/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund og allergi
Fra : annabassand
Vist : 7431 gange
200 point
Dato : 01-02-06 20:10

Hej

Jeg er i den uheldige situation at jeg har oplevet en allergisk reaktion overfor hunde. Jeg er meget stor hundeven og vil rigtig gerne have en hund, jeg søger derfor efter anbefalinger fra andre allergiske hundeejere.

Hvordan får i hverdagen til at fungere?
Hvilke forholdsregler skal man tage sig?
Hvilken hunderace kan anbefales?

Jeg er umiddelbart ikke til hårløse hunde og vil helst have en hund af en vis størrelse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-02-06 20:16

jeg fik konstateret allergi overfor katte da jeg havde fået kat - et halvt år efter - det går fint
Lægens bud var vaccine over en ca 5 - 6 års periode - tjah - jeg valgte at bare have katten - og allergien overfor den forsvandt temmelig hurtigt - til gengæld kan jeg ikke tåle andre katte

al nysen - kløen - øjne der løb osv osv osv forsvandt indenfor gangke få måneder

Accepteret svar
Fra : mapse

Modtaget 210 point
Dato : 01-02-06 20:21

Hejsa.

Ja, det er da rigtig rigtig irriterende. Vi har her på vores vej nogle som har en hund der hedder en "bomuldshund" - Coton-de-tulear- og den er bare en lille sød kridhvid en. Og den har ingen underuld, d.v.s. den fælder overhovedet ikke. De har fortalt mig, at den slags bliver købt af allergikere, da der åbenbart ikke er noget i dens pels, som kan genere hvad der nu end bliver generet
Her er et link til en artikel om allergi og coton-hunden http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/allergi_mod_k%C3%A6ledy.asp
og her er et hvor du kan læse lidt mere om selve hunden http://www.coton-de-tulear.dk/index.htm
Jeg ved selvfølgelig ikke om den er for lille - men det var da en mulighed.
Rigtig meget held og lykke med det.
Mange hilsener
Mapse

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 01-02-06 20:26

Hej
Har du fået afklaret om du har allergi overfor hund, ved priktest ell. lign. Det kunne jo faktisk godt være noget andet end hunden du reagerede overfor. Få det undersøgt for din egen og hundens skyld. Det er så trist at skulle skille sig af med en hund fordi man ikke kan tåle den, og du har mulighed for at agfklare det inden.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 01-02-06 20:26

Hej
Har du fået afklaret om du har allergi overfor hund, ved priktest ell. lign. Det kunne jo faktisk godt være noget andet end hunden du reagerede overfor. Få det undersøgt for din egen og hundens skyld. Det er så trist at skulle skille sig af med en hund fordi man ikke kan tåle den, og du har mulighed for at agfklare det inden.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-02-06 20:27

tror nu at miritdk er inde på noget af det rigtigt, det er bare med at prøve hvis det bare er til at holde nogenlunde ud
langt de fleste af allergi i dag er i forårsaget af den isolering fra den naturlige skidt der er
tænk på hvor få der var for bare få år siden , da ungerne rendte ude i alt slags værd og snavs
og så er mange meget mere pylrede i dag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-02-06 20:38

Det er meget ofte ikke selve hunden, men derimod affaldsstoffer i deres pels (hårskæl, støv m.m.) som nogen er allergiske overfor.

Nu er der det med allergi, at nogen i en periode klarer sig fint med medicin, og ikke mærker symptomer på allergien.

Men af den grund er man ikke helbredt, og så kan der ske det lumske, at på et tidspunkt virker medicinen ikke længere, og så dukker allergien op, endnu værre end tidligere og kan brede sig til at omfatte allergi over for flere ting.

Så derfor bør man altid overveje det meget nøje, hvis man er konstateret allergiker over for en bestemt ting, at anskaffe den og dermed udsætte sig selv for den risiko der er ved at provokere allergien.

Men hvis du alligevel overvejer det:

Erfaringer viser faktisk, at allergikere oftere kan tåle langhårede hunde end nogen der er korthårede

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-02-06 21:25

Min ex-mand blev allergisk overfor hunde. Det gav ham luftvejsproblemer og uendelige bihulebetændelser. Han kom til specialist og fik der konstateret, at han var allergisk overfor hunde, fjer, gråbynke og husstøvmider.
Der blev iværksat en desensibilisering med en lang række af indsprøjtninger, som gav hævelse og smerter. Vi havde dengang en stor hanhund, -vores første berner-sennen. Indsprøjtningerne virkede, og min mand fik det noget bedre. Men specialisten mente efter nogle år, at vi alligevel burde overveje at skille os af med hunden. Men på det tidspunkt var vores hund død, og vi havde anskaffet os to nye bernersennentæver....... Når man har to børn og hunden dør, så er det næsten umuligt at sige til dem, at vi ikke skal have hund mere.

