/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Olie ????
Fra : droslerne
Vist : 747 gange
100 point
Dato : 01-02-06 15:38

Hej
Er kædesavsolie tykkere end olie til græsslåmaskiner

MVH Robert

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-02-06 15:43

hvis det er kædeolien du mener , så er der stor forskel , det er en helt anden type olie
hvis det er totaktolien , så er de ens

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 01-02-06 15:47

Ja det er kæden olien jeg mener

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 01-02-06 15:50

Ja, den er væsentligt tykkere. Det skal den være for at kunne blive siddende på en kæde der snurrer rundt med høj hastighed. Bruger du en alm. olie til kæden, vil olien lynhurtigt blive slynget af. Centrifugalkraften du ved.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-02-06 15:51

kædeolien må du ikke bruge til en plæneklipper , den har helt andre egenskaber
den er lavet til at smørre ledene i et kort øjeblik , derfor kommer der nyt på hele tiden
den kan ikke arbejde sammen med andre ting , samt at den har en meget høj klæbeævne og er meget sej , ellers vil den bare blivet slynget af kæden igen pga. den høje fart

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-06 15:52

..og så må du endelig ikk ebruge kædeolien til andre ting bortset fra smøring af sværdet på en hækkeklipper.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-02-06 15:54

Kædesave anvender normalt en viskositet på 125 (tyk olie). Det får du vist ikke en plæneklipper til at bruge. Omvendt er tynd olie (motorolie) på kæden ikke specielt godt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-02-06 15:55

eller en motorsav.

Godkendelse af svar
Fra : droslerne

Dato : 01-02-06 15:57

Tak for svaret arne.jakobsen.

Det var kun forskellen i tykkelse.

Hilsen Robert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-06 16:01

Kædeolien er også mere klæbrig, men det er jo så en anden historie,

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-02-06 16:07

Du har ret Bjarne, det er jo ikke uvæsentligt. Men det blev der ikke spurgt om. Jeg burde dog nok have fortalt det også. Sorry