig også være, at hanhunden har GRUNDE til ikke at blive brugt i avlen af sunde, racetypiske goldens med stambog!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-02-06 13:00

Du har så inderlig ret, Birgitta.

Finder også Zeiras argumenter langt ude.

Og hvis ALLE "familiehunde" med stambog skulle stå på udstillinger, så ville de da tage en uge.

Tåbeligt argument at en familiehund ikke behøver en stambog.

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 02-02-06 13:38

Det er så jeres mening, og jeg har min.

Jeg har valgt en avlshan med stambog, fordi jeg ikke kender dens baggrund i forvejen, derfor var det vigtigt for mig at kunne se via hans stambog om der er rene linier o.s.v

Ja jeg mener at stambøger er tåbelige hvis man ikke ønsker at udstille sin hund. Jeg mener det er tåbeligt at udstille sine hunde. De blev ikke skabt for at stå på en kasse og stå ret dagen lang. Det er så min mening.

Jeg har aldrig hørt nogle af mine købere sige "gid jeg havde fået en stambog". De har købt deres hvalpe hos en opdrætter de føler de har kunne stole på, fået en god behandling. Jeg har stadig kontakt med alle der har købt hos os, og der er ikke en eneste der har været utilfredst eller haft problemer med deres hundes helbred.

Ligeså mange der vil have stambogførte hund, ligeså mange er der vil undvære det. Og man kan som sagt være uheldigt både med eller uden stambog.

Og det er da noget fis man man skal have stambog på sin hund for at kunne deltage i træning. Jeg er selv medlem af DCH og træner selv med mine egne hunde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-06 13:50

Nææh, man skal ikke have stambog for at deltage i træning. Men for at deltage i DKK-træning og f.eks. DKK markprøver o.lign, da skal du være medlem af DKK. OG! det kan du OGSÅ godt blive uden at din hund er stambogsført.
MEN!!! Hvis du er medlem af DKK og du lader din stambogsførte hund parre uden at begge hunde er blevet avlsgodkendt, SÅ kan du blive ekskluderet af DKK. Og dermed afskåret fra at deltage i markprøver o.lign.

Det er ikke DIG, Zeira, der risikerer noget, men hanhundeejeren. DU er bare dobbeltmoralsk.

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 02-02-06 14:28

Jeg kan ikke se hvad problemet er?

Avlshannen er med stambog og er blevet testet, men de ønsker ikke at udstille ham eller deltage i prøver. Så derfor kan jeg ikke se hvorfor de skulle få problemer med at lade ham få et par kuld hvalpe med en tæve uden stambog?

Det eneste er at hvalpene ikke kan blive stambogført når vi ikke har stambog på moderen.

Jeg kender godt til DDK´s regler.

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 02-02-06 14:29

Du kan kalde mig dobbelmoralsk, jeg vil nærmere sige at dette du skriver er første klasses snobberi.

At hunde uden stambog ikke er noget værd, er jo det du direkte siger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-06 14:51

NEJ!!!!! Hvis man ønsker at opdrætte hunde uden stambog, så skal man sælge dem for det, de er: Nemlig blandingshunde!!!

Der findes MASSER af skønne blandingshunde, som ikke koster så meget som stambogsførte hunde. Og det er helt ok og fint. Folk ved, at de får hverken mere eller mindre end de ser og betaler for.
MEN hvis man begynder at kalde en hund en "mops" eller en "golden retriever" så er der pludselig tale om at man sælger en hvalp udfra et gæt om hvordan hvalpen kommer til at se ud som voksen.

Hvad i alverden er det, at din hanhund er blevet "testet" for????? Hvis han ikke er blevet udstillet, så er han heller ikke blevet vurderet for om han har væsentlige fejl og mangler. Og da du KUN kender HAM og ikke hans familie, så ved du reelt ikke, om der er problemer med øjensygdomme, HD, allergi eller andre arvelige skavanker i familien, som han måske er gået fri for, men som han sagtens kan give videre til sine hvalpe.
Stambogsførte hunde er IKKE nødvendigvis sunde og raske hunde. Men man har mulighed for at registrere diverse sygdomme og undgå de belastede individer i avlen.

En af de ting, der er lovpligtigt i DKK, det er, at både hanhund og hunhund skal have undersøgt øjnene hos en special-dyrlæge INDEN parring. Og det er jo ikke for at øjen-dyrlægen skal have noget at lave, men fordi der vitterligt er et problem i racen med arvelige øjensygdomme.
Men det ved du vel forhåbentlig, når du betragter dig selv som "opdrætter"..