Allergispecialisten forklarede, at når man forsøgte at ignorere en allergi, og ikke behandlede den eller forsøgte at undgå udsættelse for det allergifremkaldende stof, så ville man efterhånden fremprovokere allergi mod flere og flere ting.
Min ex-mand har sikkert allered som dreng udviklet allergi mod først fjer og senere er de andre ting kommet til. Hundeallergien er kommet sidst i hans tilfælde. Han kom først i behandling, da han var omkring 40 år.

annabassand, du skal allerførst have undersøgt, hvor omfattende din allergi er, -hvor mange ting, der er tale om. Og derefter må du beslutte, om du vil undgå de ting, eller om du vil desensibiliseres. Hvis du intet gør, og bare anskaffer en hund, så risikerer du at udvikle allergi mod diverse andre ting også. --Hvis du f.eks ikke kan tåle støvmider, så gør DET det også svært at holde hund..
---Få din læge til at henvise dig til en specialist så du kan få undersøgt, hvor omfattende din allergi er. Jo hurtigere, du kommer i behandling, jo bedre kan du begrænse problemet.

Men jeg har virkelig, virkelig ondt af dig. Jeg ved ikke, hvad jeg selv ville gøre, hvis jeg ikke kunne holde hund mere..
-Hvis du ikke har hund endnu, så tænk på, at du skylder en lille ny hund at passe den i adskillige år. Den er ikke tjent med at være prøveklud. Så må du heller låne én og se hvordan du reagerer..

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 01-02-06 21:44

Hej.

Vi er en mulitallergisk familie.
Det man typsik ikke kan tole ved en hund, er ikke pelsne, men de skæl de udskiller. Og dem udskiller de hvad enten det er hårløse hunde, hunde med eler uden underhår.
Uanset hvad skal du til lægen. Hundeallergi kan ses i en simpel blodprøve, hvor svaret kommer ca en uge efter.

Der er 4 mulighederi iflg mine erfaringer:
1. Bliv vaccineret. Det er er vaccinationstype,der kræver gentagne indsprøjtninger over er årerække.
2. Spis piller dagligt.
3. Nøjes med at nyde andre menneskers dyr.
4. Tag chancen og vær ligeglad. Vær dog opmærksom på, at allergien kan forværres, og man kan udvikle allergi over for andre pelsdyr som indirekte følge deraf samt overfor fjer.
JEG HAR ALDRIG HØRT MAN BLIVER MINDRE ALLERGISK AF AT OMGÅES DE TING MAN IKKE KAN TÅLE!!! Tror ikke vedkommende, der nævner den mulighed har haft rigtig allergi.
Vær også opmærksompå evt. børn.
Har den ene forælder allergi er der 50% chance for at børnene udvikler allerig, og hvis begge forælder er allergiske er der 75% chance. Det er bare ikke nødvendigvis de samme ting som forældrene er allergiske overfor. I mine børns situation, er den yngste allergisk over for ret mange ting.

MKH hilsen
Jeb3

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-02-06 22:07

Helt enig med jeb3 !

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 01-02-06 22:45

En puddelhund er også et godt valg når du lider af allergi og de findes j som bekendt i mange størrelser.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-02-06 23:08

ja, jeg kan kun anbefale evt at "låne" en hund i en uges tid. Min mand troede han var allergisk overfor hunde, men jeg havde i kke oplevet at han reagerede når vi var sammen med hunde, så vi lånte en arbejdskammerats hund i en uge..og det viste sig heldigvis, at han ikke reagerede. Nu har vi haft hund i 2½ år...og jeg er lykkelig...og min mand med.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 02-02-06 08:45

Hi annabassand
Jeg kan anbefale "bomuldshund" - Coton-de-tulear da nogle af vores venner har en sådan. Det er en lille men opvagt hund der er fantastisk lærenem.
Gør dig selv og andre den tjeneste lige at sætte dig ind i racen som du evt. vælger.
DKK har en udemærket side http://www.dansk-kennel-klub.dk/392 vedr. det at anskaffe sig en hund.
Hel og lykke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-06 08:53

jep3 .............
Citat
JEG HAR ALDRIG HØRT MAN BLIVER MINDRE ALLERGISK AF AT OMGÅES DE TING MAN IKKE KAN TÅLE

den specialist der i sin tid ville have mig igennem vaccinationen (jeg er multiallergiker) forklarede det sådan at kroppen netop med tiden kan lære at tolerere visse ting - og som jeg skrev så gik min allergi for min EGEN kat i sig selv igen - det gjorde den blot ikke overfor andres katte, så uden at kende de videnskabelige forklaringer så er der altså noget om snakken ! (min kat er idag 16 år og giver ikke problemer hvad allergien angår)