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 02-02-06 15:04

Blandingshunde er efter min mening hvis man parrer en labrador og en golden retriever.

UDEN stambog kan man altså godt få 100% racerene Golden retrievere.

Ved salg af vores hvalpe, har jeg heller ikke lagt skjul på at de er uden stambog, men 100% racerene, hvilket jeg jo så kan bevise.

Avlshannen, som vi ikke ejer - men nogle bekendte der har. er blevet testet for HD, AA og Øjensygdomme. Men de ønsker ikke at bruge ham som udstillingshan, kun familiehund.

Vores tæve er selv blevet testet, fordi vi ikke ville få hvalpe med hende hvis hun havde en af disse sygdomme. Og man behøver ikke at være stambogført for at få disse teste.

Jo jeg kender en skam reglerne, derfor går jeg også højt op i at opdrætte nogle sunde hvalpe - UDEN stambog.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-02-06 15:18

Hmm ja der vil altid være for og imod. Jeg hører af og til om folk som opdrætter brune labradors uden stambog som de rask væk får 4000,- for. Man kan få en brun lab med stambog for 5-6000,- og så kan man kun ryste på hovedet af de folk som vælger at spare 1000,- og køber en hund uden stambog. Det er mig noget uforståeligt, men det er jo deres eget valg, og de mennesker som sælger hunde uden stambog til den pris må absolut kun lave hvalpe for pengenes skyld.

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 02-02-06 16:05

DKK stambogførte er ingen garanti, dkk tager ikke dna tester for at tjekke, om folk har opgivet den rigtig far til hvalpene, så hvis man ved et uheld får parret med forkerte han, så kan man bare skrive en anden på.

Malene:
Sådan er det jo, ellers ville vi aldrig have noget at snakke og diskutere om .-)

Til det sidste kan jeg kun være enig med dig i.

Sprit:
Jeg håber at du finder den hund du søger, sund og rask.. Golden eller ej, stambog eller ej.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-02-06 16:34

Hej Zeira
Nu har jeg lige tilbragt 10 min. på din flotte hjemmeside, og jeg sidder bare og spørger: Hvorfor er så entusiastisk et menneske dog ikke med i Dansk Retriever Klub og hvorfor køber hun dog ikke en golden med stamtavle? Hvor er det dog ærgerligt at jeres så seriøse avlsarbejde aldrig kommer på pair, og at ingen af jeres hvalpe og deres ejere nogensinde får chancen for at deltage til træning eller på alle de markprøver Dansk Retriever Klub afholder. For der er altså andet i klubben end udstilling, skal jeg lige hilse og sige. Øv øv øv det er smadder ærgerligt set med mine retriever-øjne, og ja jeg ved godt at jeg er miljøskadet, da vi har været med i klubben i over 15 år.
Jeg tror du skal slæbes med ud til en markprøve, så kunne det jo være du blev "bidt" af dette miljø, her får en retriever absolut lov til at lave det den er skabt til, nemlig at apporterer vildt.

check lige den her side http://www.apporterendegoldens.dk/

Mange hilsener
Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-02-06 16:45
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-06 16:47

Narh, Malene. Alle hunde -også blandingshunde- kan deltage i DKK kurser og tage markprøver og lignende. Eneste betingelse er, at EJEREN er medlem af DKK.

Men ejeren af en hanhund, som med fuldt overlæg bliver parret med en tæve uden avlsbevis, den ejer kan ekskluderes fra DKK fordi vedkommende bryder DKK's love. Og det går jo så ud over ejerens deltagelse i såvel prøver som udstillinger.

Hvor har du fundet Zeiras hjemmeside, Malene??

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-02-06 16:55

Birgitta
Nu taler jeg om Dansk Retriever Klub, og ikke Dansk Kennel Klub, retrieverklubben træner kun retrievere med DKK stambog, sådan har det nu altid været
Man afholder jo prøver i DRK regi for at finde egnede avlhunde for at bibeholde/forbedre racen, at det så også er sjovt er noget helt andet. Derfor kan hunde som er kastrede/kryptorkide heller ikke deltage.

Linket til de lækre goldens er øverst på siden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-06 17:23

Nåh, dér var noget, jeg ikke vidste.....
Jeg gik ud fra, at brugsprøver og markprøver og lignende var for alle, -ligesom lydighed incl. de autoriserede DKK-prøver OGSÅ er et tilbud til blandingshunde.

Jamen så er der jo en grund mere til kun at købe sin hund -i hvert fald retrievere- med stambog.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-02-06 17:35

Dansk Retriever Klub er en klub kun for retrievere, og derfor er træningen lavet specielt til denne race. Deres speciale er jo at apporterer, og mange gange bliver man på et hvalpehold derfor præsenteret for lidt apporterings-træning ud over lydighed. Klubben har også en brugsprøve for retrievere, og når den er bestået kan man komme på markprøveholdet. Klubben er delt op i 11 regioner, så der er sikkert også en DRK træningsplads i nærheden af dig Birgitta - måske var det noget

http://www.dansk-retriever-klub.dk/sider/f_kalender.html

malene

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-06 18:12

Jammen, Silke tog sin brugsprøve allerede da hun var 10 måneder. Og jeg har ikke lyst til træning med døde dyr, så dér "stoppede festen"!

Siden har vi trænet lydighed i DKK. Hun mangler bare sin 3. førstepræmie i klasse 3 for at være lydighedschampion.
--Men man behøver ikke at være stambogsført for at nå så langt. Blandingshunde er også velkomne. De får bar titlen "lydighedsmester" i stedet for. Men det er lige så fornemt..

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-02-06 18:30

Jeg mangler stadig EN fornuftig grund til at lave racehunde uden stambog?

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-02-06 19:29

Den får du aldrig, for der er ingen.
Grunden til at mange vælger at opdrætte uden stambog er kort og godt PENGE. For det koster penge at: HD-AA fotografere, øjenlyse (som skal gøres 1 gang om året), Check til Dansk Kennel Klub, samt udstille/avlsgodkende tæven (for nogle racer). Ja det koster penge, og nej det bøvl gider de sku ikke lige døje med. Så knalder vi lige et kuld igennem uden papirer og så slipper vi får de ekstra udgifter!
Desværre - så længe der er købere som vælger at købe papirløse hvalpe til 4.000,- så er der et marked for at lave nogle hurtige penge, flere af disse opdrættere har endda selv hanhunden, dejligt nemt: Ingen udgifter til parring og kørsel...

Malene

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-02-06 08:29

Du har ret, der er ingen grund.

Jeg kan forstå blandingshunde, de udgiver sig ikke for noget, de ikke er.

Men racehunde uden bog, det er sjusk og vi får en gråzone af racehunde, der for det meste ikke er særlig racetypiske.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 03-02-06 09:15

Malene prøv lige læse på dkk med hensyn til øjenlysning og HD fotografering i min bedste overbevisning skal dette kun foretages 1 gang.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 03-02-06 12:13

Hej Nana

Inden for retrievere må øjenlysningen max være 1 år gammel, jeg ved ikke hvad reglerne er for andre racer.
"Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre forældre som er registreret efter d. 1.7.1994, er undersøgt af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel- for PRA og cataract. Første undersøgelse skal være foretaget inden første parring, dog tidligst når hunden er 12 måneder gammel. En øjenattest må ikke være mere end 12 måneder gammel på parringstidspunktet."
Citat fra http://www.goldenretriever.dk/

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-06 13:59

Ja, sådan er det bare...
Men selvfølgelig har Zeira fået gennemlyst sin tæves øjne senest et år inden parringen. Ligesom hun selvfølgelig også har sikret sig, at hanhundens øjne er blevet kontrolleret indenfor det seneste år. ---Jeg TROR på, at Zeira gør ALT hvad hun kan for at sikre sig, at hendes hvalpe er sunde og raske. Og det ER de sikkert også.

Men Zeira, du har lavet mange hvalpe. Det er ikke bare et enkelt kuld for oplevelsens skyld. Du tager ansvar for de hvalpe, du laver.

Men uden stambog tager du IKKE ansvar for de kommende generationer. Alle de hvalpe, du laver, kan med tiden indgå i avlen af "ægte" golden retrievere uden stambog. Det kan da meget nemt ske, at hunde, der er for nært beslægtet, bliver parret.
Så hvor opdrættere af stambogsførte hunde kan være med til at forbedre racen på længere sigt, så kan du KUN garantere for hvalpenes umiddelbare genetiske sundhed. Og KUN ud fra at mor, mormor og far TILSYNELADENDE er sunde dyr.

Jeg har al mulig forståelse for, at hvis man har en dejlig tævehund, så får man lyst til at få et kuld hvalpe for oplevelsens skyld, evt.- for at beholde én selv. Det ER en stor oplevelse.