Nu er det desværre sådan at min nærmeste familie også har både hund og kat - der undgår jeg ikke enten at blive generet af allergien - eller må tage en pille på forhånd - og sådan er det

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 02-02-06 09:14

Hej annabassand,

Siden jeg var syv år har jeg lidt af allergi, bl.a. over for hund og kat.
Da man ikke viste så meget om allergi dengang, valgte mine forældre ikke og gøre noget for og fjerne den hund og den kat vi havde i hjemmet.

Det kom der ikke noget godt ud af. Med tiden udviklede jeg astma. Senere fik at min astma var født, af min allergi over for hun og kat.

Jeg fik mange råd, og prøvede mange forskellige mediciner. Det bedste jeg fik mod allergi, var nogle næse dråber og øje dråber. De kunne fjerne en del af min allergi, men det kunne ikke fjernes 100 %. . En specialist fortalte mig, ”at hvis du skal af med din allergi, så skal du altid undgå kontakt med hund og kat”. Det vil sige at vi måtte skille os af med vores hund og kat der hjemme.
Derefter forsvandt min allergi fuldstændig.

Når jeg som voksen skal besøge venner og familie, som har hund eller kat. Skal jeg nogle dage inden begynde på og tage allergi medicin. Så kan jeg klare mig uden de helt store problemer, men lidt kan jeg dog mærke.

Så mit råd til dig er – du vil få det bedre igen hvis du ikke har hund i dit hjem – desværre.

Kommentar
Fra : annabassand

Dato : 02-02-06 15:07

Hejsa

Mange tak for svarene alle sammen. Jeg vil prøve at søge læge for lige at få nogle facts på bordet. Så må vi se hvordan det kommer til at gå.

mvh
Anna

Godkendelse af svar
Fra : annabassand

Dato : 02-02-06 15:08

Tak for svaret mapse.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 02-02-06 20:28

Vi har selv haft samme problem...
og jeg vil sige at de hunde der ikke har underpels og ikke fælder er dem de fleste allergikere kan tåle..
Nemlig bomuldshunden
pudlen
yorkshire terrier
de hårløse..

Den med at det gælder alle langhårshunde er jeg SLET iKKE enig i..

og heller ikke det med at holde pinen ud...Det bliver bare værre og værre....

Håber du finder en som passer til Jer.....
Efter i 17 år aldrig at have troet at jeg kunne komme til at få hund igen pga allergi.....opdagede jeg at jeg godt kunne tåle yorkshire .....og hvor er det bare skønt med hund!!!!

Kommentar
Fra : annabassand

Dato : 03-02-06 15:30

Det er bare en skøn historie du der kommer med SACA2. Jeg har netop været ved lægen for at få lavet en blodprøve - jeg hører svaret på tirsdag og krydser supermeget fingre for at jeg ikke har allergi. Jeg er ellers bare blevet rigtig godt og grundig forelsket i en Coton Så der er måske endda håb forude selv om jeg har allergi.

Vi får se
/Anna

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 03-02-06 19:24

Kære Anna. Jeg krydser fingre for at det går som det skal og at du snart kan lufte en lille kridhvid bomuldshund.

Kærlig hilsen
Mapse

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 03-02-06 21:08

Vil bare sige ....at de prikprøver ikke altid er korekte...Min datter fik taget 2 med 14 dages mellemrum..Den ene viste allergi for hund den anden ikke...Til mit spørgsmål om hvorfor en jeg skulle regne med ...var svaret at de kunne jo prøve at tage en prøve mere...
Prikprøver viser at jeg ikke kan tåle hund og kat...men jeg tåler yorkshire terrier, Pudler, bomuldshunde ...og norske skovkatte...
Besøg en kennel med Bomuldshunde...og se om du reagerer...eller besøg nogen der har den omtalte hund....i bedste fald lån den i en weekend ... Man kan måske søge efter en der bor i nærheden på nettet...

Kommentar
Fra : annabassand

Dato : 04-02-06 18:45

Mange tak for tippet omkring Bomuldshunden Vi har desværre ingen kontakter der har sådan en hund, men jeg arbejder nu på at få det Jeg har fundet en del forskellige kenneler og så må vi prøve at tage den derfra.

Det er godt at du nævner det med allergitesten.

Mvh,
Anna