Men når man laver hvalpe GENTAGNE gange med hunde, som man kalder "racerene" så har man et ansvar overfor den race, som man påstår at man opdrætter. Ikke kun m.h.t. nuværende hvalpe. Men så sandelig også m.h.t. de kommende generationer. Det er DET!! avlsarbejde går ud på.
(---og jeg tror egentlig, at du ville elske det, Zeira, hvis du vovede dig i kast med det...)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-02-06 09:35

Sorry sprit73, at jeg bruger din tråd, men Birgitta...>super-jagtlinier. hvorhenne.

Der er endnu ingen goldenejere som har bevist, at de har en super jagthund. Der er nogle af disse ejere som har brugt alverdens tid på træning af deres hund, og dermed har fået en som er en anelse bedre end gennemsnitet.

Der er en del goldenejere med goldens af dårlig eksteriørkvalitet, som så beråber sig at være arbejdshunde, men endnu ikke har bevist det.

De der skulle være af super-jagtlinier, dem har vi tilgode endnu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-06 14:06

Narh, de der jagtlinier de ser nok også noget anderledes ud. De har mindre pels, så de ikke konstant kommer hjem fra skoven med burrer allevegne. Og de er slankere og hurtigere end en "normal" golden retriever.

Derudover har jeg så selv oplevet en nærmest hyperaktiv hund, som slet ikke ville kunne trives med at ligge 6 timer alene hver dag for derefter at traske en tur med ejeren, -og derefter gå hjem og være "familiehund", -altså sød og sjov at lege med, men endelig ikke til ulejlighed.

At jeg havde mulighed for at tage udfordringen op, det var bare Silkes held. Der var -og er- ikke noget hun hellere vil end at arbejde. Det er ikke noget, jeg har VALGT at bruge alverdens af tid på. Det har været en nødvendighed.

Selv nu, hvor hun er næsten 4 år og nær sit lydighedschampionat, så er der episoder, hvor hun opfører sig fuldstændig ustyrligt og umuligt, hvor hun stikker af, springer op igen og igen eller angriber andre hunde i arrigskab.. Jeg VED, det handler dels om en forestående løbetid, og dels om, at det har været enormt svært for os at træne i den sidste lange periode, hvor der er sne allevegne.
--Da hun var yngre var hun aktiv hele tiden. Nu er hun da meget roligere. Men når hun ikke får dækket de behov, hun har for at arbejde, så kommer der de tegn på utilfredshed.

Selv om jeg elsker Silke og jeg er stolt af, hvad vi har opnået i lydighed, så vil jeg ALDRIG vælge en hund som hende igen. Så hellere en "almindelig" golden, som jeg også kender masser af.

Sprit73 har vist valgt ikke at deltage i sit eget spørgsmål. -Selvom han/hun har været online flere gange siden d. 1-2.

Kommentar
Fra : Zeira

Dato : 04-02-06 14:10

Hej.

Da jeg har haft travlt, har jeg ikke lige haft tid til at besvare indlæggene. Vil besvare dem hurtigst som muligt, og håber at det er i orden med jer.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-02-06 19:56

Birgitta>det første skridt til at komme videre, er selv at kunne se fejl og mangler ved ens egen hund, derværre ser man ofte, at nogle er helt blinde hvad angår deres egne hunde. At kunne se mangler er jo ikke det samme som ikke at elske sin hund og få mest muligt ud af det materiale man nu har fået i hænderne. Hellere det end de, som køber og smider ud indtil der viser sig et eksemplar som er sikker vinder.
Så al respekt for din tilgang, men det var nu egentlig ikke din hund jeg tænkte på, men den gruppe af personer hos golden retriever, som nærmest ytrer udsagnet jagthundelinier som et mantra, uden reelt indhold.
Held og lykke med det potentielle championat, på det stadie drejer det sig om at holde ved, så skal det nok komme i hus.

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 06-02-06 08:23

Hej med jer,

Tusinde tak til jer alle for den spændende debat. Jeg havde slet ikke forestillet mig, at mit lille indlæg ville skabe sådan et "røre i andedammen"

Jeg kan fortælle, at jeg her i weekend har haft mægtig travlt - jeg har nemlig fået købt mig den skønneste golden hvalp.

Min accept af svar går til maleneoredsen, idet dette svar fik mig til at tænke over det som blev udslaget for valget af min hvalp. Nemlig årsagen til at vælge en med stambog. Bla. sundheden i anerne bag.

Tak for svaret maleneoredsen.

Hermed lukkes tråden - endnu en gang 1000 tak til jer alle

/sprit (som næsten ikke kan vente på at få sin hundehvalp med hjem)